J Josth skrev:
Värmekurvan ställs alltså med en skruvmejsel på den lilla röda ratten och syns även på kanal 06. T.ex. kurva 5 är vanligt för golvvärme betongbjälklag men man kan behöva justera i efterhand för sitt eget hus. Förskjutningen av värmekurvan flyttar hela kurvan uppåt eller neråt. Om man alltid har 2 grader för kallt i huset oavsett det är +10° eller -10° ute så är det förskjutningen man ska justera uppåt.

Filtret ser hemskt ut. Behöver dammsugas och lika bra att beställa nytt. T.ex. [länk] som man klipper till önskad storlek.

Den röda säkerhetsventilen till värmesystemet ska helst motioneras en gång per år men den kan svara svår att få tät igen. Verkar som lite smuts lätt fastnar i ventilen så det blir droppläckage och trycket sjunker efterhand i pannan. Trycket bör vara stabilt kring 1 bar. Motionerar man ventilen många gånger efter varandra brukar den bli tät till slut men ibland kan den behöva bytas ut.

I reservläge höjer den som sagt temperaturen i tanken till ca 68° men i normalt driftläge är tanken bara 49°-54°.
Stort tack.

Den röda ratten (värmekurvan) petade jag med fingret så jag sänkte kurvan till 5. Däremot där det saknas ratt ska vara platsen för värmeförskjutningen om jag läst manualen rätt. Där har jag inte pillat.

Låter bli att motionera då. En hantverkare får titta på det (tips på bra företag i södra Stockholm?)

Ska beställa nytt filter. Eller kanske finns de att få tag i hos fackhandeln? Vad är effekten av ett skitigt filter?
 
NIBE auktoriserade serviceombud kan man hitta på; https://www.nibe.eu/sv-se/support/hitta-serviceombud
Finns fler rörfirmor som servar NIBE men är osäker på om de har kyltekniker om det skulle behövas.
Styrkort kan man köpa hos JS Energi om man själv är el-kunnig och vill byta: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-9kw-cu-089070/034-centralenhet-f310-410.html
Du behöver kolla kanal 07 vad den har för värde på förskjutningen.

Skitigt filter minskar ventilationen i huset som är inställd på att all luft ska bytas ut inom 2 timmar. Själva fläkten kan också bli skitig och man kan behöva ta ut den och rengöra fläktbladen med t.ex. tops. Även förångaren kan bli smutsig och fungera sämre. Beställ filter på nätet.
 
J Josth skrev:
NIBE auktoriserade serviceombud kan man hitta på; [länk]
Finns fler rörfirmor som servar NIBE men är osäker på om de har kyltekniker om det skulle behövas.
Styrkort kan man köpa hos JS Energi om man själv är el-kunnig och vill byta: [länk]
Du behöver kolla kanal 07 vad den har för värde på förskjutningen.

Skitigt filter minskar ventilationen i huset som är inställd på att all luft ska bytas ut inom 2 timmar. Själva fläkten kan också bli skitig och man kan behöva ta ut den och rengöra fläktbladen med t.ex. tops. Även förångaren kan bli smutsig och fungera sämre. Beställ filter på nätet.
Jag har värde 7 I kanal 7, se bild. Så inga +- 2 eller så... Vad betyder det?

Det där med styrkort är nytt, varför tycker du jag ska byta ut det?
 
  • Digitala reglageskärm på värmepump som visar värdet 0707 i kanal 7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förskjutning +7 är mycket högt och det borde vara en hög framledningstemperatur nu. Normal inställning för golvvärme är -1 enligt manualen men man behöver prova sig fram i varje hus vilket värde som blir rätt. Om vredet är helt trasigt behövs ett nytt styrkort med displayen. Går det att ändra förskjutningen med t.ex. en liten skruvmejsel så behöver inte kortet bytas.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J Josth skrev:
Förskjutning +7 är mycket högt och det borde vara en hög framledningstemperatur nu. Normal inställning för golvvärme är -1 enligt manualen men behöver prova sig fram i varje hus vilket värde som blir rätt. Om vredet är helt trasigt behövs ett nytt styrkort med displayen. Går det att ändra förskjutningen med t.ex. en liten skruvmejsel så behöver inte kortet bytas.
Tackar. Ska prova med mejsel.

Vad händer i praktiken när jag har en så hög kurva? Kommer det bli kallare när jag sänker den?
 
