J jonaserik skrev:
Dåligt med indikering på dom termodonen, kanske från annan vinkel, en del har någon form av indikering som syns. Känn på rören/slangar ut om alla har samma temp eller bara där det är varmt ( är det varmt överallt ) , du kan kolla om ventilerna är öppna eller stängda när piggen på ventilen är inne eller ute. Ta bort en termodon ( inget vatten sprutar ) och känn på slangen.
Ska försöka,

"Donen", är det de vita hattarna? Finns det någon speciell teknik? (de sitter hårt) ska man vrida eller dra tex.

Vilken indikering är du ute efter?
 
Dom ska kunna tas bort enkelt, ta ett foto närbild uppifrån så det syns vad som finns innanför dom vita, gärna ett foto på någon text på donet, det med indikering är om det finns någon del som rör sig när om arbetar, många fabrikat har det.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom ska kunna tas bort enkelt, ta ett foto närbild uppifrån så det syns vad som finns innanför dom vita, gärna ett foto på någon text på donet, det med indikering är om det finns någon del som rör sig när om arbetar, många fabrikat har det.
Se bilder.

Lite info.

Det gula röret överst är svalt. Lite varmare åt höger.

Det gula röret underst är jätte varmt.

De grå slangarna däremellan är inte varma.
 
  • Värmefördelare från ThermoTech med numrerade anslutningar och rör, översta gult kallt, underst varmt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med ett svalt gult rör överst, varmare del åt höger och ett väldigt varmt gult rör nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med gula och grå rör och termostatventiler, övre röret kallt, undre mycket varmt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar med märkningen 1 och 2, det övre gula röret är svalt, de grå slangarna kalla och det undre gula röret är jätte varmt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör fördelare, överst svalt gult rör, undertill varmt gult rör, gråa slangar emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den refflade ringen bakom är en mutter, den kan sitta lite hårt , kan lossas med en polygrip och då får man donet i handen. tror att när donen arbetar så blir dom varma, så kalla är det stängt och ingen värme. Öppna även lådan och t ett foto rakt in så syns hur regleringen är skapt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
PS vad är det du med ,VP/EL-panna/Ved/Olja ?? , du verkar ha en hög framledningstemp som normalt inte kan ges med VP om inte det är en med VVB i sig och då högst c 60 C.
 
J jonaserik skrev:
PS vad är det du med ,VP/EL-panna/Ved/Olja ?? , du verkar ha en hög framledningstemp som normalt inte kan ges med VP om inte det är en med VVB i sig och då högst c 60 C.
Jag har en frånluft VP (ganska gammal, just nu körs på stand by läge så elpatronen går inte igång utan endast ventilation är på) . Se bilder.

Klinkergolvet vid panna är förövrigt jättevarm helatiden.
 
  • Ett vitluckat kök med klinkergolv och en framträdande frånluftsvärmepump i standby-läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre frånluftsvärmepump i standby-läge utan elpatron igång, placerad i ett utrymme med klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en Elektroterm äldre modell, har du manualen för den ? Öppnar du översta luckan så kanske det står någon info där om displayens visning, den ska kunna visa olika temperaturer. Samt att det sitter någon skylt som säger fabrikat och modell någonstans.
 
J jonaserik skrev:
Ser ut som en Elektroterm äldre modell, har du manualen för den ? Öppnar du översta luckan så kanske det står någon info där om displayens visning, den ska kunna visa olika temperaturer. Samt att det sitter någon skylt som säger fabrikat och modell någonstans.
Det är en Nibe fighter 310p. 1998
 
Om du menar att 310P går i sitt reservläge på omkopplaren (eftersom displayen inte lyser) så värmer den hela tanken till ca 68°C med elpatronen och styrt av reservtermostaten. Då blir det väldigt varmt i huset beroende på hur man ställer shunten med handen. Man får vara lite försiktig med varmvattnet så man inte bränner sig (över 60°C). Om den inte fungerar normalt bör man antingen reparera den eller byta till en ny värmepump.
 
