Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, du har inte hört om no go zoner där de kastar sten mot blåljuspersonal?

De gaddar ju ihop sig och kastar sten iof och det kan ju ses som grupparbete
Det blir inte ett slumområde för att folk kastar sten, inte heller en no go zon.
I typiska slumområden bor folk i små enkla skjul, tätt inpå varandra, och där några hundra hushåll delar på en vattenkran och en toalett. Där krävs det samarbete för att få det att fungera.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det är ju inte meningen, men samtidigt tar Stockholm oss i rumpan och sätter vår äldsta i skola i Norrtull en skola vi inte ens sökt. Finns inte på kartan jag ska kunna lämna jobbet vid 17, hämta storebror på skolan och sedan hämta lillebror i vasastan före 1730
Här i villaförorten upplever jag att om man lämnar 8 och hämtar 16.30 så har mitt barn varit de som vart där längst tid. Ingen kan jobba till 17 sen åka och hämta. Om inte den ena är på jobbet före sju och den andra sitter kvar till 18 måste man jobba deltid (om man inte Corona jobbar hemma). Då har ni inne i stan troligen kortare restider. Tror kanske innerstadsbor har annan prio och agenda än många i förorten...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Här i villaförorten upplever jag att om man lämnar 8 och hämtar 16.30 så har mitt barn varit de som vart där längst tid. Ingen kan jobba till 17 sen åka och hämta. Om inte den ena är på jobbet före sju och den andra sitter kvar till 18 måste man jobba deltid (om man inte Corona jobbar hemma). Då har ni inne i stan troligen kortare restider. Tror kanske innerstadsbor har annan prio och agenda än många i förorten...
Vi lämnar vid 9 vid åtta sover jag :)
Men det är så sjukt placera honom 1.5 kilometer bort, visst det är inom 2km men 2km är mycket krångligare i city än i förorten. Vi måste byta vid Odenplan om vi ska åka kommunalt, med cykel går det okej men det funksr ju bara vid bra väder och mild vinter
 
Staffans2000
1500m. Det går du på drygt tio minuter. Vilket virke är A:barnen och deras föräldrar gjorda av? Hängbjörk?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir inte ett slumområde för att folk kastar sten, inte heller en no go zon.
I typiska slumområden bor folk i små enkla skjul, tätt inpå varandra, och där några hundra hushåll delar på en vattenkran och en toalett. Där krävs det samarbete för att få det att fungera.
Några bilder från Malmö

Förfallen utemiljö med skräp, disk och presenningar i en sliten del av en stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omåttligt rörigt område med övergivna TV-apparater och diverse skräp framför skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jodå, slum finns, men det är vanligare med vanlig härlig no go
 
  • Wow
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ingen skillnad mot individuellt arbete och det är framför allt ingen anledning till att andra barn inte ska få lära sig att arbeta i grupp vilket många behöver i sitt kommande arbetsliv.


Oj, vad du är fördomsfull. Vilken tur att det inte finns slum och ghetton i Sverige då.

I slumområden är det många gånger så att man inte överlever om man inte kan hjälpa andra och få hjälp av andra. Det är enda sättet att ens barn överlever om man själv blir sjuk. Där är helt normalt att man hjälper varandra vid sjukdom, vid arbetslöshet, efter förlossning osv. Brukar vara mycket stark social kontroll på barnen också.
Tja, jag växte upp i Tynnered och har bott i Biskopsgården och numera Angered så jag vet vad jag talar om. Vilket slumområden har du bott i?

Visst finns det många skötsamma även i slummen men folk är så desperata att de måste ta alla chanser som bjuds. Om ingen i området talar någorlunda ren svenska blir det svårt att få bra arbeten och desperationen tilltar.

Du säger att jag är fördomsfull men du vet inte vad ordet betyder, dvs att man drar slutsatser utan att veta. Men jag vet, eftersom jag lever i ghettot. Du hör inte längre ren svenska och ser knappt några svenskar i Angered. Handlar ofta på Lidl och ICA Maxi och rör mig i Angered Centrum så jag tror jag har lite förstahandsinformation. Samma med pojkens skola, lärarna bryter på invandrarspråk och eleverna ännu värre. Menar du att dom får samma chans som alla andra? Nej, Angered skulle verkligen behöva lite elitklasser så de få med stark etablering i det svenska samhället kan övertalas att stanna.
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Första vintern efter att vi flyttade till nuvarande kommun så fick vi ca 2km till förskolan, då cyklade min fru nästan varje vardagsarbetsdag med tvillingarna i cykelvagnen, vissa sträckor var det gc-väg vissa sträckor trottoar. På stället innan hade vi ca 1,5km mellan bostad och förskolan, där cyklade också frugan med barnen i cykelvagnen (visserligen bara i tre månader innan vi flyttade).
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
1500m. Det går du på drygt tio minuter. Vilket virke är A:barnen och deras föräldrar gjorda av? Hängbjörk?

Staffan
Jag cyklar varje dag till jobbet men jag är inte en av de där som orkar cykla vid ösregn eller på vintern. Tyvärr finns det inget bra alternativ om man vill ta sig dit kommunalt.

Sedan är det skitmycket rött längs norra stationsgatan / Svea vägen, inget problem när jag cyklar själv då går det oftast köra mot rött men det kan man ju inte göra med grabben i släptåg.

Till jobbet cyklar jag på ca 5 minuter, 2.2 kilometer. Men där finns det alternativ de dagar det inte är trevligt väder för cykel
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Några bilder från Malmö

[bild]

[bild]

Jodå, slum finns, men det är vanligare med vanlig härlig no go
Och du tror inte att de måste samarbeta för att få vardagen att gå ihop?
Det var ju det som det handlade om.

