Skulle gissa att jag får 2,5-2,7 milj för hela ostyckade fastigheten.
Jag kan kanske få ut 3 milj för huset i toppskick.

Att renovera huset till toppskick tror jag inte riktigt på för det är dyra renoveringar som väntar och jag tror inte att det kommer att återbetala om jag säljer senare.
T.ex:
Värmepannan är från -61 och kan haverera när som helst.
Taket borde läggas om, (takpapp.)
Fasaden och fönster borde målas om.
Garaget är för litet.
Det finns endast en toa.
Det finns bara två sovrum.
Det saknas helt förvaringsutrumme, förutom garaget då.
Bjälklaget borde tilläggsisoleras.
Källarväggarna under mark är mycket kalla när tempen kryper under 0 grader.
 
Det är något som inte stämmer. Skulle huset bara vara värt mellan 300´och 500´i toppskick? Alltså 3 miljoner minus 2,7 resp. 2,5 miljoner.

Nej, jag befarar att du värderar något för högt eller något för lågt. Brukligt är att man uppskattar markvärdet för högt medan värdet på objektet brukar vara rätt uppskattat eftersom dessa kan man kanske se ute på marknaden.

Utifrån erfarenhet tror jag förr att tomten är värd 2 miljoner ostyckad och 2,6 miljoner styckad (dvs. 1,3 miljoner per del).

Husrenoveringen ligger på minst 500´ och om man tar detta i beaktande från de 3 miljonerna skulle huset vara värt 500´kr som det är idag.

Med dessa belopp får du beräkna hur du vill bo i framtiden. Om du "river bort" dagens husvärde på 500´ får du kanske motsvarande tillskott vid en styckning och nybyggnation.

 
En rivning kommer kosta dig mer än 100 000 kr om du inte gör allt själv. Jag rev en sommarstuga och ALLT skulle källsorteras enligt miljö/hälsokontoret. Tänk på miljöhänsynen i rivningsplanen. Det är ett jäkla pill att ta bort kopparledningar för sig, eternit för sig, glas för sig trä osv....Deponin, transport och arbetet kostar.

Annars så känns din lösning mycket jobbig, med en massa okända parametrar och "ifs" och "buts". Det enda du kan vara säker på är att det kommer kosta MER än du trodde från början.

Här är annars några kostnader som jag haft bland andra:

Rivningslov
Bygglov
Bygganmälan
Planavgift
Ev. Ark undersökning
Utsättning
Nybyggnadskarta
Elanslutning
Vattenanslutning
Avloppsanslutning
Geoteknisk undersökning
Radonundersökning
Rivning av hus & bodar
Bygg-el

Konstruktion/Arkitekt
Konstruktion El
Konstruktion/KA VVS
Konstruktion Vent
Byggledare/KA

Prefabhus/grg byggsats inkl kök, badrum mm
Mobilkran
Montering/Bygg
Målning inne
Målning ute
Grundgjutning och markarbeten
Elinstallation
Kakel
VVS installation
Elgrävning
Markarbeten färdigställande
Container

Jag skulle sälja hela klabbat och flytta någon annanstans.
 
Herr Anka!
Du har naturligtvis rätt att enklast är att sälja hela klabbet ta stålarna och börja på ny kula någon annanstans, men.....
Vi trivs bra i omgivningarna, finns inga tomter kvar i området (som vi vill ha), och framförallt det soliga läget högst upp och med sydost sluttning.

Här är utsikten åt väst:
visaFullImage.asp
 
Man blir lätt fixerad vid ett läge.....leta på tills ni hittar något bättre än det ni har och avvakta tills den dagen kommer...är mitt tips!

Annars så är de ju rätt läge att både sälja och köpa hus!

/Calle
 
Man skall ju inte spekulera i boende....  :-X Men det är faktiskt lite vad jag själv gör.  :-[ Vi har också hamnat i en situation som är horribel på ettpositivt sätt för oss. Det innebär att om vi säljer huset så tjänar vi oerhört bra på det. Extra mycket då det är ett bra läge. Det gör säkerligen Du också.

Jag förutsätter att din tomt är i ett attraktivt läge i Stockholm. Att Du bara skulle få 1.5 MKr för tomten ser jag som osannolikt utan tror att Du får definitivt mer, om jag uppfattar läget på tomten rätt. Bor själv i Göteborg och tomtsituationen, något sånär centralt, är horribel. Det finns inga objekt. Byggarna och husföretagen slåss om tomterna. Den som har sin egen tomt står mkt starkt idag att kunna bygga till rätt pris.

Det jobbiga är ju att Du måste kunna köpa nytt och det är klart dyrt det också.

Förslaget att flytta lite från stan är inte fel. 10 minuter längre kanske innebär att Du inte har några lån och 500 tkr på banken.

Det bästa Du kan göra är att gå in till en mäklare och fråga honom samt be honom att räkna på vad det skulle innebära att sälja av. Gå även till banken och kolla samma sak.
 
Trevligt grannskap. Jag kan förstå att ni vill bo kvar. Dessutom ser jag att läget är kraftigt kuperat, vilket gör det möjligt att bygga lite tätare.

Ett kul alternativ kvarstår: Ni kanske får bygglov för ett hus till utan att vare sig riva det gamla eller klyva tomten. Möjligheten att exploatera tomten skjuter ni framför er. När huset väl har två fint placerade bostäder kanske lantmäteriet är mera villigt att medge den klyvning man avslår idag.

