Hej,

Skall nu bygga loft på garaget, garaget är 7,4 meter brett och 7 meter långt.

Då jag inte vill ha för stora reglar i bjälklagret så vill jag bryta av genom att lägga in 2st bärlinor. De hamnar höger/vänster om 5 meter breda porten.

Frågan är bara vilken dimension krävs ? Har fått förslag på HEB 280 men känns väldigt kraftigt ?
Kommentarer ?
 
  • Skiss av planerat loft i garage med dimensioner och placering av bärlinor vid sidan av en port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har inte hittat någon info där tyvärr...
 
Det blir väldigt stora spännvidder och dimensioner. Jag tycker du ska fundera över om du kan placera pelare någonstans på mitten. Med limträ krävs 90x540 alternativt 215x405. I stål HEA 240. Beräkningshjälpmedlen är inte gjorda för mer komplicerade fall.
 
Bjälklag med de här spännvidderna tycker jag inte ska byggas med reglar utan med någon form av kassetter, tex lättelement.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jag tycker man måste ifrågasätta nyttan med att göra ett loft som täcker hela ytan. Bortsett från konstruktions- och stabilitetsaspekter, inställer sig frågan om det blir en bra planlösning, uppe och nere, med den här lösningen. Jag är tveksam. Stora kvadratiska ytor är sällan särskilt lättmöblerade. Jag föreslår att du kör ett planeringsvarv till innan du fördjupar dig i dimensioner.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tycker man måste ifrågasätta nyttan med att göra ett loft som täcker hela ytan. Bortsett från konstruktions- och stabilitetsaspekter, inställer sig frågan om det blir en bra planlösning, uppe och nere, med den här lösningen. Jag är tveksam. Stora kvadratiska ytor är sällan särskilt lättmöblerade. Jag föreslår att du kör ett planeringsvarv till innan du fördjupar dig i dimensioner.
Hej,

I centrum på loftet är det 180cm och sen fallande. Så tanken är ett "häng" utrymme med tv + låg soffa för kidsen att umgås. Så därav täcka hela ytan o möblera det. Egen ingång från ena gaveln direkt in till "andra plan"...
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker man måste ifrågasätta nyttan med att göra ett loft som täcker hela ytan. Bortsett från konstruktions- och stabilitetsaspekter, inställer sig frågan om det blir en bra planlösning, uppe och nere, med den här lösningen. Jag är tveksam. Stora kvadratiska ytor är sällan särskilt lättmöblerade. Jag föreslår att du kör ett planeringsvarv till innan du fördjupar dig i dimensioner.
Det skall vara helt skilt, uppe o nere. Egen ingång till uppe.
 
W witten skrev:
Bjälklag med de här spännvidderna tycker jag inte ska byggas med reglar utan med någon form av kassetter, tex lättelement.
Hej,

Ja, jag har gått över till tankarna att använda Masonite beams, då skall det gå med HB500S, det tar lite av garaget men där har jag 3meter i takhöjd. När man räknar bort själva bjälklagret som ligger där så blir garaget 270cm i höjd vilket är ok för mig, skall ej hissa upp motorer eller liknande.
 
Vill tro att det går att möblera ganska bra, håller tummarna för det...
Inredningspotential i oinredd vind med träbjälkar och mittfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle planera för ett mindre loft som ligger koncentrerat till byggnadens mitt, och fundera över hur ett sådant kan vila på väggar och pelare, utan att bottenvåningen blir oanvändbar. Sovloft i garage är en jättebra idé. Jag har själv ett sådant, dock inte med de stora breddmåtten.
 
Hur tänkte du göra med takstolarna?
 
J justusandersson skrev:
Hur tänkte du göra med takstolarna?
Vad tänkte du på? Inte så mycket. Isolera mellan dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.