Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
 
Om ni ändå ska renovera och han har en egen dusch så är nog bästa lösningen en separat liten vvb.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!
Låter som det är dags för brutala lösningar. :cool:

En egen liten varmvattenberedare är nog enklast men annars finns modern teknik som löser detta. Exempelvis en:

Betalterminal för kontaktlös betalning med skärm och knappar, monterad på svart ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som är en:
Textbeskrivning av TM500, en kortautomat för betalning för tjänster som t.ex. grindöppning eller motorstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillsammans med en:
Automatisk magnetventil med blå elektrisk styrmodul på en mässingskropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prylarna hittar du bland annat här:

https://www.sterners.se/en/payment-solutions/products/timer-machines/tm500/
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...automatiska-ventiler/magnetventiler/4528159/#

Välkommen till forumet för övrigt och ursäkta om mitt förslag ges med glimten i ögat!
 
  • Gilla
  • Haha
Papphammar666 och 17 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter som det är dags för brutala lösningar. :cool:

En egen liten varmvattenberedare är nog enklast men annars finns modern teknik som löser detta. Exempelvis en:

[bild]
Som är en:
[bild]
Tillsammans med en:
[bild]

Prylarna hittar du bland annat här:

[länk]
[länk]

Välkommen till forumet för övrigt och ursäkta om mitt förslag ges med glimten i ögat!
Låter som en lösning det med. Kan se hans min när han får hala upp bankkortet för att duscha!!! :crysmile:(y)(y)(y)(y)(y)
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 14 till
  • Laddar…
Risken är att ni föräldrar får fylla på pengar på bankkontot...
Det finns ju även såna där pollettautomater som brukar användas på campingplatser där man får stoppa i en pollett för att få 5 minuters varmvatten. Då kan han ju kvittera ut veckans polletter på måndagen och disponera dom som han vill.


Med en separat vvb kan man ju köra den på ganska låg effekt också så att det blir en 'naturlig' paus mellan duscharna.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju även såna där pollettautomater som brukar användas på campingplatser där man får stoppa i en pollett för att få 5 minuters varmvatten. Då kan han ju kvittera ut veckans polletter på måndagen och disponera dom som han vill.
Helt gångbar lösning även detta. Då är vi mer inne på lillebror till den korttortyrmaskin jag först föreslog, nämligen exempelvis denna:
TM220-seriens myntautomat för styrning av t.ex. duschar och tvättmaskiner med 5 kronors myntinkast och nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Risken är att ni föräldrar får fylla på pengar på bankkontot...
Det finns ju även såna där pollettautomater som brukar användas på campingplatser där man får stoppa i en pollett för att få 5 minuters varmvatten. Då kan han ju kvittera ut veckans polletter på måndagen och disponera dom som han vill.


Med en separat vvb kan man ju köra den på ganska låg effekt också så att det blir en 'naturlig' paus mellan duscharna.
ADHD. Risken med den är mycket hög att han gör slut på poletterna på en dusch och sen återgår till hur han gjorde förut. Inte duscha alls! :confused:
Tagit lååång tid att få honom att duscha. En tonårsgrabb med adhd luktar ofta mer än andra. Särskilt när han blir stressad, vilket adhd ooofta blir. Att få en daglig duschpeng på konto som sen försvinner på dusch (se alfredos alternativ) skulle definitivt ge honom en vilja att snåla för att få pengar över till annat. Sääärskilt när han snart får egna inkomster såsom lön/studiebidrag/andra bidrag och ska börja stå för sina egna kostnader själv ;)
En polett i hans värld är tyvärr bara en värdelös pryl. Och såna prylar har noll värde för honom och kan därmed kastas bort hur som helst för att sen ist kräva fler för "aaaallt är vårt fel och ansvar och skyldigheter".... :rolleyes:*all diskussion stavas adhd*
Meeen.... egen vvb lär nog vara enklaste billigast åtgärden. Fast den åtgärden kommer dock inte att lära honom något. Bara begränsa, hindra. ....och ev. irritera igång adhd:n. Hoppas inte det!
Vi hoppas han kommit så pass långt nu att han KAN acceptera kortare dusch utan att flippa ut. :p
Vore sååå skönt att kunna släppa på passningen och medföljande irritationer/bråk och fokusera på att komma vidare i utvecklingen. :heart:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
Jag satte helt enkelt en ventil på varmvattnet in till duschen.Så stängde jag av varmvattnet när han duschat tillräckligt länge.

Jag letade efter någon automatisk lösning, men jag lyckades inte hitta något tillräckligt enkelt.
 
  • Gilla
My Saxin och 5 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag satte helt enkelt en ventil på varmvattnet in till duschen.Så stängde jag av varmvattnet när han duschat tillräckligt länge.

Jag letade efter någon automatisk lösning, men jag lyckades inte hitta något tillräckligt enkelt.
Tack för ditt svar
Vore absolut enkelt. Och billigt!
Har faktiskt i ren desperation gått ner i källaren och stängt av huvudkranen vilket på mååånga sätt inte är bra alls. Men vad gör man!? :sweat:
Att sätta en manuell avstängning någonstans upp till vindsvåningen skulle dock kräva fortsatt ständig passning och konflikter vilket vore enorm lättnad att slippa. Så det lutar nog alltmer åt en separat vvb. ...om inte ett genialt, prisvärt och arbetsmöjligt sätt framkommer.
 
