Skall fixa taket i vårt duschrum som genomgår totalrenovering. Taket består av en tum spontade bräder. Under det har jag tänkt lägga en diffusionsspärr av plast, sedan gips som jag antingen målar direkt alternativt målad väv. Jag har tänkt köra med våtrumsfärg då det är lågt i tak vid duschen.

Min fundering gäller diffusionsspärren och våtrumsfärgen. Kan man använda båda eller skall man hoppa över diff.spärr när man använder våtrumsfärg? Jag tänker att annars så blir ju gipset ”inplastat” från två håll. Över badrummet ligger isolering och en kallvind som jag givetvis inte vill ha upp varm fuktig luft på.

Hur göra? :-/

Tompa
 
Har en liknande fråga och tänkte haka på din tråd Tompa.

Skall bygga badrum på övervåning under snedtak. Snedtaket är isolerat och plastat. Utanpå ligger 28mm glespanel som jag tänker gipsa och kakla.

Frågan är om plasten kan innebära ett problem i kombination med fuktspärren som sätts under kaklet?

Kan man lösa detta genom att perforera plasten innan jag gipsar. Kan inte ta bort all plast eftersom jag har lösull.

David
 
Jag har nu frågat i tre olika färgaffärer och fått samma svar på alla tre. De säger att badrumsfärgen är helt diffusionstät och det skall således inte monteras någon ytterliggare fuktspärr. Samma borde då rimligtvis gälla Davids situation.

Vad de inte kunde svara klockrent var på hur lösa tätningen i övergången tak-vägg. Vid målat tak och kaklad vägg så möts två olika tätsystem, och att blanda dessa avråds ju på alla sidor som behandlar tätsystem. Men jag ser ingen annan lösning än att antingen dra ner takväven och färg en bit på väggen eller att dra upp väggens tätskikt en bit på taket., och låta de två olika systemen gå omlott några cm.

Tompa
 
En annan lag säger att man inte skall överdriva ::)
Om du hade tänkt att spola med vattenslangen i takhöjd kan det nog vara läge att överlapppa. ;)

Annars räcker det med lite färg just i skarven.
Vanlig tät plastfärg är nämligen ypperlig som tätskikt.

Till Davbeu:
visst blir det så att du stänger inne glespanelen mellan 2 tätskikt.
Antingen ser du helt enkelt till att träet har torkat någon vecka inan du sätter på gipsen eller så perforerar du plasten. Men då är det verkligen viktigt att det nya inre tätskiktet är bra utfört.

Själv skulle jag inte perforera utan låta det torka väl.
28 mm är inte så mycket i förhållande till en hel vägg.
En tumregel är att man måste flytta tätskiktet om man isolerar på mer än 50%
Men det finns säkert de som har andra åsikter.


Jag har just nu ett ännu knivigare problem. Håller på att bygga en bastu där jag på vissa delar måste flytta in tätskiktet ca 1-3 dm p.g.a. rördragningar. Där måste jag perforera den gamla ytterväggen genom att borra fullt med hål i gipsen inkl. bakomliggande plast. Sätter upp nytt tätskikt i form av bastufolie på den nya uppreglade bastuväggen. Har på så sätt flyttat tätskiktet så långt in som möjligt. Hade här ingen möjlighet att göra en luftning bakom bastuväggen, vilket annars är den smidigaste lösningen.

Good luck !

 
Skrev till Paroc och frågade om råd fick följande svar vilket jag tycker låter rimligt och ligger i linje med Titaniums svar:

"Dubbla tätskikt är ett problem om man har mellanliggande isolering där man alltså erhåller ett temperaturfall. Det är inte problemet hos dig. Om ditt inre tätskikt är tätt så ska det inte komma ut någon fukt till det mellanliggande utrymmet så det finns inget som kan förorsaka någon skada.

Om du skulle perforera plasten så uppstår det i stället ett problem vid avslutningarna. Hur långt skall man gå ut?

Nej, Se till att det blir ordentligt tätt bakom kaklet så att inte någon fukt kan komma ut den vägen så är det frid och fröjd även framledes.

Med vänlig hälsning

Anders Olsson
Teknisk Rådgivning
Paroc AB "

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.