H Heurlin skrev:
Hej! Taket är troligtvis bygglovpliktigt oavset om föreningen gillar, eller inte gillar det!

bor på markplan i en bostadsrätt där jag har en altan på ca 28kvm där jag nu byggt en ställning med vanligt plasttak på ca 8kvm för att slippa regn osv som styrelsen nu bråkar om.

Själva altanmarken är inte med i bostadsrätten utan tillhör föreningen (som allmänning m.m) men jag hänvisar att jag får inreda som jag vill. Och därmed är en ställning med tak ok. Dom hävdar att sådant måste godkännas av styrelsen och hotar nu med att kliva in och plocka ner det hela.

Det står inget i stadgarna om detta, flera har ställningar med tygtak samt även markiser fästa i balkongen ovanför samt parasoll utan problem.

Tyvärr är styrelsen ett gäng pensionärer som bott och agerat styrelse i många många år (jag har bott här 10 år och det är samma ”top skikt” hela tiden) så allt som inte passar dom är fel.

Men vad är det som egentligen gäller?

Bostadsrätten är brf Grankullen i Västerås.
 
M MetteKson skrev:
Nu är kanske inte Expressen bästa källan i bygglovsfrågor, det är bättre att titta i lagstiftningen.

[länk]
Bygglovsbefrielsen gäller bara för en-och tvåbostadshus, alltså villor!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H Heurlin skrev:
därför jag vände mig till detta forum just för att jag tröttnat på bråka med dom om detta Ocj ville veta mer juridiskt vad man får/inte får göra.
vi utgår ifrån att det handlar om en äkta bostadsrättsförening. tyvärr så har de flesta som bor i föreningar inte förstått hur det funkar. du är medlem i en förening och du äger en andel i en ekonomisk förening. allt för ofta tror folk att de äger sin lägenhet helt och att de kan göra precis hur de vill. så är det inte, det hela handlar om ett samarbete. insidan av lägenheten ansvarar du för det mesta och kan ändra mycket. utsidan av huset har föreningens ansvar för och du kan inte göra vad som helst utan godkännande.

kolla stadgarna. om det inte står något om det du vill göra så pratar du med styrelsen INNAN du sätter igång. om inget annat så är det respektlöst mot alla medlemmar att bara hålla på som om du äger huset. i de flesta föreningar kräver alla väsentliga ändringar styrelsens godkännande. tycker du att det saknas något eller att något i föreningen ska ändras så tar du upp det i årsmötet genom att lämna motion. då kan det diskuteras och folk kan ta beslut och rösta.

föreslår att du går till styrelsen och säger att du inte riktigt fattat hur det funkar och diskutera hur ni kan på bästa sätt gå vidare. vill du ändra hur föreningen drivs gå med i styrelsen. som har redan påpekats, många medlemmar har opinioner om hur saker funkar men väldigt få vill ta ansvaret att ställa upp och ta hand om huset.

läs gärna genom bostadsrättslagen. vill du driva detta vidare på ett icke konstruktivt sätt kand du vända dig till hyresnämnden. men det vore bättre att lägga din energi på att prata med din förening istället för klaga på ett anonymt internet forum.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
H Heurlin skrev:
Hej,

bor på markplan i en bostadsrätt där jag har en altan på ca 28kvm där jag nu byggt en ställning med vanligt plasttak på ca 8kvm för att slippa regn osv som styrelsen nu bråkar om.

Själva altanmarken är inte med i bostadsrätten utan tillhör föreningen (som allmänning m.m) men jag hänvisar att jag får inreda som jag vill. Och därmed är en ställning med tak ok. Dom hävdar att sådant måste godkännas av styrelsen och hotar nu med att kliva in och plocka ner det hela.

Det står inget i stadgarna om detta, flera har ställningar med tygtak samt även markiser fästa i balkongen ovanför samt parasoll utan problem.

Tyvärr är styrelsen ett gäng pensionärer som bott och agerat styrelse i många många år (jag har bott här 10 år och det är samma ”top skikt” hela tiden) så allt som inte passar dom är fel.

Men vad är det som egentligen gäller?

Bostadsrätten är brf Grankullen i Västerås.
H Heurlin skrev:
Hej,

bor på markplan i en bostadsrätt där jag har en altan på ca 28kvm där jag nu byggt en ställning med vanligt plasttak på ca 8kvm för att slippa regn osv som styrelsen nu bråkar om.

