Jag nappade på att betala 3000 extra för att få grävt hela vägen. Vi har ca 200 meter grusväg som enda infart då tomten är ”insprängd” i en annan fastighet

Dock visade det sig sedan att de hade lagt den fem centimeter under körbanan så den tittade fram när vårfloden kom...

Något mer gick snett då det tog fyra-fem man en vecka att fixa/göra om. Just ja. De grävde av elen till huset också (på en lördag) så det blev nog duktigt dyrt för entreprenören som slarvade från början.

Hur som helst så lönar det sig att kolla hur noggranna det varit. Har hört många skräckhistorier när jag berättat min.
 
Lucky2015
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag nappade på att betala 3000 extra för att få grävt hela vägen. Vi har ca 200 meter grusväg som enda infart då tomten är ”insprängd” i en annan fastighet

Dock visade det sig sedan att de hade lagt den fem centimeter under körbanan så den tittade fram när vårfloden kom...

Något mer gick snett då det tog fyra-fem man en vecka att fixa/göra om. Just ja. De grävde av elen till huset också (på en lördag) så det blev nog duktigt dyrt för entreprenören som slarvade från början.

Hur som helst så lönar det sig att kolla hur noggranna det varit. Har hört många skräckhistorier när jag berättat min.
Här pratar vi verkligen om ett arbete som inte utförts fackmässigt! Vilka klåpare, man blir ju mörkrädd! Bra att det löste sig för dig :) :)
 
Fairlane
Jag får se vad jag får för svar från fiberägaren. Jag kan ringa förra ägaren också, men jag avvaktar just nu. Nu vet jag iallafall att jag hade rätt i min misstanke att det var fibern.
 
C
useless useless skrev:
Ofta gräver husägaren själv från gatan in till huset. Då kan det bli allt ifrån ett riktigt dike till nertrampad i en skåra från spaden.
Ja, nätägaren här berättade att det inte är ovanligt att husägaren bara rullat ut ducten ovanpå backen. Sparkat över lite löv typ. :D
 
Min fiber ligger på 1,9m avgrävningsfritt djup! Gjordes samtidigt som avloppet.

har grävt en del fiber åt stadsnätet, på tomt är de oftast grundare om ägaren väljer att ”göra” de själv, man lägger den bara under svålen, köper man tjänsten ska den absolut ner på minimum 20cm kan också avgöras av markförhållanden, men har nog aldrig dragit söktråd/band på tomt om de inte varit en företagsmark. Sen upp till fastighetsägaren att dokumentera dragningen
 
  • Gilla
  • Haha
faf och 1 till
  • Laddar…
Det dras fiber här i byn just nu, fastighetsägare skall gräva på egen tomt. Instruktionen är: Söktråd och dukt på 30 cm, märkband på 20 cm. Vi har inte berg i dagen här så det tycks vara lätt att följa instruktionen.
 
När IP-Only kopplade in fibern hos oss så lade de ducten (utan slang sista metern till anslutningen i vägen) några centimeter under vägen... Men det var ju fredag eftermiddag, och det låg en sten i vägen som väl var jobbig att gräva bort. Den ligger numera djupare, och med en slang som skydd. :)
 
Lite roligt att denna tråden dök upp, pratade precis med svärfar, bonden har plöjt vallen utanför deras hus, vad hittade han då med plogen om inte ett gäng fiberkablar :crysmile:

Ett av IP Onlys projekt där det skulle gå fort, på vissa ställen ligger stammen på 10-20cm djup.

I TS fall hade jag om det finns söktråd förlagt med fibern letat fram den och lagt om den på ordentligt djup >35cm
 
Myrstacken
Så där ser det ut hos min svåger med..
Han lyckades gräva av fibern i sommras när han skulle sätta staket och märkte då att fiberducten låg 10cm under gräsmattan..
Den låg så hela vägen utan att ligga i någon markslang
Han kontaktade sin leverantör som kom dit och skarvade ihop det och han behövde inte betala då installationen inte var utförd som sig bör..
 
Ja stora bolag... vi hittade zitiuz (Telia) fiber på 40 djup på åkermark när vi la Fiber på e meter, då låg bandet 10 cm över, har funderat på hur mycke plast bonden fick upp nu när han plöjde, kanske värt att ta en sväng förbi o kolla hur färggrant de e på åkern...
 
På åkermark så ska man lägga på minst 50 cm för att undvika sönderplöjning men jag vet inte om det finns nåt regelverk kring detta.
 
Robust fiber
 
  • Schematiska diagram visar krav på fyllningshöjd för kabelläggning med tabell och exempelbilder på tvärsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer bra, åkermark ska vara minst 75 cm och gör inget om det blir lite djupare.
Kan vara bra att kolla om fiberoperatör eller utförande entreprenör anger att de följer Robust fiber, då har man något att "hålla i" som argument om man hittar avvikelser. Skriver avvikelser för Robust fiber är ju rekommendationer som det ibland måste göras avsteg från utifrån markförhållanden.
 
Just av den anledningen som beskrivs i flertal fall ovan fick mig att gräva ned slangen själv. Vi hade beställt allt färdigt ända in i huset, men efter att jag förstått att de lägger den så grunt som 10-20 cm under gräsmattan så bestämde jag mig för att göra det själv.
Så nu ligger den på mellan 40-70 cm djup med grönt märkband.
Dessutom lade jag en pem-slang som jag drog fiberslangen i, just in case.
Jag bara vet att en dag så skall ”någon” (läs sambo) plantera ett körsbärsträd eller annat grönt växtligt o sätter spaden jorden. Ligger den då på 20 cm så är den garanterat av. Nu tror jag inte det kommer att hända.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag fick nu svar från fiberägaren.

"Nej, din fiber ska ligga i ett rött rör på 30-40 cm djup.

Vi lägger dessutom ut ett varningsband på ca 10 cm djup, som en varning om man nu råkar sätta spaden i marken ovanför fibern."

Man bifogade även bilder från förläggningen så jag kan se var de dragit etc. Bilderna är helt klart från min tomt, ingen tvekan om det.
När jag kommer hem ikväll ska jag jämföra, men spontant så känns det som att det kanske inte är fibern då det känns som att den ligger någon meter åt sidan.

Jag tycker det känns som en väldigt seriös installation och företaget agerar riktigt professionellt i all kontakt jag har haft med dem hittills. (y)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.