Jag ska köpa antingen det ena eller det andra aggregatet och har lite svårt att reda ut för och nackdelar.

Om man söker på forumet så verkar det som att många har satsat på Heru genom åren, eller så krånglar de mycket. Systemair-krångel ser man knappt något skrivet om. Men när Heru krånglat verkar man fått bra hjälp av tillverkaren.

Skulle vara tacksam för lite allmänna erfarenheter och goda råd från er som har eller haft något av de här fabrikaten och/eller aggregaten.

Jag har redan slängt ut det gamla aggregatet så luften står stilla hemma hos mig, men jag kan ändå inte bestämma mig för vilket nytt aggregat jag ska satsa på...

Tack på förhand!
 
Den kände jag inte till. Nu blev det ännu svårare.... Har du haft eller känner du till några problem med det aggregatet?
 
B Byggmes skrev:
Den kände jag inte till. Nu blev det ännu svårare.... Har du haft eller känner du till några problem med det aggregatet?
Har bara haft det ca 1 år så inga problem förstås men känslan är att det är bra grejer.
 
Har ett heru jag är supernöjd med.
 
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Hur gammalt, vilken sort? Har du reparerat något?
 
Jag är med på jakt efter ett aggregat. Det jag tycker om med Östberg är ju att det är väldigt modernt gränssnitt med app och färgpanel då det bara släpptes för några månader sen. Men det är ju bara en liten del i det hela.
 
Har nyligen köpt ett Heru 160, men har inte hunnit installera det ännu och kan därför inte lämna några drifterfarenheter. Däremot har jag varit i kontakt med deras support vid ett par tillfällen innan köpet, och då tyckte jag att jag fick bra hjälp.

Var ganska inställd på just Heru innan så jag har inte undersökt alternativen särskilt noga.
 
hordak
Installerade ett Heru 100S EC i förra huset och den tuffade och gick problemfritt i de 8 år vi bodde där. Filterbyte vår och höst.
I nuvarande hus installerade jag ett 130-aggregat (numera utgått och ersatt av 160 vad jag förstått). Körts problemfritt i 3 år än så länge. Båda av den generation utan wifi, endast trådlös fjärrkontroll. Nu har 100:an fått lite smartare uppkoppling och 160 ser ut att vara näst på tur. Det jag läst mest om är slitna remmar till rotorn, som ju ändå är en billig åtgärd. Dock ingen erfarenhet av andra märken.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Tack för alla synpumkter så här långt!

Det verkade som att Heru krånglar hela tiden, men nu känns det som att Heru fungerar riktigt bra!

Ingen kommentar från Systemair-ägare ännu. Kan det vara så att de flesta köper Heru?

Tacksam för fler kommentarer. Jag borde beställa i nästa vecka!
 
Vi har ett Systemair VTR som funkar bra, om än en aning högljutt.

Jag hade planerat för ett Heru aggregat, för alla jag känner har det (och dom är nöjda/har inte haft problem med dom), men ventilationsfirman som installerade hade helt slutat med Östbergs aggregat för de påstod det var för mycket problem med dom. Om det stämmer eller firman bara hade dåliga marginaler på Heru vet jag inte :)
 
Äntligen lite om Systemair, men ännu mer positivt om Heru. Om man bortser från ventialtionsfirmans argument då...
 
Har heru s100 ec. 2 år gammalt.
Ett motorlager gav upp efter ett år. Östberg skickade en ny motor utan diskussion.
Bytte själv lager på den gamla som jag sparar som backup
 
Östebergs är det bästa valet
 
Tack alla! Beslutspunkten närmar sig. Några fler som vill dela med sig av sina åsikter och erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.