Själva altanmarken är inte med i bostadsrätten utan tillhör föreningen (som allmänning m.m) men jag hänvisar att jag får inreda som jag vill. Och därmed är en ställning med tak ok. Dom hävdar att sådant måste godkännas av styrelsen och hotar nu med att kliva in och plocka ner det hela.

Det står inget i stadgarna om detta, flera har ställningar med tygtak samt även markiser fästa i balkongen ovanför samt parasoll utan problem.

Tyvärr är styrelsen ett gäng pensionärer som bott och agerat styrelse i många många år (jag har bott här 10 år och det är samma ”top skikt” hela tiden) så allt som inte passar dom är fel.

Men vad är det som egentligen gäller?

Bostadsrätten är brf Grankullen i Västerås.
Tyvärr har de rätt, du måste ansöka om lov, precis som du sa föreningen äger markplan och styrelsen representerar föreningen och till och med i visa fall måste ansöka om bygglov (inglasad balkongen)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
PBL och processen kring bygglov har jag relativt bra koll på. Min fundering var mer hur styrelsen kan agera gentemot den medlemmen (i detta fall TS) som begått överträdelsen. Den juridiken har jag ingen kunskap om och är därför nyfiken.

Detta är inte den första åtgärd BN tar till, men säg att BN förelägger om rivning inom 6 mån med löpande vite (vilket kan vara rejäla summor). TS vägrar riva, byggnadsverket står kvar och tidsfristen går mot sitt slut. Vad får styrelsen göra rent ”handgripligen”? Får de montera ner väderskyddet? Kan de förelägga att TS gör det? Vitet rullar på och summan blir högre och högre. Hur drivs en sån process mellan BF och TS? Vilka kostnader kan styrelsen ta ut av TS? I vilket läge kan de ”kasta ut” TS från sin lägenhet? Rättigheter/skyldigheter?
Styrelsen måste skicka rekommenderat brev till TS om rättelse, där man anger varför. I brevet anger styrelsen en tidsfrist för rivning. Innehålls inte den, kan styrelsen begära handräckning av Kronofogden. Då blir det mer dramatiskt, men rivningen blir utförd. Det TS har kvar att hänga upp sina argument på, är likabehandlingsprincipen. Dvs att ngn annan medlem har fått göra mer eller mindre exakt som TS. Är det bygglovspliktigt, vilket ingen vet förrän man lagt in en förfrågan/ansökan med ritningsunderlag till Byggnadsnämnden, är det en del i att styrelsen kan behandla ärendet. Styrelsen behöver iaf inte godkänna ditt bygge med hänvisning till att de andra är byggda annorlunda. Hade varit bättre att fråga först: "Vad är tillåtet att bygga på våra uteplatser". Hade styrelsen varit proaktiv, hade de redan skrivit ner regler, så hade situationen inte uppstått. Maktfullkomliga styrelser finns det för att ingen annan ställer upp. Precis som i alla demokratiska organisationer, inkl. Riksdagen!;)
 
Har varit i samma sits. Fick riva taket (30 papp åt skogen) eftersom bygglov kräv från första kvadratmetern i flerbostadshus och bygglov beviljas inte utan föreningens godkännande( bor också i V-ås) När det gäller altanen googla benefikt nyttjanderättsavtal och konkluderat handlande.
 
H Heurlin skrev:
Det är jag medveten om till 100%. Det jag vill veta mest är vart går gränsen och vad som styrelsen har rätt/inte rätt till.

I dagsläget så är det väldigt olika regler för olika personer och reglerna anpassas efter hur tjenis man är med ordförande.
Som flera är inne på, du äger inte fastigheten, du äger bara rätten att bo.

Medlemmarna ska välja en styrelse, bland sina medlemmar, eller genom extern förvaltning.

Styrelsen har inte full beslutanderätt, den ska följa stadgar samt beslut från årsmöten och eventuella extra stämmor.

