A
Funderade på att flytta mitt bolån till ICA banken, blev nekad pga kalkylen inte gick ihop. Enligt deras schablon som de ej får frångå är min driftkostnad 110.000 per år.
Min faktiska driftkostnad är ca 36.000.

Har ni varit med om något liknande?
De räknar dryga 9000 i driftkostnad per månad.

Villa på 216 kvadrat, 93 kvadrat biyta
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
I driftskostnad ingår väl oftast även underhåll, vilket många räknar bort.

Att byta ett badrum var 20år för 120tkr innebär bara det 500kr/mån (grovt räknat).
Och där är många relativt dyra delar i ett hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
oobum och 8 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
I driftskostnad ingår väl oftast även underhåll, vilket många räknar bort.

Att byta ett badrum var 20år för 120tkr innebär bara det 500kr/mån (grovt räknat).
Och där är många relativt dyrt delar i ett hus.
Jag ser inte riktigt hur jag ska göra mig av med 1.4miljoner i underhåll på 20år.
 
  • Gilla
Mrsjouy och 2 till
  • Laddar…
Jadu, jag har inte fler förslag.
Tror vår bank pratade om 7kkr när vi sökte bolån 2016.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Att byta ett badrum var 20år för 120tkr
Mitt är nu 30 år och har inga funderingar på byta än på länge!
Det finns saker på ett hus som är roligt att förnya men inte tvunget.
 
  • Gilla
  • Haha
Lukasvonpedro och 9 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Mitt är nu 30 år och har inga funderingar på byta än på länge!
Det finns saker på ett hus som är roligt att förnya men inte tvunget.
Fast nu handlar det inte om enstaka badrum, det handlar om en schablon.
Vill minnas att jag läst att exempelvis ett badrum har en teknisk livslängd på 20år, och det är då det som hamnar i schablonen.
 
  • Gilla
Loxxx och 6 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu handlar det inte om enstaka badrum, det handlar om en schablon.
Vill minnas att jag läst att exempelvis ett badrum har en teknisk livslängd på 20år, och det är då det som hamnar i schablonen.
Om jag skulle byta tak, badrum och värmepump var 20e år är man ju uppe i ca 2000 per månad. Mitt nuvarande tak är 97år gammalt och funkar nog några tiotal år till.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
Och sen lägger du till en toalett, fasad, fönster, kök, grovkök, vitvaror osv osv osv...
Många bäckar små.

Vårt tak är "bara" 50år och har uppnått sin tekniska livslängd, men det betyder inte att jag kommer byta det bara för det.

Jag försöker bara förklara hur jag tror banken tänker och räknar.
 
  • Gilla
Loxxx och 15 till
  • Laddar…
Om vi för enkelhetens skull räknar direktverkande el som dom säkert har i schablonen:
-Tak 100k/20 år
-Badrum 150k/20 år
-Kök 100k/20 år
-Värme+varmvatten+el: 30k/år (https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/)
-Sophämtning: 2500kr/år
-Övrigt underhåll: 10k/år
-försäkring 5k/år
-Vatten :5k/år
-Byte av värmesystem(ny värmepump, gaspanna osv) 100k/20 år
-vitvaror: 25k/7 år

Ovanstående ger ca 6500/månad. Har jag missat någon tung post?

Vill man sen leva ett roligt liv så tillkommer också en jäkla massa verktyg som man sliter ut, grillar, byte av fullt fungerande möbler och inredning osv osv men det kan man ju skippa om det krisar så kanske inte banken behöver ta höjd för?
 
  • Gilla
knightpete och 3 till
  • Laddar…
Aldrig hört talas om att banken räknar på detta sätt som tex ovan! Det går ju inte att dra alla hus i samma kalkyl och få en rättvis kalkyl.
 
  • Gilla
Dankong och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om att banken räknar på detta sätt som tex ovan! Det går ju inte att dra alla hus i samma kalkyl och få en rättvis kalkyl.
Jo det tror jag absolut dom gör för annars måste dom ju gå in och kolla in i minsta detalj för varje hus. Hur många badrum, vilket typ av tak, vilket värmesystem, hur gamla rör osv osv och det gjorde dom i alla fall inte när jag köpte hus. Det blir ett för stort jobb, speciellt om man ska kunna lita på det och inte bara tro på motparten som ofta har dålig koll, därför går dom på schablon.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Och sen lägger du till en toalett, fasad, fönster, kök, grovkök, vitvaror osv osv osv...
Många bäckar små.

Vårt tak är "bara" 50år och har uppnått sin tekniska livslängd, men det betyder inte att jag kommer byta det bara för det.

Jag försöker bara förklara hur jag tror banken tänker och räknar.
Det ligger nog något i det, men tycker det fortfarande är konstiga schabloner. När jag köpte mitt hus för något år sen via Sparbanken var kalkylen inga problem, och min inkomst har ju inte gått ned sen dess, kan utan problem låna några KKr mer där när jag nyligen pratade med dem.
Verkar vara väldigt olika kalkyler de använder sig av hos ICAbanken SBAB och de traditionella bankerna.
 
A
P Pettttter skrev:
Om vi för enkelhetens skull räknar direktverkande el som dom säkert har i schablonen:
-Tak 100k/20 år
-Badrum 150k/20 år
-Kök 100k/20 år
-Värme+varmvatten+el: 30k/år ([länk])
-Sophämtning: 2500kr/år
-Övrigt underhåll: 10k/år
-försäkring 5k/år
-Vatten :5k/år
-Byte av värmesystem(ny värmepump, gaspanna osv) 100k/20 år
-vitvaror: 25k/7 år

Ovanstående ger ca 6500/månad. Har jag missat någon tung post?

Vill man sen leva ett roligt liv så tillkommer också en jäkla massa verktyg som man sliter ut, grillar, byte av fullt fungerande möbler och inredning osv osv men det kan man ju skippa om det krisar så kanske inte banken behöver ta höjd för?
Jättemånga verktyg har jag inte slitit ut än, men grillen valde att välta omkull i vinden och bli till flera bitar. Men som du sa, det är ju inte en del av driftkostnaden.
 
Är du säker att de inte räknat på en hushållskalkyl.
 
A
T topmount skrev:
Är du säker att de inte räknat på en hushållskalkyl.
Driftkostnaden för bostaden (Huset) i deras kvar att leva på kalkyl var dryga 9000. Vilket borde innebära att de räknar med en driftkostnad på 510Krm^2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.