Hej på er, ställde tidigare en fråga om problem med tryckfall i Bvp kretsen och har nu hittat 2 termostatvred som läcker. Har även ett par som sitter fast.. Har 14 element i kåken med gamla slottsvred på dom flesta och vill helst inte byta ut dom men för tillfället har jag inte tid att renovera upp dessa utan byter alla till modernare variant. Nu till min fråga, vilken typ av insats skall jag montera? Spelar det någon roll vilken termostat man väljer när man har Bvp? Skickar med en bild så att ni får se hur nuvarande ser ut. Alltså inte aktuellt att renovera dessa för tillfället.
 
  • Gammalt slottsvred och termostatventil på ett radiatorrör som demonstrerar tecken på läckage och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som kan hjälpa till?
 
Mitt läckande slottsvred tätade jag genom att skruva av muttern och ha i lite locherpasta.
 
Ibland räcker detta bara dra åt muttern lite. Men att packa om dem är enkelt och går fort. Lossa muttern och lägg i lagom med lin runt tillsammans med locherpasta. Dra åt muttern lagom hårt tills det blir tätt.

Det är oftast en fördel om man kan köra utan termostat när man har värmepump. Iaf i på de flesta radiatorerna.
Vill du ändå byta ventil så funkar vilket fabrikat som helst. Rekommenderar Danfoss eller MMA. Du behöver dock tömma systemet då vilket tar längre tid än att täta om de gamla ventilerna.
MMA har ROT-insatser till slottsventilerna men det blir nog samma pris som att byta hela ventilen. Dessutom måste du tappa ur i vilket fall som helst.
 
L lordi skrev:
Ibland räcker detta bara dra åt muttern lite. Men att packa om dem är enkelt och går fort. Lossa muttern och lägg i lagom med lin runt tillsammans med locherpasta. Dra åt muttern lagom hårt tills det blir tätt.

Det är oftast en fördel om man kan köra utan termostat när man har värmepump. Iaf i på de flesta radiatorerna.
Vill du ändå byta ventil så funkar vilket fabrikat som helst. Rekommenderar Danfoss eller MMA. Du behöver dock tömma systemet då vilket tar längre tid än att täta om de gamla ventilerna.
MMA har ROT-insatser till slottsventilerna men det blir nog samma pris som att byta hela ventilen. Dessutom måste du tappa ur i vilket fall som helst.
Menar du att man släpper den stora muttern längst ut och linar om bara och drar till?
 
L LudvigochHilde skrev:
Menar du att man släpper den stora muttern längst ut och linar om bara och drar till?
Ja svårare är det inte, kan räcka med lite locherpasta och åtdragning av muttern som första åtgärd. Men det tar väl bara ett par minuter extra att även linda runt lite lin runt axeln.
Ta bort vredet först, därefter muttern.
 
  • Gilla
LudvigochHilde
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja svårare är det inte, kan räcka med lite locherpasta och åtdragning av muttern som första åtgärd. Men det tar väl bara ett par minuter extra att även linda runt lite lin runt axeln.
Ta bort vredet först, därefter muttern.
Får testa detta först då
 
Fått tummen ur att kolla på detta men ska det inte vara en fjäder med ?
 
  • Hand håller en demonterad ventil utan fjäder framför en verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henric Johansson2
  • Laddar…
Och ska det ligga lin med pasta på axeln bara eller även gängorna vid muttern?
 
Ingen fjäder
Inget lin eller pasta på mutterns gängor
 
GoC GoC skrev:
Ingen fjäder
Inget lin eller pasta på mutterns gängor
Ah efter lite funderande fatta jag gjort iordning 2 st nu så hoppas att det blev tätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.