Vägar för dig att gå är väl att:

- kandidera till styrelsen, ska finnas i stadgar hur länge nuvarande ledamöter sitter, styrelsen ska föryngras löpande, detta är absolut bästa chans för medlemmar att påverka sitt boende

- lusläs vad det står i stadgar om nyttjande och byggnation av mark samt andra möjligheter och friheter, ibland är saker tillåtna om de inte är uttryckligen förbjudna, ibland är de förbjudna om de inte är uttryckligen tillåtna

- likabehandlingsprincipen, om medlem A har fått använda/anpassa/bygga på visst sätt så borde medlem B och alla övriga ha samma rätt, särbehandling är inte tillåten, styrelsemedlemmar eller äldst medlemmar ska absolut inte ha bättre rätt

- motionera till årsmöte eller gör en skrivelse till styrelsen mellan årsmöten om din fråga, helt fritt givetvis att diskutera med andra medlemmar om hur och vad ni vill göra med era boenden och ert gemensamma hus
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
- lusläs vad det står i stadgar om nyttjande och byggnation av mark samt andra möjligheter och friheter, ibland är saker tillåtna om de inte är uttryckligen förbjudna, ibland är de förbjudna om de inte är uttryckligen tillåtna
Kloka råd i detta inlägg. Beträffande stadgar så är det nog inte så vanligt att detta regleras i stadgar snarare i andra typer av beslut om regler om praxis. Det är också en avgörande skillnad mellan mark som den enskilde medlemmen disponerar genom avtal och mark som är föreningens gemensamma som bör vara till nytta för alla i föreningen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vems försäkring står för ersättning då ett icke förankrat plasttak tas av stormen och förstör annans egendom eller att allvarliga personskador uppstår.
 
A Ankmamma skrev:
Vems försäkring står för ersättning då ett icke förankrat plasttak tas av stormen och förstör annans egendom eller att allvarliga personskador uppstår.
Svaret på frågan beror nog på omständigheterna i detalj. Men det normala är fastighetsägarens försäkring, alltså bostadsrättsföreningen. Men om det är uppfört utan tillstånd gäller försäkringen kanske inte. Den enskilde medlemmens försäkring omfattar knappast installationer som är på föreningens mark, Detta är ett viktigt skäl till att föreningen måste hålla koll på alla installationer. Man kan jämföra med installation av paraboler, som blir föreningens ansvar om skada sker.
 
Jag tror du kan lösa det genom att byta ut ditt plasttak mot ett tygtak som är demonterbart. Då har du en pergola med ett temporärt skydd som brukar vara tillåtet och utan bygglovsplikt. Sen tror jag tyvärr att dit insynsskydd räknad som ett plank och även det kräver bygglov/bygganmälan i flerbostadshus.
 
MartinOW MartinOW skrev:
Jag tror du kan lösa det genom att byta ut ditt plasttak mot ett tygtak som är demonterbart. Då har du en pergola med ett temporärt skydd som brukar vara tillåtet och utan bygglovsplikt. Sen tror jag tyvärr att dit insynsskydd räknad som ett plank och även det kräver bygglov/bygganmälan i flerbostadshus.
Det är ju fortfarande en ställning (var det stolpar?) och föreningen kan ju definitivt besluta att sådant inte får finnas. Var det ens TS' skötselområde? Åtta kvadratmeter är ju inte så lite. Menar inte att jag hoppas på att TS får motgångar, men det låter ganska problematiskt.
 
S Sir Duke skrev:
Det är ju fortfarande en ställning (var det stolpar?) och föreningen kan ju definitivt besluta att sådant inte får finnas. Var det ens TS' skötselområde? Åtta kvadratmeter är ju inte så lite. Menar inte att jag hoppas på att TS får motgångar, men det låter ganska problematiskt.
Absolut så kan styrelsen beslutat att det det inte får byggas i förening men om det är bygglovsplikten som styrelsen är oroliga för så går det att gå runt med pergola + tygtak. Sen är jag inte säker på om en pergola får vara fäst i fasaden eller måste vara fristående.
 
MartinOW MartinOW skrev:
Absolut så kan styrelsen beslutat att det det inte får byggas i förening men om det är bygglovsplikten som styrelsen är oroliga för så går det att gå runt med pergola + tygtak. Sen är jag inte säker på om en pergola får vara fäst i fasaden eller måste vara fristående.
Precis, byggnadsnämnden är en motpart, föreningen en annan, det är olika problem.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis, byggnadsnämnden är en motpart, föreningen en annan, det är olika problem.
Precis, och med några små förändringar finns det en chans att båda motparter blir nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.