8/10, känner mig nöjd så
 
5/10. Eftersom jag bara visste svaret på en av frågorna så var det väl rätt ok. Inga stora skillnader på svarsalternativ så jag hade förmodligen inte dödat något om jag dragit elen.
 
7/10. Rätt nöjd då jag läste på inför en badrumsrenovering för 10 år sen.
Ok, lite uteslutningförmåga på vissa frågor.
Min frus reaktion på mitt resultat: "Men det var väl inte så bra." :O
(Vi håller på med renoveringar nu.)
 
5 av 10... och jag som ska bygga om badrummet...
Javisst, ja, det är ju därför jag ska ha hantverkare. :-D
 
Du fick 9 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 1323 personer (96%) av de 1369 som gjort quizet.
Kanske dags att rusa iväg och köpa en Sverigelott :D
 
Du fick 9 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 1460 personer (96%) av de 1512 som gjort quizet.

Helt OK tycker jag, som inte är elektriker. Hade fel på att området sträcker sig in i väggen.
 
E
Ett par fel jag upptäckte med quizet:

IPX4 gäller för fast monterad elmateriel i område 1 & 2. Se 701.5 Val och montering av elmateriel, 701.512.2 Yttre påverkan.

Att område 1 & 2 sträcker sig 5cm in i väggen stämmer bara delvis. Det gäller enbart för ledningssystem som matar fast monterad elmateriel i eller i angränsning till dessa områden. Övrigt ledningssystem och dess tillbehör eller delar kan monteras närmre än 5cm om kretsen är tilläggsskyddad av jordfelsbrytare enligt 415.1.
 
Menar du att IP04 skulle vara tillåtet i badrum? Det tror jag inte. 701 anger bara tilläggsfordringar. Alla allmänna regler gäller fortfarande och ska ligga som grund.

Att områdena tränger 5 cm in i väggen är en liten skönskrivning ja för att belysa att det finns områdesregler även där, dvs för den elmateriel som kan finnas inne i en vägg. Att man sedan kan uppfylla dessa regler på olika sätt en annan sak.
 
tommib
8/10.
Säger som Mikael_L, insåg mitt fel när jag tryckte (på IP-klassen). En fråga, den med hur långt områdena går i/på väggen, var märkligt.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du att IP04 skulle vara tillåtet i badrum? Det tror jag inte. 701 anger bara tilläggsfordringar. Alla allmänna regler gäller fortfarande och ska ligga som grund.

Att områdena tränger 5 cm in i väggen är en liten skönskrivning ja för att belysa att det finns områdesregler även där, dvs för den elmateriel som kan finnas inne i en vägg. Att man sedan kan uppfylla dessa regler på olika sätt en annan sak.
Elmateriel som är monterat åtkomligt ska lägst hålla kapslingsklass IP2X eller IPXXB.
Så tekniskt sett, även om det inte finns sådant elmateriel, så skulle IP04B och IP14B vara tillåtet inom område 1 & 2.

Jag fattar att quizet riktar sig till konsumenter och vill visa att det finns en hel del regler att hålla koll på även vid en simpel badrumsinstallation. Men utformar man ett quiz så kan man ju försöka undvika att ha med två teoretiskt sett rätta svar där det ena rätta svaret är markerat som fel.
 
Jag ser faktiskt inget fel här. Så här lyder texten i 700.1

För en elinstallation av särskilt slag och för en elinstallation i sådant rum eller område (nedan
gemensamt benämnt utrymme) som omnämns i del 7 gäller de allmänna fordringarna i del 1 till 6 och
de i del 7 särskilt angivna fordringarna, ändringarna och tilläggen.


Och under 701.512.2 Yttre påverkan

Följande fordringar gäller som tillägg:

Fast monterad elmateriel (se avsnitt 701.512.2.102 och 701.55) ska minst ha kapslingsklass enligt följande:
– IPX7 i område 0
– IPX4 i område 1
– IPX4 i område 2
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
– IPX4 i område 1
– IPX4 i område 2
Och ändå ger IPX4 fel svar i quizet :thinking:
 
Ja, eftersom frågan gäller vilken minsta kapslingsklass som gäller i område 1 och 2, och där är det rätta svaret IP24 om man väger in alla krav, dvs del 1-6 och del 7. Hade frågan lydigt vilken minsta kapslingsklass som badrumsreglerna kräver som tillägg så hade IPX4 varit rätt svar.
 
Det var en elak fråga. :cry:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Har du inte gjort Bos quiz förut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.