Fick idag hemleverans av fyllnadsmassa från ett pågående villabygge i närheten. Hittade då ett märkligt föremål i massorna och undrar om någon kan identifiera vad det är för något? Objektet är av metall och man kan på något ställe se en blank metallyta, eventuellt förkromad. Den runda kroppen är uppskattningsvis 12-13 cm i diameter.
 
  • Rostigt metallföremål, ca 12 cm i diameter, delvis täckt av jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flaggstångsknopp?
 
  • Gilla
Skånepöjk och 2 till
  • Laddar…
Kan vara. Men den ser i så fall lite speciell ut då den runda kroppen är platt i utförandet. Men den varianten kanske finns? Den vägde en del för sin storlek, brukar flaggstångsknoppar vara tunga eller lätta?
 
Extremt lätta.

Vad verkar den vara för material?
Man kan hitta ett och annat i fyllnadsmassor. Samma platser där det i dag är enkelt att ta sand är ofta samma platser som våra förfäder för tusentals år sedan tyckte att passade som begravningsplatser. På den tiden satte de med gåvor i gravarna. Därför har till och med en del betydande fornfynd dykt upp i fyllnadsmassor.
Många viktiga fornlämningar har också blivit bortgrävda vid sandtäkt. Till exempel den järnålderstida kultplatsen Gulldynt i Vörå är numera en stor grop och ingen vet riktigt vad som fanns där. Skulle vi veta det så skulle ett antal betydelsefulla "kanske" och "sannolikt" försvinna ur den finlandssvenska och österbottniska historien.

Det finns allså goda skäl att försöka identifiera okända föremål i fyllnadsmassor för det finns någon procents chans att de kan vara arkeologiskt betydelsefulla. I så fall kan man spåra var sanden kommer ifrån och stoppa förstörelsen och rädda en bit kunskap.
 
För mig ser det mest ut som knoppen på en gardinstång, draperistång eller kanske markis-/solsegelstång.
 

Bästa svaret

Banka av skiten kanske det är enklare att se? Tycker det ser ut som ett hjulnav till en cykel med trumbroms........(en del äldre cyklar hade ju så)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om du kan göra ren den lite bättre och sedan lägga den på en enfärgad bakgrund så går det att bildgoogla på den.
 
Ett forntida UFO

PROTTE
 
Jag ska göra ett försök att få den ren så får vi se om man kan bli klok på vad det är. Fler bilder kommer.
 
prototypen prototypen skrev:
Ett forntida UFO

PROTTE
Allt som är okänt är ett UFO när man kastar det.
 
S Stefan1972 skrev:
Banka av skiten kanske det är enklare att se? Tycker det ser ut som ett hjulnav till en cykel med trumbroms........(en del äldre cyklar hade ju så)
Hjulnav blir mitt bud också, till cykel eller tidig moped.
 
Tror minsann Stefan och Fotografen gissade rätt. Betydligt mer än det som jag först trodde var en del av "objektet" gick att knacka loss. Och mycket riktigt ser det ut som ett nav med trumma till en gammal cykel. Jag drar en lättnadens suck då det i alla fall inte var en mina :D.
 
  • Rostigt föremål i gräset som liknar navet med trumma från en gammal cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att du "knackade" på den om du nu hade en seriös misstanke om att det var en mina :rofl:
 
  • Gilla
husägaren TS och 4 till
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Kul att du "knackade" på den om du nu hade en seriös misstanke om att det var en mina :rofl:
Jo, det kunde ju bokstavligen ha blivit att jag gick på en mina :rofl:. Men jag litar blint på Byggahus eminenta forummedlemmar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Kul att du "knackade" på den om du nu hade en seriös misstanke om att det var en mina :rofl:
Ingen minns en fegis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.