J JoDa03 skrev:
Kopplas in av behörig installatör så det blir bra.
Vad finns det för behörighet för att koppla in en blandningsventil?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
För en hyfsat plug and play lösning kanske nedan två prylar i kombination kunde funka? Finns billigare vattenfelsbrytare men denna är uppkopplad och vad jag förstår anpassningsbar i fråga om tid/vattenmängd...

Jag tänker alltså bara ha kallvatten fram som brytaren sitter på och därefter förgrena till genomströmningsvärmsren....

https://www.vvsobygg.se/vattenfelsbrytare-sense-guard-49960.html

https://www.byggmax.se/genomströmningsvärmare-minex-11-e-metro-therm-p6412049?gclid=Cj0KCQjwwOz6BRCgARIsAKEG4FXNU6tRrjtNWdHEU4I-47E-lSxOHnvlvW0dFGaSvxkfzueIjHYolhAaAtFsEALw_wcB
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Vi har en 30 l varmvattenberedare på landet, i en utomhusdusch. Det funkar bra att duscha och tvätta håret för två personer efter varandra, och för en tredje om man snålar med vattnet och stänger av under intvålning. Är man ensam räcker varmvattnet till att stå kvar en hygglig stund och bara njuta av värmen.
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 3 till
  • Laddar…
D DandrO skrev:
Vi har en 30 l varmvattenberedare på landet, i en utomhusdusch. Det funkar bra att duscha och tvätta håret för två personer efter varandra, och för en tredje om man snålar med vattnet och stänger av under intvålning. Är man ensam räcker varmvattnet till att stå kvar en hygglig stund och bara njuta av värmen.
Fördel med det är att det gradvis blir sämre, om vattnet bara stängs kan man ju stå med schampo i håret...
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 3 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
Han vill inte ha ett badkar istället? Då kan han använda varmvattnet längre och få en avslappnad stund. När karet är fullt blir det naturligt att stänga av kranen. Tydligt och enkelt om det finns förutsättningar i utrymmet. Det fungerar för mitt speciella barn, men alla är ju olika.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Instämmer i tidigare inlägg av dem som tipsat om annan insats än varmvattenbegränsning. Ta kontakt med primärvårdens rehabmottagning alt kontakt inom psykiatrin och prata med en arbetsterapeut. Det kan ju finnas flera insatser som hjälper till på bra sätt. Tonåringen blir ju vuxen om några år, bättre försöka hjälpa till självständighet nu.
 
  • Gilla
matsivk och 1 till
  • Laddar…
Och innan sjukvården har agerat och det blivit en korrekt åtgärd utförd så har grabben flyttat hemifrån och föräldrarna sitter på äldreboende.
Har egen erfarenhet av vårdsvängen för ADHD hos ett barnbarn. Men visst dom saknar ofta tidsbegrepp och en timerklocka kan hjälpa ihop med tydliga rutinregler på en whiteboard..
Men jag förutsätter att föräldrarna redan har en dialog med BUP?
 
När jag var tonåring så stängde pappa kranen till varmvattnet på vv beredaren. Han skyllde sen på att vv var slut. Detta erkände han nog först 20 år senare:). En ide här som kan möjliggöra både manuell avstängning och timer, är att montera en magnetventil på vv röret upp till hans våning, samma typ som finns på en av bilderna ovan. Till den kan man sen koppla ett relä, förslagsvis något billigt appstyrt relä tex nexa sonoff etc. Kostar bara någon hundralapp. Då får ni full kontroll. Ni kan ställa timer, stänga av när ni tycker det passar mm. Det viktiga är, erkänn inte innan han fyller 30, skyll på pannan:):crysmile::rofl:
 
  • Haha
leffeisala
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
Hej, det är klart att det går att göra bra tekniska lösningar, MEN det är väl inte där grundproblemet finns. Jag skulle ta ett nytt tag med Läkare eller psykolog på Neuropsykiatrin och se om det finns annat att göra? Ni kan ju inte bygga om nästa och nästa lägenhet. Det finns ofta samsjuklighet vid ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser. Tex: Ångest/depression o liknande. Då finns det behandlingsmöjligheter både medicinsk och psykologiskt med strategier och övningar. Arbetsterapeut inom habiliteringen är nog jättebra. Mvh Karl
 
  • Gilla
matsivk och 3 till
  • Laddar…
Grundfrågan här var väl främst möjligheten för TS att begränsa långa duschar för sin Tonåring. Inte råd om Behandling av dennes ADHD. Jag har en fullt diagnosfri tonåring som tar löjligt långa duschar, här ahde en magnetventil varit en rätt bra ide.. Om TS vill ha hjälp att begränsa längden på duscharna så kanske det är det vi på byggahus främst skall ger råd på, inte medicinska råd om TS sons ADHDs Behandling. Det måste höra hemma i helt andra forum.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Ett enklare alternativ kan vara att sätta en timer på belysningen. Finns det ett fönster i badrummet så blir det inte becksvart, men han ser när det är dags att sluta.
 
Har han testat timstock? Kontakta bup/habiliteringen och be om en annars. Alternativt, säg åt honom att sätta på musik så får han duscha i tre låtar. Vatten första låten, schampo och duschcreme andra låten och duscha av sig tredje. Sista alternativ är att han får börja betala lite hemma baserat på vattenräkningen som en förberedelse till vuxenlivet.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Tack för ditt svar
Vore absolut enkelt. Och billigt!
Har faktiskt i ren desperation gått ner i källaren och stängt av huvudkranen vilket på mååånga sätt inte är bra alls. Men vad gör man!? :sweat:
Att sätta en manuell avstängning någonstans upp till vindsvåningen skulle dock kräva fortsatt ständig passning och konflikter vilket vore enorm lättnad att slippa. Så det lutar nog alltmer åt en separat vvb. ...om inte ett genialt, prisvärt och arbetsmöjligt sätt framkommer.
De här barnen förstod aldrig att det var jag som stängde. De trodde varmvattnet var slut.

Det borde gå att bygga nånting med hjälp av en magnetventil, en temperatursensor och ett tidrelä. När temperaturen övergår ett visst värde aktiveras tidreläet, som sedan bryter strömmen till magnetventilen efter ex.vis 10 minuter. Jag har för länge sedan, i ett annat sammanhang byggt en liknande historia, så jag vet att det går.

En nackdel med det är att varmvattnet stängs av direkt. så det blir svinkallt med en gång. Nästa steg är att ha någon slags motordriven ventil som gradvis stänger varmvattnet, kanske med en Arduino som styrenhet.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Bosse Len Bosse Len skrev:
Försökt att använda en sån enkel grej som äggklocka?
Innebär ju i och för sig en inlärningstid o kanske hjälp med att ställa in den varje gång det ska duschas.....
Redan försökt sånt. Men det når inte igenom adhd:n tyvärr. Är så att säga en reaktionstid på 30-60 min = ääännu längre duschar :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.