L Ludde67 skrev:
Som jag skrev tidigare så kan denna marken och eventuellt annan mark bli samfälld vid en klyvning.
Ofta på grund av att det är svårt att klyva denna typ av fastigheter likvärdigt. En lösning är då att det du kallar "död mark" görs samfälld och den nya fastigheterna har del i denna samfällighet.
Men en klyvning är komplex så det är svårt att säga med informationen i denna tråd vad ansvarig förrättningslantmätare hittar i sin utredning och vad värderingen av fastigheterna och tillbehören ger.
Förstår absolut vad du menar.. och vår familj har inget emot "samfälld" mark förutsatt att den är på rimliga områden, dvs inte just runtomkring huset man faktiskt nyttjar, av praktiska skäl bör det ju vara mark där alla har möjlighet att vara - eller som sagt strandskyddad mark där ändå inte har möjlighet att uppföra eller bygga något..?
 
M MetteKson skrev:
Det beror på när de är uppförda och om de är bygglovspliktiga (vilket vi inte vet) och om det går att få bygglov i efterhand. Där, återigen, bedöms byggnadsbeståndet på HELA fastigheten. Vad gäller strandskyddet är de säkra (förutsatt att det är 100 meter).
Jo i detta fall - med strandskydd, så är ju exakt våra friggebodar de enda på tomten (utöver min verkstad) som faktiskt står utanför 100m från strand.. exakt alla andra byggnader befinner sig nämligen inom 100m från stranden!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan gå att få dispens ändå ang nya byggnader eller få lov i efterhand inom 100m. Gällande arrende så måste väl alla tre delägare godkänna det om ni inte styckar av till separata tomer innan?
Som jag förstår det kan man inte arrendera ut samägd mark, utan alla inblandade parters medgivande

Dock är det som jag läst och förstått.. jag kan givetvis ha fel i just den aspekten (men den känns rimlig)

Vi har som sagt inget emot vad hon gör efter klyvning, då står det ju faktiskt var och en helt fritt att bestämma.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det finns helt klart de som hellre hyr än äger en sommarstuga. Det är rent av vanligt att hyra ut per vecka.


Man kan dock fråga om hon idag har något att hyra ut. Ni kan ju konstatera lakoniskt att en tredjedel av alla hyresintäkter är era då ni äger en tredjedel av det som ska hyras ut.

Det här är ett av många kort ni har i er hand. Låt er inte hunsas av mostern hur som helst!
Svar Nej - hon kan som vi förstår det inte hyra ut en tredjedel av en samägd fastighet..
det är ju som att hyra ut ett vardagsrum i ett hus, utan övriga medboendes medgivande (typ)

Vill hon hyra ut per vecka eller liknande, efter klyvning, så varsågod.. det påverkar ju inte oss andra!
Dock tror jag hon är både för lat och för ekonomiskt lagd för att börja rodda med hyresavtal varannan vecka etc.

Det är nog långtidsarrende eller liknande som hon hade i åtanke (vi bryr oss då rakt inte)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr. Den här tråden håller att få ett löjets skimmer över sig.

Najks, TS, har svårt att förstå och vill inte ta till sig synpunkter och upplysningar om att fastigheten ägs av alla delägare gemensamt.

Dessutom vill TS inte lyssna på att om det blir något rivningsföreläggande eller annat föreläggande drabbades delägarna som kollektiv.

Att riva en bastu eller flytta en friggebod har ingen som helst betydelse varken nu eller för framtiden för er uppdelning av marken.

Som sagt.. jag (vi) vet vad samägande betyder (mycket tack vare information i denna tråd)

Dock verkar det som om systern inte är helt inne på samma spår..
Det känns lite som att vissa saker gäller då det känns "bekvämt",
och när saker blir obekväma så behöver man inte acceptera dom (ungefär så)

Sorgligt.

Ligg lågt. Beställ klyvning själv eller med hjälp av jurist. Svara inte på "mosterns" mejl.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast de är i riskzonen hur du än vänder på saker. Ni kan uppenbarligen inte ha det som idag, fastigheten måste styckas eller säljas i sin helhet. Eventuella svartbyggen kommer då sannolikt att granskas och prövas. Om jag förstår saken rätt är det som blir er tomt så belägen att det skulle gå att slå upp en bod utom strandskydd.

