Jag har köpt en stuga som jag ska göra om till åretruntboende. Vatten och avlopp är precis indraget och klart i det rum jag ska använda. Hål för toalett (finns ett rör som toa ska kopplas på) och handfat (litet rör även här) är gjorda. En slang sticker upp där vattnet kommer in. På golvet ligger det spånskivor. Mitt problem är nu att golvet är dåligt isolerat och väldigt tunt (ca 18cm). Jag måste öppna upp en ruta ca 90x90cm för golvbrunnen så jag kan fästa bottenplattan i reglarna. Men hur blir det om det är långt mellan reglarna? Om jag vill lägga klinkers, blir det för "rörligt" så det spricker? Kan golvet vara för tunt så att tyngden av duschkabin och tvättmaskin bredvid varandra blir för mycket för golvets bärkraft?
Jag kan absolut inget om detta så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Just nu är youtube och installations och monteringsfilmerna min bästa vän.

// Ulrika
 
  • Renoveringsrum med markerat område för dusch, spånskivsgolv och uppstickande vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du nämner att vatten och avlopp är indraget till rummet, varför monterades inte golvbrunnen i samma veva eller har planerna ändrats under arbetets gång? Sen undrar jag lite över den inkommande vattenslangen. Ska du ha en varmvattenberedare i utrymmet? Jag är lite osäker på om detta räknas som en renovering eller nybygge men vattnet borde väl inte a kommit in i golvet?

För att veta hur stabilt golvet är måste du veta hur det är konstruerat, vet du vilka dimensioner bjälklaget har?
 
Ja du, det är mycket som jag inte vet. Påtok för lite iaf har det visat sig. Så jag har tagit dit en kille som har kollat på det idag och enligt honom va det mycket som behövdes göras med golvet och bjälklaget så jag måste leja bort arbetet. Men tack för ditt svar.
 
Okay, hoppas du får ordning på badrummet utan att det blir allt för mycket som måste göras om.
 
  • Gilla
Ikafnika
  • Laddar…
Byt ut spånet mot fuktokänsligt material ...du kommer bli olycklig om du bygger in spån!
Då löser du golvbrunnen och isolering med eps och skum och Leca och ser till att ev läck inte kan bli stående !
 
  • Gilla
Ikafnika
  • Laddar…
Det är sån där gul ull.
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.