Jag tänkte byta ut den fläkt men vet inte vilken är den gammla att köper inte fel.
I Ikea dom har sagt att jag har kanske alliansfläkt men jag är osäker. Dom i Ikea kollade inte på dom bilderna.
 
  • En äldre köksfläkt monterad i ett skåp med en synlig aluminiumslang och en elkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En köksfläkt av märket Franke monterad under ett skåp med förvarade köksartiklar ovanpå och intill fläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl en vanlig Franke Futurum, om den är kopplad "alliance" dvs till ett externt fläkthjul på taket eller f eller ftx på vinden går inte att utröna från bilden. Men sitter det en motor nere i kåpan(?) så vet du.
 
Det finns en motor under kolla på video , så vad kan det bli för fläkt då?
 
ta av skyddsglaset till belysningen och titta upp, där sitter en klisterlapp med modell nr osv
 
T tergo skrev:
ta av skyddsglaset till belysningen och titta upp, där sitter en klisterlapp med modell nr osv
 
  • Etikett inuti en spisfläkt med modell- och tillverkningsinformation, upplyst av fläktbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns på denna fläkt motor också och som jag hade fattat den är alliance fläkt.
 
-10 på typen säger att det är en alliance-fläkt, variant lägenhet. Ikea har inte alliance-fläktar så du får köpa det någon annanstans. Franke har flera -10/alliance lägenhet att välja på: https://www.franke.com/se/sv/ks/pro...0_13344-scndgrp10042_21051-scndgrp10047_23239

Cylinda har också alliance-fläktar men det ser ut att vara exakt samma som Frankes. Sen finns även Fjärråskupan men jag har uppfattningen att de är dyrare än Franke.
 
  • Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Det är inte en alliance fläkt det är en vanligt fläkt med motor.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Det är inte en alliance fläkt det är en vanligt fläkt med motor.
Nyfiken på hur du avgör det, vad jag kunnat hitta så skulle just -10 betyda alliance men jag beredd att erkänna att jag har fel. Det finns ju även alliance-fläktar som inte styr en extern fläkt utan centralfläkten agerar på trycket i centralröret.

Är det avsaknadet av timer som avgör?
 
K Kdog skrev:
Nyfiken på hur du avgör det, vad jag kunnat hitta så skulle just -10 betyda alliance men jag beredd att erkänna att jag har fel. Det finns ju även alliance-fläktar som inte styr en extern fläkt utan centralfläkten agerar på trycket i centralröret.

Är det avsaknadet av timer som avgör?
Just när det gäller alliance så betyder -10 avsaknad av styrning av centralfläkt medans -16 har en trafo för just styrning av centralfläkt. Men Det innebär inte att alla -10 & -16 är alliance för det. Om du kikade på art# ser du att det är en vanlig fläkt med motor med 5 olika effektnivåer/
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Typ 200-10 Så står det på min fläkt också. Det är en helt vanlig fläkt med egen motor: Alltså ingen alliance-fläkt.(fast min fläkt är några år äldre och har bara 3 hastigheter.)

Såvitt jag förstår betyder alliance-fläkt att det finns en annan fläkt någonstans som också styrs från köksfläkten. I så fall spelar det roll också om det är villa eller lägenhet.
Såhär skriver tillverkaren Franke:
"Alliance är en unik produkt med egen motor som är avsedd att kopplas ihop med befintlig centralfläkt. Syftet är att öka flödet vid matlagning. Via spjället ställs grund- och forceringsflöde in. Den har en egen motor med varierande hastigheter som ökar luftflödet vid matlagning. Franke har ett brett utbud av alliancefläktar för både lägenheter och villor." Här: https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/alliance.html
och där finns mera information.
 
Redigerat:
Franke har en guide till olika fläktsystem och där finns det en väldigt liknande lösning som dom kallar för alliance lägenhet där den centrala fläkten inte styrs av de enskilda fläktarna utan verkar vara tryckstyrd.
Scrolla ner till alliance-delen: https://www.franke.com/se/sv/ks/expertise/select-the-right-hood.html

Vad skiljer en sån alliance-fläkt mot en "vanlig" fläkt? kan alliance-varianten vara svagare för att inte trycka in för mycket luft i centralsystemet?
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.