Fairlane
Hej,

Jag flyttade in i huset förrförra vintern och då hade förra ägaren låtit installera fiber något halvår innan eller så. I gräsmattan syns det var man grävt och det är också en liten grop som jag retat mig på ett tag men inte fixat.

Idag trampade jag ner i gropen och svor igen då jag trodde jag skulle vricka foten. Jag bestämde mig för att fylla gropen med något och såg då en blå kabel dragen cirka 5 cm ner i marken. Inget rör eller liknande. Jag bor högt upp så berget ligger synligt på delar av tomten och jordlagret är rätt tunt, men ändå tillräckligt för att det står ett äldre äppelträd och lite andra växter, så nog borde det gå att gräva djupare än 5 cm.

Så till frågan:
Är detta fibern?
Vad gör jag nu?
Ringer fiberägaren? Täcker med något?
Även om jag täcker här så är ju risken stor att gräva av den någon annanstans.
En grävd grop i en gräsmatta med en blå kabel synlig några centimeter under jordytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Prova att kontakta fiberägaren och fråga. Min fiber ligger i rör hela vägen. Den var jag i och för sig nära att kapa med vinkelslip, mot den hjälper inga plaströr!
 
Det där ser tunt ut. Praxis brukar vara att fiberröret läggs minst 40 cm ner under markytan och att ett markband placeras 10 cm ovan röret.

De som gräver ner sin egen fiber gör nog enklast möjliga. Tror dock inte att du har snubblat på fibern, men allt är möjligt.
 
Det där är blå 7 mm fiberduct/slang som ligger för grunt och utan märkband om man ska följa krav/anvisningar från Robust fiber.
Vem är fiberoperatören?
I vilket fall som helst bör det åtgärdas och kan vara ett garantiärende mot utförande entreprenör för fiberoperatör, vissa har 5 år.
 
Fairlane
Jag tror inte att jag snubblade på den bokstavligt talat. Jag har nu kontaktat fiberägaren och skickat med bilder så får vi se vad de säger.

Jag har varit i kontakt med de tidigare för att flytta var den kom in då tidigare ägare tyckte att en box mitt på väggen i ett litet sovrum/arbetsrum var bra. Då fungerade kontakten över förväntan och hjälpen jag fick var förstklassig, så jag har hopp och vill inte hänga ut de.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

Jag flyttade in i huset förrförra vintern och då hade förra ägaren låtit installera fiber något halvår innan eller så. I gräsmattan syns det var man grävt och det är också en liten grop som jag retat mig på ett tag men inte fixat.

Idag trampade jag ner i gropen och svor igen då jag trodde jag skulle vricka foten. Jag bestämde mig för att fylla gropen med något och såg då en blå kabel dragen cirka 5 cm ner i marken. Inget rör eller liknande. Jag bor högt upp så berget ligger synligt på delar av tomten och jordlagret är rätt tunt, men ändå tillräckligt för att det står ett äldre äppelträd och lite andra växter, så nog borde det gå att gräva djupare än 5 cm.

Så till frågan:
Är detta fibern?
Vad gör jag nu?
Ringer fiberägaren? Täcker med något?
Även om jag täcker här så är ju risken stor att gräva av den någon annanstans.
[bild]
Det ser ser utan tvekan ut som en fiberkabel för markläggning. När man beställer fiber av någon leverantör så är det ofta så att man har ett par olika alternativ:

1. Entrepenören gräver fiberledningen in till fastigheten och kopplar in den. Det blir då en merkostnad för kunden för detta.

2. Entreprenören drar fiberledning till tomtgräns och fastighetsägaren gräver sedan ner fibern på sin tomt fram till anslutningspunkten i sin fastighet varpå entreprenören kopplar in det.

Många som väljer att gräva själv lägger ledning grundare än de 30-40 cm som rekommenderas. Så är det förmodligen i ditt fall.
 
Lucky2015
A AndersS skrev:
Det där är blå 7 mm fiberduct/slang som ligger för grunt och utan märkband om man ska följa krav/anvisningar från Robust fiber.
Vem är fiberoperatören?
I vilket fall som helst bör det åtgärdas och kan vara ett garantiärende mot utförande entreprenör för fiberoperatör, vissa har 5 år.
I detta fall kan det ju vara så att fastighetsägaren själv grävt på sin tomt för kabeln. Då kan man inte heller åberopa garantin. Om det är så att entrepenören hade grävt så är det en annan sak. :)
 
Fairlane
Jag skulle tro att det inte är förra ägaren som har grävt själv, men det kommer väl fram när fiberägaren återkopplar.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Ibland gick det lite väl fort när fibern skulle ner.

Svärfars granne fick sin 20cm ner, när det skulle vara 40cm, den fick de laga utan kostnad när den grävdes av.

Vår går tydligen tvärs över ett nedgrävt brunnslock, så den ligger 40cm ner i början och slutet. Men däremellan ligger den oftast 25cm ner.
Givetvis utan spärrband, eller sökband, eller någon annan metod för att fastställa placering.
Inregistrerad dragning stämmer inte heller med faktiskt dragning.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Vår ligger bara 20-30 cm ner pga klippor och sådant, men å andra sidan lyckades jag få tag på markeringsband att lägga över iallafall.
 
Ofta gräver husägaren själv från gatan in till huset. Då kan det bli allt ifrån ett riktigt dike till nertrampad i en skåra från spaden.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
när de drog in fibern till mej så tryckte de in den under gäsmattan och grävde endast 1 meter ut från huset.
bra variant inga skador på gräsmattan eller begränsningskablen till roboten
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
I detta fall kan det ju vara så att fastighetsägaren själv grävt på sin tomt för kabeln. Då kan man inte heller åberopa garantin. Om det är så att entrepenören hade grävt så är det en annan sak. :)
Det är därför jag skrev att kontakta fiberoperatör för att få ett svar.för vad som gäller och "kan vara garantiärende" ;)
 
T tergo skrev:
när de drog in fibern till mej så tryckte de in den under gäsmattan och grävde endast 1 meter ut från huset.
bra variant inga skador på gräsmattan eller begränsningskablen till roboten
Snuskigt dyrt att trycka fibetslang om det var vad man gjorde. Görs bara av nöd och tvång, oftast bara under vägar och vattendrag.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Snuskigt dyrt att trycka fibetslang om det var vad man gjorde. Görs bara av nöd och tvång, oftast bara under vägar och vattendrag.
ja dom tryckte, de använde en stor diselkompressor och med något som liknade en vibrostav
det ingick i priset för fibret ( 16900kr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.