Försökt att använda en sån enkel grej som äggklocka?
Innebär ju i och för sig en inlärningstid o kanske hjälp med att ställa in den varje gång det ska duschas.....
 

Bästa svaret

S Solvide skrev:
ADHD. Risken med den är mycket hög att han gör slut på poletterna på en dusch och sen återgår till hur han gjorde förut. Inte duscha alls! :confused:
Tagit lååång tid att få honom att duscha. En tonårsgrabb med adhd luktar ofta mer än andra. Särskilt när han blir stressad, vilket adhd ooofta blir. Att få en daglig duschpeng på konto som sen försvinner på dusch (se alfredos alternativ) skulle definitivt ge honom en vilja att snåla för att få pengar över till annat. Sääärskilt när han snart får egna inkomster såsom lön/studiebidrag/andra bidrag och ska börja stå för sina egna kostnader själv ;)
En polett i hans värld är tyvärr bara en värdelös pryl. Och såna prylar har noll värde för honom och kan därmed kastas bort hur som helst för att sen ist kräva fler för "aaaallt är vårt fel och ansvar och skyldigheter".... :rolleyes:*all diskussion stavas adhd*
Meeen.... egen vvb lär nog vara enklaste billigast åtgärden. Fast den åtgärden kommer dock inte att lära honom något. Bara begränsa, hindra. ....och ev. irritera igång adhd:n. Hoppas inte det!
Vi hoppas han kommit så pass långt nu att han KAN acceptera kortare dusch utan att flippa ut. :p
Vore sååå skönt att kunna släppa på passningen och medföljande irritationer/bråk och fokusera på att komma vidare i utvecklingen. :heart:
Hej! Finns det möjlighet att få timer som "hjälpmedel", tänker att din son inte kan vara den första som behöver hjälp med begränsa duschtiden. En arbetsterapeut borde kunna ge råd, se till att man får det via hjälpmedelscrntralen. Kostnadsfritt!?
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
När vi renoverade tvättstugan och bytte värmepump i somras satte hantverkaren in en tillfällig vvb. Den var på ca 30 liter och helt ny. När den var inställd på rekommenderad värme och jag duschade med normalt tryck så fick jag vara lite snabbare än vanligt. När jag ställde den på max och vred på vattnet lite småfjösigt så kunde jag duscha hur länge som helst.

Så mitt svar blir således en egen vvb på ca 30 liter och kanske komplettera med snålspolande duschmunstycke.

Ett alternativ (komplement) är en fjärrstyrd vattenventil kopplat till nån form av smart hem-lösning. Då kan man lätt koppla in timer eller schema för vattnet https://www.styrahem.se/p/385/ventil-for-vattenstyrning-12v-normalt-stangd

Om du vill ha tips på hur du löser smarta hem-delen så gå med i Svenska hemautomatiseringsgruppen på Facebook och ställ din fråga där också och be om lösningar.
 
  • Gilla
  • Älska
nygren500 och 2 till
  • Laddar…
Ett problem kan ju vara att grabben går ned i er lägenhet och duschar?

Egen liten VV-beredare på typ 60 liter räcker nog i 15 min med relativt varmt duschvatten. Tänk på att man även måste ansluta en blandningsventil och säkerhetsventil på utloppet från beredaren och detta måste sitta åtkomligt för kontroll av säkerhetsventilen, typ var tredje månad och lämpligen även skydd undertill mot ev läckage, så ni inte får vattenskador.

Prata med rörmokaren om installationen. Även ansluta en framtida förbikoppling av befintlig VV-matning, men tänk på att grabben nog kan klura ut hur man kopplar förbi, så låst kran behövs.

Jag skulle gå på en timerstyrd ventil på befintligt varmvatten, löses enkelt med en elektrisk ventil som styrs av en enkel Siemens LOGO PLC
https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/kyla/varmearmatur/magnetventiler/magnetventil-ev220b-220-v-50-danfoss-magnetventiler-22407.html

https://www.automation24.se/siemens-logo-230-rce-6ed1052-1fb08-0ba0

Rörmokaren kopplar in ventilen och en vanlig modern elektriker kopplar in PLCn och programmerar den.

Logiken i programmet bör vara max 3 duschningar per dygn varav varje dusch i max 10 minuter med en minsta intervall mellan duscharna på 30-60 minuter.

Bäst vore även om systemet känner av automatiskt om duschen startas (flödesvakt på kallvattnet) och då automatiskt kopplar på varmvattnet om det tillåts enligt programmets villkor dvs max duschningar ej utförda.

Kanske även möjlighet till att spara varmvatten till en lång dusch på helgen, alt att programmet har andra villkor för helgdagar?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 2 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
Hej.

Med anledning av att jag har en fru som jobbar som arbetsterapeut så är man lite insatt. Alla råd här är inte bra råd och de förstår inte vad ADHD är. Elvira var något på spåren och du bör kontakta en arbetsterapeut.
ADHD måste förstås och utredas, det är kanske som så att din son inte förstår tidsuppfattning. En bra arbetsterapeut kommer göra ett strukturschema för din sons behov. Jag förstår svårigheten och balansgången.
Men har ni inte gjort en utredning så är det steg 1.


S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
Hej.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
matsivk och 12 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide
Man kan sätta en extra termostatblandare som sänker vv-temperaturen till en temp som man precis kan duscha i men inte njuta av. Kopplas in av behörig installatör så det blir bra.
 
  • Älska
Solvide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.