J Josth skrev:
Om du menar att 310P går i sitt reservläge på omkopplaren (eftersom displayen inte lyser) så värmer den hela tanken till ca 68°C med elpatronen och styrt av reservtermostaten. Då blir det väldigt varmt i huset beroende på hur man ställer shunten med handen. Man får vara lite försiktig med varmvattnet så man inte bränner sig (över 60°C). Om den inte fungerar normalt bör man antingen reparera den eller byta till en ny värmepump.
J Josth skrev:
Om du menar att 310P går i sitt reservläge på omkopplaren (eftersom displayen inte lyser) så värmer den hela tanken till ca 68°C med elpatronen och styrt av reservtermostaten. Då blir det väldigt varmt i huset beroende på hur man ställer shunten med handen. Man får vara lite försiktig med varmvattnet så man inte bränner sig (över 60°C). Om den inte fungerar normalt bör man antingen reparera den eller byta till en ny värmepump.
Tack för svar! Skönt med nån som känner igen min gamla pump.

Såhär, det var jag som lade den på reservläge i tron att det skulle spara på energianvändningen (och kostnaden). Var det inte rätt tänkt av mig?

Gällande värmegolvet så känns det spontant inte det som är det som är problemet, eller? Jag har ju kunnat koppla på och av värmen i andra rum men inte just i det ena badrummet och groventren där den är beständig.
 
Jo jag har en 310P -97 som jag bytt kompressor på tre gånger för de håller dåligt med R290 propan som köldmedia. R22 med freon som fanns innan var mycket bättre för hållbarheten på kompressorerna. Att sätta den i reservläge sparar definitivt inte energi utan är bara nöddrift tills man kan få den reparerad eller utbytt. Den ger både värme och varmvatten i reservläget vilket är bra då många av dagens modeller inte gör det. Om kompressorn fungerar sparar den ca 7000-8000 kWh/år beroende på hur stort hus man har och var i landet det ligger (utetemperaturen).

Är inte expert på golvvärme men det ser ut som slinga nr 9 inte har ställdon utan bara handvred. Den slingan borde vara extra varm nu och hoppas den inte ligger under parketten i vardagsrummet. Man får justera framledningstemperaturen med handen på shuntmotorn i reservläget. Tryck in ratten först och den kan vara fruktansvärt hård att vrida på manuellt. Det är bra att någon slinga alltid är öppen för annars skulle cirkulationspumpen i 310P kanske jobba mot ett helt stängt system och det mår inte cirkulationspumpar bra av.
 
J Josth skrev:
Jo jag har en 310P -97 som jag bytt kompressor på tre gånger för de håller dåligt med R290 propan som köldmedia. R22 med freon som fanns innan var mycket bättre för hållbarheten på kompressorerna. Att sätta den i reservläge sparar definitivt inte energi utan är bara nöddrift tills man kan få den reparerad eller utbytt. Den ger både värme och varmvatten i reservläget vilket är bra då många av dagens modeller inte gör det. Om kompressorn fungerar sparar den ca 7000-8000 kWh/år beroende på hur stort hus man har och var i landet det ligger (utetemperaturen).

Är inte expert på golvvärme men det ser ut som slinga nr 9 inte har ställdon utan bara handvred. Den slingan borde vara extra varm nu och hoppas den inte ligger under parketten i vardagsrummet. Man får justera framledningstemperaturen med handen på shuntmotorn i reservläget. Tryck in ratten först och den kan vara fruktansvärt hård att vrida på manuellt. Det är bra att någon slinga alltid är öppen för annars skulle cirkulationspumpen i 310P kanske jobba mot ett helt stängt system och det mår inte cirkulationspumpar bra av.
Tack, värdefull info för mig som nyligen tog över denna villa och inte har kunskaper i pump.

Slinga nr 9 är inte varm. Har ingen parkett utan nån typ av sten golv dock. Se bild.

Är det troligt att min kompressor är trasig? Hur ser jag det?

Justera framledningstemp eller temp generellt vet jag inte hur man uppnår tyvärr. Bifogar bilder på pump från insidan, tacksam om du pekar mig rätt.

Shunt mm, det är nya saker för mig (har inte ägt pump förut)
 
  • Stengolvsbeläggning i ett hus med synlig del av en möbelfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump med röd digital läsning som visar 05:31, inställningar och indikatorer för kompressor och avfrostning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanelen av en NIBE FIGHTER 310P värmepump som visar mätare och instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värmepump med inställningar och indikatorer för kompressor och varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns att styrkortet har blivit utbytt någon gång annars skulle det vara vita knappar, inte grå som kom först på senare årsmodeller. Ratten till förskjutning värmekurva ser helt avbruten ut men kanske kan man justera med en skruvmejsel? Förskjutningen kan man läsa av på kanal 07 när ratten är borta. Golvvärme i träbjälklag tror jag ska ha kurva 8 förskjutning -1. Är det betongplatta brukar kurvan vara 4 eller 5. I displayen lyser dioden för kompressorn men om kompressor faktiskt går eller har havererat är en annan sak. En kompressor hörs om den fungerar du kan liksom inte missa det. Kanal 04 och 05 ska också visa runt 5-10 grader när kompressorn gått en liten stund efter start.

