Jag kikar på hus i ett område där det mesta är byggt på 70-talet.

Jag har läst mycket om riskerna med oisolerad platta på mark, men det brukar handla om hus med trästomme. Nu har det dykt upp ett stenhus, murad stomme och tegelfasad, i området, också på oisolerad platta. Denna konstruktion har jag hittat mycket mindre information om.

Jag ska på visningen i helgen. Finns det något särskilt att vara uppmärksam på i ett sådant hus?

Finns ju inga syllar som kan ställa till problem, men det kanske finns andra bekymmer? Är riskerna med fukt i golvet desamma som i ett trähus?
 
VI har ett samma konstruktion fast från 50-talet. Med golvvärme(original från 50-talet) och har inga problem alls. Golvärmen hjälper ju dock till att trycka bor fukten som annars kanske hade kunnat ta sig upp genom betongen. Vi gör ju av med lite mer energi än man borde för att värmen även värmer marken under. Men på det glada 50-talet var oljan billig.
 
Tack för ditt svar! Låter bra och behagligt :)

Huset jag kikar på har luft/luft och direktverkande el så det blir lite andra förutsättningar. Gissar det blir kallt om fötterna... Parkettgolv i nästan hela huset, ingen aning vad som är mellan golvet och plattan.
 
Bor själv i 70-talshus, tegel, på oisolerad platta. Är helt utan problem men suterrängplanet har endast putsade väggar utan organiskt material. Rev ut badrummet i våras, reglarna som suttit på betongväggarna i 40 år var snustorra. Kommer också åt att känna på plattan året runt via ett biutrymmen på bottenplan, den har alltid varit torr och fin. Tycker inte du ska oroa dig för konstruktionen
 
Hemmakatten
Vi bodde i stenhus från 64, platta på mark i nivåer lägsta nivån under markyta. Inge problem med fukt. Men golven var riktigt kalla.
 
Tackar för informationen! Låter inte som något att oroa sig för. På visningen syntes eller luktade inga bekymmer, och besiktningsprotokollet anmärkte inget. De mätte endast uppe på golvet dock.

Men...budgivningen sprang iväg så det blev inget den här gången, men det kommer ju fler hus :)
 
  • Gilla
stefan.jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.