A Anders_Nilsson skrev:
Tja, jag växte upp i Tynnered och har bott i Biskopsgården och numera Angered så jag vet vad jag talar om. Vilket slumområden har du bott i?

Visst finns det många skötsamma även i slummen men folk är så desperata att de måste ta alla chanser som bjuds. Om ingen i området talar någorlunda ren svenska blir det svårt att få bra arbeten och desperationen tilltar.

Du säger att jag är fördomsfull men du vet inte vad ordet betyder, dvs att man drar slutsatser utan att veta. Men jag vet, eftersom jag lever i ghettot. Du hör inte längre ren svenska och ser knappt några svenskar i Angered. Handlar ofta på Lidl och ICA Maxi och rör mig i Angered Centrum så jag tror jag har lite förstahandsinformation. Samma med pojkens skola, lärarna bryter på invandrarspråk och eleverna ännu värre. Menar du att dom får samma chans som alla andra? Nej, Angered skulle verkligen behöva lite elitklasser så de få med stark etablering i det svenska samhället kan övertalas att stanna.
Jag bodde faktiskt i Biskopsgården i ett par år men då var jag så liten att jag inte har några minnen av det. Som vuxen har jag ju bott i Stockholmsområdet så jag känner ju mer till områdena här och t.ex. har ett barn som hade instrumentundervisning vid Tensta Centrum i ett år där jag brukade hämta efteråt samt har känt invandrare som bott på eller tidigare bott på Järvafältet så helt utan kunskap är jag inte. Många där som gör allt vad de kan för att deras barn ska få det bättre ställt, t.ex. genom att få in sina barn på skolor i ändå mer svensktalande områden. Många invandrarbarn är duktiga i skolan och lyckas komma in på gymnasier med höga intagningspoäng.

Men det blir inte ett ghetto för att folk inte pratar ren svenska. I de invandrartäta stadsdelar som finns kring Stockholm är det ju i alla fall så att många jobbar, det var ju därför som det tidigt blev en spridning av Coronaviruset där. Jag har inte heller påstått att socioekonomiskt svaga grupper har samma chans i samhället som socioekonomiskt starka grupper, men det gör inte deras bostadsområden till slum eller ghetton.

Men nu är det ju väldigt långt ifrån trådens ämne.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Några bilder från Malmö

[bild]

[bild]

Jodå, slum finns, men det är vanligare med vanlig härlig no go
De bilderna är typ snart 10 år gamla ? De lämnade allting där och malmö fick själv städa upp. Eller de har kommit dit nytt efter 2015?

I vår stad var det ganska kuligt. De belägrade en företagares mark och kommunen varnade företaget med vite.
Så företaget bad dem flytta 10 meter så bodde de plötsligt på kommunens mark och då gick det undan. x antal container senare.....


Annars, 1.5 km är vad vi har till skolan och det går bra med paraply.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kvinnor går runt på barnet i 9 månader, de är föräldraledig i regel längre än pappan och i större utsträckning går de ner i arbetstid. Och du tycker även de ska tvingas vara ledig när pappan är på grabbresa. Jämställt verkligen
Och inget av det där har att göra med om barnet är på förskolan när en förälder är ledig...

Hur du och din partner fördelar föräldraledigheter och helgdagar är upp till er.
Får frugan åka på tjejresa och du är hemma och tar hand om barnen blir det precis lika jämnställt.
 
  • Gilla
Lenamajan och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Finns kanske inget vettigt på ditt arbete första veckan. Men fungerande företag har det oftast. Anser att utbildning kan de förlägga på kväll eller helg som företag brukar göra om de inte finns andra möjligheter.

Alltså teambuilding sköter de väl på den där apt eller vad det heter på kvällen en gång i månaden eller varannan? Typ skvaller om barn och andra kollegor. ;)
Men bevisligen kan de förlägga tiden under normal kontorstid, antar att för de som verkligen inte kan ta föräldraledigt den dagen så kan de lösa en plats på exempelvis en annan förskola.

APT (Arbetsplatsträff) kan väl se ut på hur många olika sätt som helst, jag är inne på min fjärde arbetsplats, med precis lika många olika sätt att göra det. På några ställen har det varit rena informationsträffar (hurra VDn pratar om EBITDA, vafan nu det är...) och på andra har man lagt det så att man ibland kunde ha en gemensam aktivitet efteråt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På helgen kanske man vill umgås hela familjen?

Vad ni inte inser är att det blir dyrare för samhället att båda päronen ska vara hemma. Då den arbetande föräldern genererar mer skatt
Bäst för samhället är väl om du anlitar någon, så både du och sambon kan jobba och hålla landets konsumtion uppe samtidigt ;)
 
  • Haha
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men bevisligen kan de förlägga tiden under normal kontorstid, antar att för de som verkligen inte kan ta föräldraledigt den dagen så kan de lösa en plats på exempelvis en annan förskola.

APT (Arbetsplatsträff) kan väl se ut på hur många olika sätt som helst, jag är inne på min fjärde arbetsplats, med precis lika många olika sätt att göra det. På några ställen har det varit rena informationsträffar (hurra VDn pratar om EBITDA, vafan nu det är...) och på andra har man lagt det så att man ibland kunde ha en gemensam aktivitet efteråt.
Ah du är dagisfröken? Det förklarar din inställning :crysmile:
 
Och där var vi nere på sandlådenivå igen, kanske oundvikligt i en tråd om förskola.

Tack för mig!
 
  • Gilla
  • Haha
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.