Shunten bestämmer temperaturen som går ut i golven genom att låta mer eller mindre vatten från den varma tanken komma ut i värmeslingan. Den sitter bakom den nedre plåten en bit in, innanför cirkulationspumpen. Blått är svalare och rött är varmare på ratten. Kan vara bra att läsa manualen: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11432/411882-2.pdf
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J Josth skrev:
Syns att styrkortet har blivit utbytt någon gång annars skulle det vara vita knappar, inte grå som kom först på senare årsmodeller. Ratten till förskjutning värmekurva ser helt avbruten ut men kanske kan man justera med en skruvmejsel? Förskjutningen kan man läsa av på kanal 07 när ratten är borta. Golvvärme i träbjälklag tror jag ska ha kurva 8 förskjutning -1. Är det betongplatta brukar kurvan vara 4 eller 5. I displayen lyser dioden för kompressorn men om kompressor faktiskt går eller har havererat är en annan sak. En kompressor hörs om den fungerar du kan liksom inte missa det. Kanal 04 och 05 ska också visa runt 5-10 grader när kompressorn gått en liten stund efter start.

Shunten bestämmer temperaturen som går ut i golven genom att låta mer eller mindre vatten från den varma tanken komma ut i värmeslingan. Den sitter bakom den nedre plåten en bit in, innanför cirkulationspumpen. Blått är svalare och rött är varmare på ratten. Kan vara bra att läsa manualen: [länk]
Stort tack,

Bifogar lite bilder och frågor om jag får, detta hjälper mig mycket.

Har vridit pilen i värmekurvan till 5. Men värmeförskujutning saknar ju ratt. Kan jag ändå pricka rätt med en skruvmejsel? Och vad visar egentligen värmeförskujutning?

Kanal 7 visar 07, förstår jag rätt att det innebär att jag har värmekurva 7? Bor i södera STHLM med värmegolv så tror jag ska ha 05. Vad tror du?

Se bild på mitt filter. Tror du den är skitig och behöver dammsugas? Jag har liksom inga referenser än på vad ett rent filter är och ej.

Den röda knoppen längst ner till vänster. Det står att den ska motioneras regelbundet. Något jag ska göra?

Och till sist, när jag nu har startat värmepumpen och den inte är i reservläge så känns faktiskt det ihållande varma golvet svalare nu! Bra! Vad kan ha gjort tricket?
 
  • Dammigt filter i värmesystem synligt i behållare, verkar behöva rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel med inställningar för värmekurva, värmeförskjutning och filterstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel med inställningar och ett smutsigt filter synligt undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglage för värmekurva med pilen inställd på 5, utan synlig ratt för justering, mot bakgrund av termostatskalor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekurvan ställs alltså med en skruvmejsel på den lilla röda ratten och syns även på kanal 06. T.ex. kurva 5 är vanligt för golvvärme betongbjälklag men man kan behöva justera i efterhand för sitt eget hus. Förskjutningen av värmekurvan flyttar hela kurvan uppåt eller neråt. Om man alltid har 2 grader för kallt i huset oavsett det är +10° eller -10° ute så är det förskjutningen man ska justera uppåt.

Filtret ser hemskt ut. Behöver dammsugas och lika bra att beställa nytt. T.ex. https://ventilationsfilter.se/filter-nibe.htm som man klipper till önskad storlek.

Den röda säkerhetsventilen till värmesystemet ska helst motioneras en gång per år men den kan svara svår att få tät igen. Verkar som lite smuts lätt fastnar i ventilen så det blir droppläckage och trycket sjunker efterhand i pannan. Trycket bör vara stabilt kring 1 bar. Motionerar man ventilen många gånger efter varandra brukar den bli tät till slut men ibland kan den behöva bytas ut.

I reservläge höjer den som sagt temperaturen i tanken till ca 68° men i normalt driftläge är tanken bara 49°-54°.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.