Summan blir att ni slipper en massa krångel och kostnader, och kan lugnt bo kvar ända tills nya huset är inflyttningsklart. Det gamla huset lägger ni i "malpåse", alternativt hyr ut. Extratomten (med eller utan det gamla huset) säljer ni i någon framtida bygghausse. Som en extra pensionsförsäkring.
 
Tyvärr så står vårat befintliga hus mitt på tomten så det blir svårt att göra något vettigt utan att ta bort det först.
Så här ser tomten ut.
Jag har försökt att lägga in ungefärliga höjdkurvor ca 1m mellan varje linje.

JRPNLQFQRREPM.jpg
 
Okey, men var finns tillfarten? Och var hade du tänkt bygga de båda villorna plus garaget?
 
Jag funderar på att sälja av den mindre tomten och koncentrera mig på den större där vi själva skall bo.
Tror inte jag orkar köra två race, och jag är osäker på om jag har råd att bygga nytt utan att ha grundplåten på 1,5 milj att kasta in i projektet.
Fast å andra sidan kan vi hålla ut ekonomiskt i ett år så kan jag håva in 1 milj om jag sköter allt själv för då kommer jag att ha erfarenhet från mitt eget bygge.

Det finns vad jag kan se två olika alt för infart.
Det bästa är att komma in längst upp till höger, men då måste jag få tillgång till grannens infart och det är ett oskrivet kort ännu.

JRPNROLPERRRQ.jpg


Andra alt är att jag använder den befintliga uppfarten nedre bilden men den gör att jag får placera garaget på husets gamla plats och det är "en terass" ner. Måste också spränga. Då måste jag anlägga trappor och "offra" söder sidan till parkering.

JRPNROJPLQOMM.jpg

 
Varför inte bygga nytt hus på tomtens sydostliga hörn närmast gatan? Eftersom du har kraftig sluttning kan du bygga garage i soutterainplan UNDER villan. För att spara tomtyta och för att ansluta till områdets karaktär bygger du med inredd vind.

Gamla villan behåller du (tills vidare) där den står på tomten oavstyckad. Nöjer du dig med att hyra ut behövs ingen tillfart. Du ordnar bara parkering intill gatan.

Steg två skulle kunna bli att klyva tomten antingen som du själv redan tänkt ut, eller så att båda fastigheterna gränsar mot gatan. Kan tänka mig att du skulle få ett jättefint hus ungefär där ditt uthus står på fotot.

Om granntomten i norr blir tillsalu bör du absolut hålla dig framme! Innan dess tror jag du gör klokast i att inte för någon nämna tanken på en infart från detta håll...
 
Jo det skulle kunna gå att bygga på nedre delen av tomten.
Tyvärr så såldes granntomten i norr för ett år sedan och den kommer inte att säljas inom överskådlig framtid.
Däremot så kommer fastigheten till höger att säljas om ett år eller så.

 
Idag fick jag info från entrepenören att min tomt lutar mer än 10:1 (om jag använder infarten från nersidan av tomten) och då kommer jag inte att få bygglov. (Han hade visst talat med någon sakkunnig på kommun kontoret.)
Alltså inte någon ide ens att stycka av tomten.

För att jag efter avstyckningen skall få bygglov så måste min uppfartsväg och gången till husdörren luta mindre än 10:1.
Det är någon handikapp regel som måste uppfyllas. >:(
För att kunna stycka av så måste jag visa hur jag tänkt att lösa lutningen.

Det duger alltså inte med trappor upp från parkeringen utan jag måste bygga en gång upp till entren på huset.
Är det någon som vet vilka regler som gäller för lutningen, får jag inte ens ha trappa till ytterdörren?

Jag kommer att ha en höjdskillnad på 2m där jag tänkt placera garaget och parkeringsplatsen. Det innebär att min gång måste vara 20 m lång.

Det ser ut som hela vårat husprojekt skiter sig innan jag ens börjat.

Enda hoppet just nu är att få servitut av grannarna och använda sig av deras väg, men jag har inga större förhoppningar på det, eftersom min placering av huset hamnar rakt i en av grannarnas södersida 4,5-5 m ifrån tomtgränsen. Det är dessutom tre st granntomter som påverkas.......

Just nu är jag heldeppad.
 
Idag har jag pratat med kommunen.
Det som gäller är följande:
Uppfarten från gatan till garageplanen får luta max 10% i medelvärde, från gatan så får lutningen vara max 5% (8% i undantagsfall) de första 5 metrarna.
Från garageplanen till hus entren går det bra med trappor.

Så nu är humöret uppåt igen :)
 
Vad du än gör sälj INTE huset!!!!!
Om du har en tomt som kan styckas av, har du en perfekt pensionsförsäkring. Styckar du inte av nu, så kan du få i princip hur mkt pengar som helst för en avstyckad tomt i framtiden.

Annars föreslår jag att du styckar av tomten och säljer till den husleverantör du väljer att bygga ditt nya hus med på så vis kan du få ner priset på ditt nya hus rejält.
Skulle du sälja tomten på marknaden så får du lätt 1500tkr och i bästa fall säkert runt 2000tkr.
Vi har letat tomt i Sthlm därav priskännedomen.

Vad gäller rivning av hus så kan man ringa till brandkåren och höra med dem om de vill "träna" på ert hus, dvs bränna ner det. Blir billigare än att riva själv ( har dock hört att röklukten kan sitta kvar men vissa säger att den inte gör det).

Lycka till (är lite avundsjuk på dina lyxproblem ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.