Vi skall byta fönsterparti och nytt blir vita fasta aluminiumfönster från elitfönster. Över och under fönsterpartiet är det träpanel. Vi är inne på att tegla upp och sätta fönsterblecket ovan tegel istället för nu som dubbla bleck. Kör vi tegel kan vi även få ut fönsterna 50 mm likt övriga fönster och då vinner vi utrymme i fönstersmygen på insidan. Nackdelen med tegelär väl då priset och att vi inte får tag i samma sten som vi har nu. Skall vi sätta tegelbalk ovan så är detta och ett konstnad. Men vi är beredda att ta denna kostnad om det är den bästa lösning.

Söker dock lite feedback. Är vi fel på det med tegel. Eller skall vi fortsätta med någon panel i svart?

Huset i övrigt är svart tak, svarta plåtar rännor och vindskivor. Fönsterna är vita. Källarfönsterna renoveras och målas vita. Sockel kommer blir betonggrå. I framtiden kan det blir målat tegel eller putsat eftersom tegler börjar se ut som ett lapptäcket efter att vi bytt tegel där det varit skadat. Samtidigt är tegel mer eller mindre underhållsfritt.

Rödtegelhus med befintliga grå aluminiumfönster och svart träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad med röd tegel och träpanel, vita fönster och aluminiumfönsterparti, uppfart och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exkludera träpanelen och sätt in större fönster. Blir snyggast
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Exkludera träpanelen och sätt in större fönster. Blir snyggast
Det ville jag från början men min fru nappa inte på det. Så vi behöll radiatorn på väggen i vardagsrummet. Visst kan man montera bort det och sätta radiator på golvet. Men jag tror tyvärr inte jag kan övertala frugan på denna punkt.
 
Kommer aldrig se snyggt ut med tegel, värst blir att du får en konstig anslutning mellan gammalt och nytt
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Kommer aldrig se snyggt ut med tegel, värst blir att du får en konstig anslutning mellan gammalt och nytt
Ja ett problem är ju att det är äldre tegel och måtten skiljer ju några mm. Så det är väl en oro man har.

I köket satte vi inredning mot yttervägg och valde att lägga på tre lager sten. Till detta fick vi byta tegelbalkar över några fönster. Över fönster ser man ganska tydligt att stenen är några mmm mindre. Original är väl 65 tjocka och ny standard är väl 62. Har letat med ljus och lykta efter detta tegel men fick ge upp. Varit runt Lund och Malmö och letat efter de tegel som är mest likt.

Äldre tegelvägg med skillnader i tegelstenarnas storlek runt ett fönster, synliga variationer i tegeldimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att vid anslutning till gammalt tegel skall knacka ut halvstenarna för att få till ett liknande förband? Annars blir ju anslutningen väldigt konstig
 
Ja det är isf tanken. Knacka alla halva och mura upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.