K Kirre2 skrev:
Han är lika okunnig och ointresserad som jag, så han lät banken välja. Pengarna fick han från aktier i ett företag han blev delägare i, eftersom han jobbade där, om jag minns rätt. Dataföretag som gick som tåget tills kraschen kom.
Ja lät han banken välja så får han ju faktiskt skylla sig själv. Om man är okunnig och ointresserad är det bättre att låta pengarna förlora värde på ett 0% konto än att låta en bank leka upp pengarna.

Bankerna har inte ändrat sig idag heller.
 
Är det ens möjligt att förlora precis allt på börsen om man inte lägger alla ägg i en och samma korg eller tar extrema risker? Sprider man sina risker i olika företag så ska det mycket till om man ska förlora precis allt. Hade alla bolag jag har i min aktieportfölj gått omkull tror jag nog att jag hade haft större problem än att bara pengarna var borta.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Problemet är inte att de går omkull, problemet är att när aktierna har gått ner 50 till 70 % så paniksäljer du för att du inte orkar förlora mer pengar och är uttröttad psykologiskt. Detta samtidigt som du matas av nyhetsrubriker "Allt går åt helvete" ...... Det är då du ska köpa egentligen, men det är du minst av allt sugen på i det ögonblicket. Sedan väntar du med att gå in tills du känner dig säker igen, detta sammanfaller ofta med att nästa uppgång nästan är slut. Det tog mig flera misstag att fundera ut detta. En kris är en stor "gåva", det kommer bli ett nöje att köpa Investor på 200 jämnt någon gång i framtiden. sentiment-cycle-comments.jpg

Och här är hur institutioner ackumulerar=köper / distribuerar=säljer aktier. Retailinvesteraren behövs, vem skulle de annars sälja till på toppen och köpa från på botten. Diagram som visar aktiemarknadens cykler med etapper för ackumulation, uppmärkning, distribution och nedmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne_83 och 3 till
  • Laddar…
Helt klart går det att förlora pengar. Men har det gått ner 50-70% är ju det inte alla pengar, bara en stor del av dom... Men inte alla. Gäller att ha is i magen när man sitter på börsen. Dels att inte slänga in alla pengar man äger och har på en och samma gång utan att istället köpa in sig under en längre tid. Precis som man inte bör panik sälja när det redan är försent. Vilket man inte borde behöva om man bara investera pengar man har råd att förlora.
 
Vad tror ni om risken att spara "för mycket"? Blir det en riktig kris så kommer ju samhället att ta in pengar där det går. T.ex. kan man tänka sig en engångsskatt på säg 30% av insatt kapital. Den som har en privat pensionsförsäkring kanske får se den allmänna pensionen minskas med samma belopp. När många får svårt att klara räntorna så kanske ett utökat ränteavdrag införs för att undvika totalkollaps på bostadsmarknaden och kompenseras genom en hög fastighetsskatt för den med låga lån. Uttagssrestriktioner införs medan kronan rasar så att man bara kan se på när pengarna minskar i värde. Och alla former av bidrag kan man förmodligen glömma så länge man har ett sparat kapital.

(Tänk på att nu ska vi inte diskutera den politiska delen av det, för då kommer en moderator och tar oss i örat, utan vi håller oss till den ekonomiska risken att något sådant inträffar.)
 
Jag har ju sparat en buffert i kontanter, alltså riktiga pengar. Känns säkrast. Men får inte bli alltför mycket för att folk är ju rädd nu att ta emot pengar.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Q quick skrev:
Är det ens möjligt att förlora precis allt på börsen om man inte lägger alla ägg i en och samma korg eller tar extrema risker? Sprider man sina risker i olika företag så ska det mycket till om man ska förlora precis allt. Hade alla bolag jag har i min aktieportfölj gått omkull tror jag nog att jag hade haft större problem än att bara pengarna var borta.
Nej, har du det spritt i olika branscher så är risken nästintill noll att gå bankrutt. Problemet är att många lägger allt i samma bransch ofta eller bara köper 3-4 st med mycket pengar i känsliga områden som inte tåler lite "kris"
Problemet är att de som lagt in alla sina pengar har inte råd att förlora dem så de säljer direkt och därför skiter det sig för de utan pengar, medans vi som inte är beroende av pengarna kan tanka på lite extra.

Bra tips, ser det ut att gå åt fanders, logga ut och gör något roligt istället.
 
B Bigfoot skrev:
Vad tror ni om risken att spara "för mycket"? Blir det en riktig kris så kommer ju samhället att ta in pengar där det går. T.ex. kan man tänka sig en engångsskatt på säg 30% av insatt kapital.
Den typen av konfiskation är vad som de facto sker vid hög inflation. Ingen tar pengarna, men de förlorar i värde. Och den som har mycket lån (som staten kan ha) vinner. Och det drabbar dem som har pengar på konto eller i madrassen snarare än på börsen.

Inget är riskfritt.
 
Q quick skrev:
Helt klart går det att förlora pengar. Men har det gått ner 50-70% är ju det inte alla pengar, bara en stor del av dom... Men inte alla. Gäller att ha is i magen när man sitter på börsen. Dels att inte slänga in alla pengar man äger och har på en och samma gång utan att istället köpa in sig under en längre tid. Precis som man inte bör panik sälja när det redan är försent. Vilket man inte borde behöva om man bara investera pengar man har råd att förlora.
köper man typ 10 olika välkända bolag I olika branscher är risken i princip 0, de ska mycket till innan bolag som Atlas Copco, Skanska etc ska gå omkull. Att förlora stora pengar fort gör man om man satsar på fel häst, oftast hypade bolag som inte ens levererat vinst.

börsen är ett långsiktigt sparande, tänk minst 10 år +
Mitt äldsta innehav är 17 år, och kommer aldrig säljas, utan portföljen kommer gå i arv. Om mina barn sköter om den på samma sätt, så tror ja att mina barnbarn aldrig behöver jobba.
 
Jag begriper inte varför några här har sparat kapital OCH bolån, varför gör man så?
Ingen här som gått ner i arbetstid iställlet för att jobba och lägga undan pengarna?
 
Vi har ett kapital och bolån. Ränta på lånen ca 1.2% men avkastning på kapitalet ca 7-10% årligen i genomsnitt över tid. Dessutom ränteavdrag som gör ekvationen ännu bättre. Där har du anledningen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har 1.09 i ränta på bolånen och är just nu +27 på börsen. Enkel matematik.
 
  • Gilla
Loxxx och 1 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Vi har ett kapital och bolån. Ränta på lånen ca 1.2% men avkastning på kapitalet ca 7-10% årligen i genomsnitt över tid. Dessutom ränteavdrag som gör ekvationen ännu bättre. Där har du anledningen.
vad blir det i rena pengar? Dvs hur stort lån och kapital har ni?
Det finns ju en viss risk att göra så mot att betala av lånet och sen fortsätta spara.
 
Vill inte nämna några siffror, men vi har ett större kapital än vad vi har lån. Sen är våra två fastigheter bara belånade till ca 40%. Så visst det är inte riskfritt men jag sover gott om nätterna.
 
-RB- -RB- skrev:
Vill inte nämna några siffror, men vi har ett större kapital än vad vi har lån. Sen är våra två fastigheter bara belånade till ca 40%. Så visst det är inte riskfritt men jag sover gott om nätterna.
Ok, det är speciella tider vi lever och har levt i i några år. Så jag förstår att man gör som ni gör just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.