Det är då ert värsta fall – att ni måste flytta någon bod från där den står idag.
Jag vet - just i och med att saker ändå ställs på sin spets vid en klyvning, gällande bestånd etc.

Sedan att flytta en friggebod skulle i princip inte lösa ett problem,
då de idag redan ligger långt från mosterns bostad (dvs längre bort än vad herbret gör)

Ja vår naturliga markdel kommer i princip vara den enda biten av hela tomten som faktiskt klarar sig utanför den gränsen av strandskydd på 100m som existerar idag, sedan är det inga stora ytor att tala om - men ändå!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tvärt om. Det är inte ofta vi har en TS som hänger i i 700+ inlägg, utan frågorna brukar spåra ur i rena akademiska spörsmål långt tidigare än så. Här har vi istället en TS som löpande diskuterar sakfrågan. Kul tycker jag!

Sen kan man förstås bli frustrerad över detaljer eller val av väg, men det är till syvende og sidst TS som ska leva med lösningen, inte vi som försöker ge råd.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tvärt om. Det är inte ofta vi har en TS som hänger i i 700+ inlägg, utan frågorna brukar spåra ur i rena akademiska spörsmål långt tidigare än så. Här har vi istället en TS som löpande diskuterar sakfrågan. Kul tycker jag!

Sen kan man förstås bli frustrerad över detaljer eller val av väg, men det är till syvende og sidst TS som ska leva med lösningen, inte vi som försöker ge råd.
Tack - ja i och med att jag dryftar dessa frågor så är det ju främst för att få olika synvinklar och tips

Professionell hjälp har vi ju valt att söka, men idéer och uppslag kan man egentligen inte få för många av

Det är svårt att hålla det sakligt när saker och ting vrids, ofta för att passa systerns (för stundens) nyckfullhet

Varje vecka har hon ställt krav, och har min mor sagt att vi vill ha respit och mer betänketid - då har kraven skärpts och skruvats upp, ibland har hon haft så lite som 24 - 48 timmars betänketid.

I min värld så blir nya krav = helt ny betänketid och en helt ny sak att ta ställning till.

Dessutom svårt för en familj när man inte befinner sig på samma plats rent geografiskt,
och jag jobbar inne i stan och inte har möjlighet att ta mig ut exakt närsomhelst.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Avvakta och se om situationen ändrar sig när advokaten tar en första kontakt. Det kanske öppnar upp när ni har tagit in en utomstående part som dessutom troligen har bra koll på vad som gäller rent juridiskt.
 
  • Gilla
najks
  • Laddar…
Kvällens uppdatering!

Jag och min mor har diskuterat detta flera gånger, och vi har valt följande ställningstagande

1. vi tänker inte vika oss för mosterns hot och försök till utpressning (det är svårt att se det på annat vis när hon hotar med repressalier om hon inte omedelbart får sin vilja igenom, härom var även advokaten och jag helt ense i frågan)

Anledningen till att vi inte tänker acceptera hennes krav är det faktum att hon kört på helt efter egen agenda, hon har varken lyssnat på min mor, eller ens tagit till sig olika frågeställningar och förslag på kompromisser som hon har fått.

Anledning nummer två är också, som så många påpekat, att vid en klyvning så tas hela fastighetens bestånd upp - vilket per automatik gör att vi inte kommer undan ändå (saker och ting kommer att utredas grundligt)

Anledning nummer tre är att vi helt enkelt inte litar på systerns ord.. för även om fastighetens bestånd inte hamnar under lupp - så vill hon att vi ska "lita på hennes ord", medans hon i sin tur vill ha skriftligt avtal (bevittnat) där min mor frånsäger sig att morfars avtal är giltigt.

Redan där kan man ju spekulera i lite varför det inte borde vara "lika för lika" ?

