Hej, hur hade ni lagt de sista bitarna kring golvbrunnen? Tacksam för input. Det blir en glipa på 17mm på ena sidan, hade man kunnat ha en så pass bred fog runt hela golvbrunnen eller är det bättre att ha en smal passbit på 12mm? Kör med 5mm fogbredd.

Har en kakelskärare men ingen kakelsåg behöver man det i detta fall?

Med vänlig hälsning, O
 
K Kolle64 skrev:
Hej, hur hade ni lagt de sista bitarna kring golvbrunnen? Tacksam för input. Det blir en glipa på 17mm på ena sidan, hade man kunnat ha en så pass bred fog runt hela golvbrunnen eller är det bättre att ha en smal passbit på 12mm? Kör med 5mm fogbredd.

Har en kakelskärare men ingen kakelsåg behöver man det i detta fall?

Med vänlig hälsning, O
 
  • Avloppsbrunn integrerad i grå klinkergolv med synlig omgivande betong och installationsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker själv att det blir snyggare utan passbit men plattorna är lite olyckligt placerade i förhållande till brunnen. Beror lite på om plattan klarar av att kapas till så smalt utan att spricka. Men då behöver du något mer än bara en kakelskärare skulle jag tro.
Golv med gråa kakelplattor och en mittplacerad brunnslock, flankerad av två vita passbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du bytt bara brunnen eller varför är de lagda plattorna redan fogade?
 
Hej, tack för svar och det ser fint ut som du ritat. Håller med får nog bli att hyra en kakelsåg och försöka såga såsom du ritat? Vi hade en hantverkare som inte kom längre än såhär.. så försöker avsluta jobbet.
 
K Kolle64 skrev:
Hej, tack för svar och det ser fint ut som du ritat. Håller med får nog bli att hyra en kakelsåg och försöka såga såsom du ritat? Vi hade en hantverkare som inte kom längre än såhär.. så försöker avsluta jobbet.
Foga han innan allt var klart?
Är det flytspacklat mot brunnen eller är det fotot som är missvisande? Det ser ut som att det är en grop närmast runt golvbrunnen.
 
Det är ganska jämnt underlag så bilden är lite missvisande men fogning gjordes innan så hoppas min fog inte diffar för mkt i nyans när det är klart.
 
Du vet att brunnsramen (slukisen) inte behöver ligga exakt över brunnen, den går att skjuta lite, bara du får upp renskoppen.
Risken att den lilla smala delen på klinkern kommer gå av är stor, antingen redan vid kapning/sågning, eller efter att den ligger på plats.
Antar att detta är ett källargolv el dyl, eftersom det inte finns ngt tätskikt?
 
Hej tackar alla för svar! Stämmer källargolvet i tvättstugan så vi körde inte så noga med tätskickt. Fint försöker skjuta den så att man precis får upp koppen, då blir den nog 15mm bred och håller förhoppningsvis!
 
K Kolle64 skrev:
Hej tackar alla för svar! Stämmer källargolvet i tvättstugan så vi körde inte så noga med tätskickt. Fint försöker skjuta den så att man precis får upp koppen, då blir den nog 15mm bred och håller förhoppningsvis!
Håller med föregående som beskrev att du ej behöver centrera ramen över golvbrunnen
Föskjut den mot de övriga plattorna istället för att undvika den lilla passbiten
 
Ok nu förstår jag så förskjuter den och skippar lilla passbiten och kör på en något bredare fog där? Blir ca 11mm istället för 5. På bilden har jag förskjutit den Max så att det ändå går att få upp silen.
 
  • Golvavlopp förskjutet mot kakelkant med bredare fog, ungefär 11mm, för att passa utan passbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur bred blir passbiten om du förskjuter ramen åt andra hållet i stället?
 
Beror på om man behöver ha fog in mot klinkerramen? Blir 20mm distans om jag skjuter Max åt andra hållet vilket gör passbiten 15mm om man lägger den an mot ramen?
 
Köp en annan ram med större urtag så kan du skjuta den ända mot.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Tack det är en blücher golvbrunn men andra märken på klinkerram fungerar väl också antar jag. Tack för alla tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.