Jag vet också att jag borde behålla tomten som en pensionsförsäkring.
Problemet är ju att vi kommer att få ta lån på hela byggnationen annars.
Och månadskostnaden blir nog lite i saftigaste laget om vi inte säljer av nedre delen.
Men jag har ännu inte fått något kostnadsförslag på vad det skulle kosta att gjuta platta, spränga och anlägga en väg till den kommande tomten.
Det är ju ganska brant och lite bergigt så kostnaderna kan nog skena iväg.

Vi behöver ju anlägga en ny väg just där tomten sluttar mot granntomten.
Jag misstänker att det behöver byggas en stödmur där på ca 1-1,5 m höjd.
Är det någon som vet vad det kostar att anlägga en stödmur?
 
Är inte helt säker, men jag har hört en siffra på 1000kr per meter för en stödmur
 
Ok, idag har jag talat med en enterpenör.
Mitt hus och samtliga markarbeten kommer att kosta ca ca 2 M.
I det ingår då att bl.a hus för 1,5M (NF) bygga ny väg, gräva VA, anlägga husgrund och garagegrund, riva gamla huset, återställa tomten efteråt, trädfällning, bilplats, projekteringskostnader......

Entrepenören kommer också att ta alla?? kostnader som är förenade med styckningen o.dyl.
"Inga" kostnader förutom pantbrev och lagfart skulle tillkomma.
Förutsättningen för priset är att han får köpa min avstyckade tomt under marknadsvärdet.

Som jag ser det så finns ju en risk att jag kanske säljer min tomt "för billigt".
Kanske borde jag gå direkt till ett husföretag som har totalentrepenad och sälja tomten privat.

Eftersom jag har väldigt svårt att uppskatta värdet av erbjudandet tänkte jag att ni andra forumdeltagare skulle hjälpa mig att med det.

Vad kostar det att anlägga en grund platta +garage platta fixa fram VA och iordningställa en sluttningstomt?
Är det någon som kan ge en hygglig gissning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.