Någon som har erfarenhet av att ha en tallskog i tomtgräns i söderläge, ca 10 m från huset? Träden är inte fullvuxna (kanske 15 m) och det är rel glest.

Kommer det att gå bra att ha buskar o fruktträd på tomten, med hänsyn till mindre ljus?

Blir det skuggigt sommartid?

Det är kommunmark (Täby). Brukar man kunna få plocka ner några träd på deras mark?

/Stockholmsfamiljen
 
Vi har granar/tallar en bit bort ca 10-15 meter. Inga problem jag har rosor å annat solkrävande vid huset. Vi kan nästan sakna träd ibland som är höga närmare huset för skugga :-/
 
Jag tror i och för sig att ni ska komma ihåg att om tio år kan tallarna vara 20 meter höga - när träd är "halvvuxna" växer de snabbt.
Men jag tror inte de kommer att skugga så jättemycket - tallens krona släpper ju igenom ganska mycket ljus. Och det kan, som sagt, vara rätt skönt med lite skugga på sommaren.
Eventuella fruktträd kanske kommer att bära lite mindre frukt än vad de skulle ha gett annars. Men det kommer nog knappt att märkas. Speciellt om tallarna bara gränsar söder om tomten - hade varit värre om tomten hade varit en "glänta" i en skog. Undvik dock att plantera fruktträd nära träden - det allvarligaste är nog inte att träden skuggar utan att de konkurrerar om vatten och näring under mark.
Hade jag varit er hade jag låtit tallarna vara - men jag tycker å andra sidan om skog! Gissar också att kommunen inte är så jättepigg på att låta er avverka tallarna
 
Försök få bort eländet nu.
Tall skuggar mer än man tror. Mossan kommer att trivas i gräsmattan. Taket och rännorna kommer att fyllas av barr. Träden kommer att ta näring ur jorden och allting växer dåligt.
Jag överdriver lite, men bara lite.
Lövträd släpper fram ljus åtminstonde på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.