Visst framledningstemperaturen ut från pannan blir lägre. Men har man haft termostater i alla rum som redan stängt av vid t.ex. 20°C inne så kommer det inte att märkas på innetemperaturen. Det är först när man sänker framledningstemperaturen under den som behövs för att hålla 20°C inne som det kommer att märkas.

Kompressorn stänger också av vid 52 eller 54 grader och över det är det enbart elpatronen som värmer. Elkostnaden ökar och energibesparingen minskar om man kör med en onödigt hög kurva.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J Josth skrev:
Visst framledningstemperaturen ut från pannan blir lägre. Men har man haft termostater i alla rum som redan stängt av vid t.ex. 20°C inne så kommer det inte att märkas på innetemperaturen. Det är först när man sänker framledningstemperaturen under den som behövs för att hålla 20°C inne som det kommer att märkas.
"framledningtemp"menar du till värmegolv? Eller till luft? Rookie.

Jag har termostater på väggarna i varje rum, är det de du menar? De har jag lagt på 22 c. Dvs jag vill att all rumstemp under 22 ska kalla på golvvärme. Visst funkar det så?
 
Framledningstemperaturen är på röret ut från pannan till värmesystemet. Har man enbart golvvärme så är det den temperaturen som skickas till golvvärmefördelaren.

Ja jag menar termostaterna i alla rum på väggen om man har golvvärme. Egentligen skulle du sätta alla termostater på max och se hur varmt du får i huset efter ett par dygn. Om du då har 27°C inne så måste du sänka och justera värmekurvan tills det blir 22°C inne oavsett det är +10° eller -10° ute. Sedan kan du sätta rums-termostaterna på 22° igen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J Josth skrev:
Framledningstemperaturen är på röret ut från pannan till värmesystemet. Har man enbart golvvärme så är det den temperaturen som skickas till golvvärmefördelaren.

Ja jag menar termostaterna i alla rum på väggen om man har golvvärme. Egentligen skulle du sätta alla termostater på max och se hur varmt du får i huset efter ett par dygn. Om du då har 27°C inne så måste du sänka och justera värmekurvan tills det blir 22°C inne oavsett det är +10° eller -10° ute. Sedan kan du sätta rums-termostaterna på 22° igen.
Tack,

Jag har tidigare höjt börvärdet i i termostater (åtminstone I badrummen) och det blev ju varmt, ca 30.

En kanske klassisk fråga då, när ska jag peta på kurvan kontra förskjutning? Att jag nu ligger på rätt kurva enligt Nibe är väl en bra start, min värmeförskjutning är tydligen däremot hög.

Men när ska jag peta i de olika kurvorna?
 
Från manualen till årsmodell 2009:

För grundinställning används ratten ”Val, värmekurva” och ratten ”Förskjutning, värmekurva”.
Om man inte känner till vilka värden som skall ställas in, kan utgångsvärden hämtas ur vidstående karta.
Blir inte rumstemperaturen den önskade, kan efterjustering vara nödvändig.
OBS! Vänta ett dygn mellan inställningarna så att temperaturerna hinner stabilisera sig.

Efterjustering av grundinställningen.

Kall väderlek
Om rumstemperaturen är för låg, vrid ratten ”Val, värmekurva” ett steg medurs.
Om rumstemperaturen är för hög, vrid ratten ”Val, värmekurva” ett steg moturs.

Varm väderlek
Om rumstemperaturen är för låg, vrid ratten ”Förskjutning, värmekurva” ett steg medurs.
Om rumstemperaturen är för hög, vrid ratten ”Förskjutning, värmekurva” ett steg moturs.

Manuell förändring av rumstemperaturen.
Vill man tillfälligt eller varaktigt sänka eller höja sin inomhustemperatur i förhållande till den temperatur man haft tidigare, vrider man ratten ”Förskjutning, värmekurva” moturs respektive medurs. Ett streck motsvarar ca 1 grads förändring av rumstemperaturen.
OBS! En höjning av rumstemperaturen kan ”bromsas” av termostaterna till radiatorerna eller golvvärmen, varför dessa i så fall måste vridas upp.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J Josth skrev:
Från manualen till årsmodell 2009:

För grundinställning används ratten ”Val, värmekurva” och ratten ”Förskjutning, värmekurva”.
Om man inte känner till vilka värden som skall ställas in, kan utgångsvärden hämtas ur vidstående karta.
Blir inte rumstemperaturen den önskade, kan efterjustering vara nödvändig.
OBS! Vänta ett dygn mellan inställningarna så att temperaturerna hinner stabilisera sig.

