Hej!

Jag har varit i kontakt med en hantverkare för offert på att bygga ett trästaket med en låg betongmur under (mot gatan, av estetiska skäl och för att slippa klippa gräs under). Sträckan är 18-19 meter och ytan är plan. Firman säger att muren tar ca 3 dagar för 2 hantverkare, offererat totalt 50 timmar. Och ytterligare lika mycket, alltså 50 timmar till för att bygga staketet. Och 500kr/timme per person . Och sedan tillkommer materialkostnaden. Är det här ett rimligt pris för staket och mur? Känns lite mycket.? Bifogar 2 bilder, ett där staketet ska vara och en bild på ungefär hur jag vill att det ska se ut.
Ytterst tacksam för svar!
// Maria
 
  • Grön enplansvilla med en gräsmatta framför där ett trästaket med låg betongmur ska byggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trädgårdsstaket över en låg grå betongmur, äldre och sliten look.
50 000 & materialet skulle jag tippa landar på ca 5-6000 f betong & makadam f grund, säg 1000 f armering(?), 1-2000 för gjutform, virke, skruv/spik etc o färg typ 5-7000 + ev maskinhyror f 1-3000.

Gräva, o fixa grund m makadam, padda osv - 1 dag
Bygga form - en dag
Gjuta - en dag totalt m formrivning o behandling o återfyllning.

Staket
Stolparna gjutna i betongen lr trä i beslag
Ca 250 ribbor som ska kapas, målas 3 varv o sättas upp

Summa sumarum mycket pengar men känns rimligt tycker jag nog. Men visst får du väl ROT-avdrag på timmarna?
 
  • Gilla
robmar
  • Laddar…
Tack för svar, vad schyst att tar dig tid!! Ok skönt att höra att det låter rättså rimligt med muren. Men staketet, du nämner målningen där.. jag har inte tänkt måla det nu utan endast sätta upp tryckimpregnerat virke nu och sedan måla om ett par år (efter hantverkarens rekommendation). Då kanske timmarna är lite många .? Jag har förstått det som att man inte får ta rot- el rutavdrag för staket eller mur vid tomtgräns, jag ska dubbelkolla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.