Jag planerar att bygga en stenmur av natursten ca 35m lång. Detta förstår jag kommer ta ett tag men första steget blir iaf att börja samla på mig sten. Min far påpekade att om man lägger upp en stenhög i naturen och lämnar den något år så får den samma lagskydd som en flera hundra år gammal stenmur. Googlat runt lite och så verkar det vara hur orimligt det än låter.

Min fråga är nu om samma lag gäller om stenhögen ligger på min hustomt istället för på min fars lantbruksfastighet precis bredvid?
 
harry73
Den ska ligga i direkt anslutning till jordbruksmark och det tar mindre tid än ett par är
 
Den ska ligga i direkt anslutning till jordbruksmark och högen blir skyddad direkt när du vänder ryggen åt den.

Det här är hål i huvudet och ännu ett steg mot det här landets förfall. Seriöst, har man inte något viktigare att syssla med som att jaga kriminella eller bygga landet än att fälla hårt arbetande jordbrukare eller torpare.

På riktigt!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
https://www.naturvardsverket.se/upl...03-odlingsrose-i-jordbruksmark-2014-04-15.pdf
5.1 Definition enligt miljöbalken
Odlingsröse definieras i Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt
miljöbalken m.m., bilaga 1 så som på eller i anslutning till jordbruksmark
upplagd ansamling av stenar med ursprung i jordbruksdriften.
Stenarna ska alltså komma från jordbruksmarken för att det blir biotopskydd. Köper du sten för att bygga en mur, blir det aldrig biotopskydd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.