Efterjustering av grundinställningen.

Kall väderlek
Om rumstemperaturen är för låg, vrid ratten ”Val, värmekurva” ett steg medurs.
Om rumstemperaturen är för hög, vrid ratten ”Val, värmekurva” ett steg moturs.

Varm väderlek
Om rumstemperaturen är för låg, vrid ratten ”Förskjutning, värmekurva” ett steg medurs.
Om rumstemperaturen är för hög, vrid ratten ”Förskjutning, värmekurva” ett steg moturs.

Manuell förändring av rumstemperaturen.
Vill man tillfälligt eller varaktigt sänka eller höja sin inomhustemperatur i förhållande till den temperatur man haft tidigare, vrider man ratten ”Förskjutning, värmekurva” moturs respektive medurs. Ett streck motsvarar ca 1 grads förändring av rumstemperaturen.
OBS! En höjning av rumstemperaturen kan ”bromsas” av termostaterna till radiatorerna eller golvvärmen, varför dessa i så fall måste vridas upp.
Tack, dock är texten lite otydlig tycker jag då allt den säger är egentligen bara: är det kallt så vrid medurs och är det varmt så vrid moturs. Frågan är i vilka situationer ska respektive kurva med fördel justeras, vad är rätt rutin?

T ex, jag tycker att det är kallt i huset nu. Ska jag vrida upp kurva eller öka förskjutningen? Det är kanske jag som missar nåt i texten..
 
Jag tycker manualen är tydlig och har inte haft problem att följa den men det tog ett par år innan jag hittat rätt inställning för mitt hus. Om du tycker det är för kallt i huset skall du börja med att vrida upp alla rumstermostater till max och vänta ett par dygn. Sedan kan du börja justera kurvan beroende på hur varmt/kallt det är i huset.
 
J Josth skrev:
Jag tycker manualen är tydlig och har inte haft problem att följa den men det tog ett par år innan jag hittat rätt inställning för mitt hus. Om du tycker det är för kallt i huset skall du börja med att vrida upp alla rumstermostater till max och vänta ett par dygn. Sedan kan du börja justera kurvan beroende på hur varmt/kallt det är i huset.
J Josth skrev:
Jag tycker manualen är tydlig och har inte haft problem att följa den men det tog ett par år innan jag hittat rätt inställning för mitt hus. Om du tycker det är för kallt i huset skall du börja med att vrida upp alla rumstermostater till max och vänta ett par dygn. Sedan kan du börja justera kurvan beroende på hur varmt/kallt det är i huset.
Först, tack,

Texten säger dock samma sak med olika ord. Vid första läsning tolkade jag det som att värmekurvan var grundinställningen och förskjutningen är endast en manuell justering (och så kan det också vara). Men texten blandar. T ex säger påståendena nedan samma sak trots att de avser olika kurvor:


"Kall väderlek
Om rumstemperaturen är för låg, vrid ratten ”Val, värmekurva” ett steg medurs."

"Vill man tillfälligt eller varaktigt sänka eller höja sin inomhustemperatur i förhållande till den temperatur man haft tidigare, vrider man ratten ”Förskjutning, värmekurva” moturs respektive medurs"

Att manipulera termostater är jätte bra men det är ju en egen lösning, jag var ute mer efter vad regelboken säger kring kurvorna och när respektive ska ändras framför den andra.

Åtminstone har jag hittat rätt kurvor nu så det är bra!
 
Man kan se det som tre olika steg:

1. Grundinställning enligt karta
2. Efterjustering av grundinställningen så den passar det specifika huset
3. Manuell förändring av rumstemperaturen

Du bör inte göra steg 3 innan du är klar med steg 2 och har en jämn temperatur inne oavsett utetemperatur under vinterhalvåret.
 
J Josth skrev:
Man kan se det som tre olika steg:

1. Grundinställning enligt karta
2. Efterjustering av grundinställningen så den passar det specifika huset
3. Manuell förändring av rumstemperaturen

Du bör inte göra steg 3 innan du är klar med steg 2 och har en jämn temperatur inne oavsett utetemperatur under vinterhalvåret.
Yes,

1. Grundinställning enligt karta (check)
2. Efterjustering av grundinställningen så den passar det specifika huset (det är här frågan kommer vilken av de 2 grundinställningar, värmekurvan eller värmeförskjutning, man ska till en början arbeta med)
3. Manuell förändring av rumstemperatur (är detta inte samma som steg 2?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.