Claes Sörmland
Poff så har det gått 15 år och plåttaket från 1919 behöver målas igen. 12 år mellan strykningarna säger traditionen. För 15 år sen var man yngre och orkade ta sig igenom att tvätta med borste och slang, skrapa rost, behandla rosten med Isotrol grunddolja och två varv linoljefärg. Höjdrädslan har också ökat med åren...

Så vem är det som målar gamla plåttak professionellt? Och inte bara målar dem med nåt modernt miljöcertifierat skitsystem baserat på akrylatfärg utan faktiskt fortfarande stryker linoljefärg på gamla tak? Vem ringer jag i Sörmland - Nyköping till Södertälje? Känns PM bättre så uppskattas även det!

(Den lokala fixaren/målaren i grannhålan som säljer måleritjänster och lite annat allt i allo lät mest skräckslagen när jag började prata om plåttak och linoljefärg. Det var tydligen svårt och okänd terräng.)

Gammalt hus med plåttak från 1919 som behöver ommålning, sett från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vackert hus!
 
  • Gilla
malinkaroner och 1 till
  • Laddar…
Pröva en plåtslagare.. Vi håller till på vikbolandet, så i längsta laget...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
plåtrickard plåtrickard skrev:
Pröva en plåtslagare.. Vi håller till på vikbolandet, så i längsta laget...
Jag testar plåtslagarna. Det gäller bara att hitta en konservativ jäkel som kan tänka sig något så simpelt som att måla med riktig linoljefärg. Men det måste ju finnas ett och annat antikvariskt plåttak i Sörmlandskustens städer som målas regelbundet.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag testar plåtslagarna. Det gäller bara att hitta en konservativ jäkel som kan tänka sig något så simpelt som att måla med riktig linoljefärg. Men det måste ju finnas ett och annat antikvariskt plåttak i Sörmlandskustens städer som målas regelbundet.
Hej!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag testar plåtslagarna. Det gäller bara att hitta en konservativ jäkel som kan tänka sig något så simpelt som att måla med riktig linoljefärg. Men det måste ju finnas ett och annat antikvariskt plåttak i Sörmlandskustens städer som målas regelbundet.
Hej!
Hittade du någon som vill måla plåttak med mer traditionella färger?
Jag har samma problem bara på andra sidan Sörmland. Hittills vill de jag har pratat med måla med Noxyde eller tycker att taket sak läggas om med bandfalsad plåt. Tycker inte att det är en alternativ för ett hus från 1914 med original plåttak och fasad men alla hantverkarna nästan dumförklarar mig när jag säger att jag vill ha taket målat med Isotrols färgsystem.
 
Claes Sörmland
S Seroru skrev:
Hej!


Hej!
Hittade du någon som vill måla plåttak med mer traditionella färger?
Jag har samma problem bara på andra sidan Sörmland. Hittills vill de jag har pratat med måla med Noxyde eller tycker att taket sak läggas om med bandfalsad plåt. Tycker inte att det är en alternativ för ett hus från 1914 med original plåttak och fasad men alla hantverkarna nästan dumförklarar mig när jag säger att jag vill ha taket målat med Isotrols färgsystem.
Ja, branschen gillar att måla med plastfärg som t ex Noxyde. Men jag förstår dem på det kommersiella planet Ett färdigt och lättapplicerat färgsystem där de snabbt kan göra samma moment på alla plåttak. Torktiden är så kort att man kan ta momenten mellan skurarna. Och det ser säkert snyggt ut i tio år så att man slipper reklamationer. Lite arbete och stort fakturabelopp. Och sen är det antika taket förstört och måste blästras rent när det gäller nästa gång.

Så inget för oss med lite antikvariska ambitioner. Vi behöver enkel arbetskraft som kan jobba på tak, hålla i en pensel och har tålamod med väder och torktid.

Jag hittade en lokal kille i grannsamhället som var beredd att bygga ställning och ta sig an taket med linoljefärg. Han var inte plåtslagare utan mer av typen småfixare som driver lokal firma och säljer timmar till villaägarna. Ingen man hittar om man söker bland de större etablerade företagen.
 
För ett sådant jobb hade jag köpt in materialet och lagt in en förfrågan hos någon hantverkartjänst med specifik beskrivning av hur arbetet ska utföras, så får de som är intresserade lämna offert.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, branschen gillar att måla med plastfärg som t ex Noxyde. Men jag förstår dem på det kommersiella planet Ett färdigt och lättapplicerat färgsystem där de snabbt kan göra samma moment på alla plåttak. Torktiden är så kort att man kan ta momenten mellan skurarna. Och det ser säkert snyggt ut i tio år så att man slipper reklamationer. Lite arbete och stort fakturabelopp. Och sen är det antika taket förstört och måste blästras rent när det gäller nästa gång.

Så inget för oss med lite antikvariska ambitioner. Vi behöver enkel arbetskraft som kan jobba på tak, hålla i en pensel och har tålamod med väder och torktid.

Jag hittade en lokal kille i grannsamhället som var beredd att bygga ställning och ta sig an taket med linoljefärg. Han var inte plåtslagare utan mer av typen småfixare som driver lokal firma och säljer timmar till villaägarna. Ingen man hittar om man söker bland de större etablerade företagen.
Vad kul att du har hittat någon! Det ger mig lite hopp.

Ja, jag förstår det ju också till en viss del och ibland blir jag sugen på att ta den lätta vägen ut och köra med plastfärg men jag ser ju dagligen vad resultatet blir när jag tittar på vår fasad.

Jag får hoppas att den pensionerade målare som ska kontakta mig snart är villigt att måla med Isotrol.
 
Claes Sörmland
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
För ett sådant jobb hade jag köpt in materialet och lagt in en förfrågan hos någon hantverkartjänst med specifik beskrivning av hur arbetet ska utföras, så får de som är intresserade lämna offert.
Håller med. Det är heller inte så mycket som kan gå fel. Det finns ett skäl till att plåtslagarlärlingarna var de som fick måla plåttak förr. Fixar man bara höjden så är det väldigt lågkvalificerat arbete.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
För ett sådant jobb hade jag köpt in materialet och lagt in en förfrågan hos någon hantverkartjänst med specifik beskrivning av hur arbetet ska utföras, så får de som är intresserade lämna offert.
Jag har försökt det med flera olika hantverkartjänster och direktkontakt där jag beskriver att jag vill ha målat med isotrols färgsystem men trots att jag har letat i över ett år så vill ingen gör det. Men jag ger inte upp ännu.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Det är heller inte så mycket som kan gå fel. Det finns ett skäl till att plåtslagarlärlingarna var de som fick måla plåttak förr. Fixar man bara höjden så är det väldigt lågkvalificerat arbete.
Ja, höjden är ju största problemet. I alla fall för mig. Jag har svårt att ens titta på när någon annan är uppe på taket :rolleyes:
 
Claes Sörmland
S Seroru skrev:
Jag har försökt det med flera olika hantverkartjänster och direktkontakt där jag beskriver att jag vill ha målat med isotrols färgsystem men trots att jag har letat i över ett år så vill ingen gör det. Men jag ger inte upp ännu.
Jag ska säga att min lokala skuttare inte var så pigg på ordet linoljefärg och skeptisk till jobbet vid första kontakt. han gjorde inte sånt. Men jag skickade en bild på mitt plåttak och fick till ett möte på plats. Då kunde jag avdramatisera terminologin och då var det plötsligt inga problem. Jag tror helt enkelt inte han förstod vad jag pratade om vid första kontakt. Så kanske bättre att prata om måla tak och sen kan man smyga in linoljefärgen vid kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.