Hejsan! Jag har en plätt med gräs som är ca 30m långt 15m bred. Denna plätt lutar så från längst upp till längst ner på plätten diffar det ca 15-17cm. Jag vill få bort denna lutning (då jag vill göra området till en umgänges yta där man kan ställa utemöbler på plan yta och leka och springa runt för ungarna.
Nu till frågan. Då jag ska jämna upp den lägre delen till samma nivå som den högre delen behöver jag fylla upp med jord. Efter att det är någorlunda jämt så ska jag så ny gräsmatta. Det jag undrar är om jag behöver riva bort den gamla gräsmattan dom kommer hamna ca 15cm under den nya då. Eller är det bara att lägga jorden rätt på gammla gräset, välta och så nytt? Vad finns de för fördelar och nackdelar med att lägga på jorden direkt som är de enklare sättet?
 
0,5cm/m är väll ingen lutning att tala om?
Men ja det är bara på med jord och lite gräsfrö.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Med så tjockt lager jord ovanpå befintligt gräs så kommer befintligt gräs dö ut.

Så i det övre jordlagret (översta 2cm. Om det är lerjord innan, kan du med fördel lägga ut sand i botten 1-5mm eller liknande (ej nollfraktion. Annars räcker kompostjord/anläggningsjord, välta och sist gräsfrö och toppdress
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
kanonvallen kanonvallen skrev:
Med så tjockt lager jord ovanpå befintligt gräs så kommer befintligt gräs dö ut.

Så i det övre jordlagret (översta 2cm. Om det är lerjord innan, kan du med fördel lägga ut sand i botten 1-5mm eller liknande (ej nollfraktion. Annars räcker kompostjord/anläggningsjord, välta och sist gräsfrö och toppdress
Okej, tycker du att jag ska köra med gräsmattejord hela vägen. Eller fyllnadsjord 10cm sedan 50/50 sand och toppdress?
 
Visst tänker jag rätt i att jag gör bäst i att göra jobbet nu på hösten? Min lekmans tanke är att jorden hinner sätta sig, gräset hinner börja växa. Sen till våren kan man stödså och fixa till de ställen man ev missat. Eller är de böst att vänta till våren och hoppas på bra resultat direkt till sommaren
 
J Johan41 skrev:
Okej, tycker du att jag ska köra med gräsmattejord hela vägen. Eller fyllnadsjord 10cm sedan 50/50 sand och toppdress?
Fyllnadsjord kan ofta vara osiktad vilket kan medföra både klumpar/ogräs. Skulle satsa på anläggningsjord underst och sen toppdress.
Gräsmattejord och anläggningsjord tror jag är samma sak, men här tycker jag fabrikanterna lätt försöker förvirra en genom att skapa nya produktnamn.
 
J Johan41 skrev:
Visst tänker jag rätt i att jag gör bäst i att göra jobbet nu på hösten? Min lekmans tanke är att jorden hinner sätta sig, gräset hinner börja växa. Sen till våren kan man stödså och fixa till de ställen man ev missat. Eller är de böst att vänta till våren och hoppas på bra resultat direkt till sommaren
Många rekommenderar att man anlägger gräs under aug-sept istället för våren. Jorden har en högre temperatur och pga fuktiga mornar och mer nederbörd slipper man besväret med att bevattna. Kör hårt men slarva inte med vältandet, viktigt steg
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Ok, så vad är skillnaden på gräsmattejord/anläggningsjord och toppdress?
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.