Varför skall en person ha avtal, medan den andra skall lita på ett muntligt löfte (i lagens mening inte vatten värt)

Anledning nummer fyra - vi har helt enkelt inget till övers för "grannen" längre.

Det skall gå långt innan man säger upp kontakt med sin egen familj, men varken min mor, jag eller vår familj ser någon annan utväg med tanke på hur långt hon har dragit allt detta.

Jag rådde med andra ord min mor att helt enkelt skriftligen meddela systern följande:

"Under rådande omständigheter anser vi det inte rimligt att behöva fatta ett beslut inom så kort tidsrymd, vi kan inte, och tänker inte, fatta ett beslut utan att som familj först ha fått möjlighet att diskutera och ta ställning till uppsatta önskemål och krav,"

Mer behövs ju egentligen inte.. till veckan kan ju även meddela systern att all vidare kontakt ofrånkomligen skall gå via vår advokat, på så sätt kan min mor slippa behöva känna sig påhoppad var och varannan dag i sommarstugan.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Tycker det låter klokt att bara avvakta och sen låta advokaten ta all framtida kommunikation.
 
N najks skrev:
Sedan att flytta en friggebod skulle i princip inte lösa ett problem,
då de idag redan ligger långt från mosterns bostad (dvs längre bort än vad herbret gör)
Jag menade inte att en flytt av friggeboden skulle hjälpa er mot mostern, utan mot strandskyddet. Klyver ni fastigheten och någon av era bodar visar sig vara olagligt byggd inom strandskydd kan ni flytta ut den till rätt sida strandskyddsgränsen.

Mostern kommer då inte kunna ha något skäl att klaga om det är en bygglovsbefriad åtgärd som inte är nära hennes gräns. Klaga kan hon förstås göra, men hon kommer inte kunna vinna i domstol.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menade inte att en flytt av friggeboden skulle hjälpa er mot mostern, utan mot strandskyddet. Klyver ni fastigheten och någon av era bodar visar sig vara olagligt byggd inom strandskydd kan ni flytta ut den till rätt sida strandskyddsgränsen.

Mostern kommer då inte kunna ha något skäl att klaga om det är en bygglovsbefriad åtgärd som inte är nära hennes gräns. Klaga kan hon förstås göra, men hon kommer inte kunna vinna i domstol.
Då är jag med, i dagsläget ligger de redan utanför detta område. De är placerade på exakt den plats på hela tomten som är längst bort från stranden räknat!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menade inte att en flytt av friggeboden skulle hjälpa er mot mostern, utan mot strandskyddet. Klyver ni fastigheten och någon av era bodar visar sig vara olagligt byggd inom strandskydd kan ni flytta ut den till rätt sida strandskyddsgränsen.

Mostern kommer då inte kunna ha något skäl att klaga om det är en bygglovsbefriad åtgärd som inte är nära hennes gräns. Klaga kan hon förstås göra, men hon kommer inte kunna vinna i domstol.
Men även efter en klyvning är bara en friggebod ok resten blir väl ändå svartbyggen. Blir intressant att se hur lantmäteriet värderar alla svartbyggen, blir dessa värderade som minusposter (belastningar)?
 
N najks skrev:
Exakt!

Den är hennes "sovstuga" när hon är därute, eftersom jag tagit över herbret sedan 5-6år,
frågan är då om det blir någon differens om jag står som ägare av herbret även på papper?

Eller faller det på att hela fastigheten är samägd i dagsläget?
Du kan aldrig stå som ägare på herbret, det är vid en sån fråga som det verkar att ni ändå inte har koll.
Det är ett fastighetstillbehör och kan aldrig ”brytas loss” till en byggnad på ofri grund.
Enda möjligheten är att in mor skänker dig sin 1/3 del i fastigheten. Då kommer du äga 1/3 i herbret likaväl som i din trevliga systers hus.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Men även efter en klyvning är bara en friggebod ok resten blir väl ändå svartbyggen. Blir intressant att se hur lantmäteriet värderar alla svartbyggen, blir dessa värderade som minusposter (belastningar)?
Nja, det är ju inte detaljplanerat område, så reglerna för olika typer av komplementbyggnader är friare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.