cem77 skrev:
Klart dom ska, dom kan ju till och med vara av träreglar med skivor på och behöver ju inte vara av betong.
TS skrev i sin första inlägg klart och tydligt att allt är betong. Senare att det är betonggolv direkt på mark.
Stefan N har get ett klar svar som jag håller med. Endast dusch skall fuktspärras.
gaia
 
Men vad skulle argumentet vara till att inte fuktspärra en innervägg av betong i en källare kontra en innervägg i betong som inte är i en källare?
 
gaia skrev:
TS skrev i sin första inlägg klart och tydligt att allt är betong. Senare att det är betonggolv direkt på mark.
Stefan N har get ett klar svar som jag håller med. Endast dusch skall fuktspärras.
gaia
Var hittar du stöd för detta i BKR? Undantaget 2.2 gäller ju bara normalt väggar och golv med markkontakt. Övriga ska fuktspärras om dom riskerar att vattenbegutas. Var sitter duschen tex i detta fall? Mot yttervägg eller innervägg? Går ju inte att svara NEJ på en sådan frågeställning då till och med 2.2 säger att vad som inte ska fuktspärras måste rådgöras med en expert från fall till fall....
 
MMR skrev:
Men vad skulle argumentet vara till att inte fuktspärra en innervägg av betong i en källare kontra en innervägg i betong som inte är i en källare?
Innervägg av betong stående på en betonggolv som är gjutet direkt på mark har alltid en viss om minimal fuktvandring i godset. Fukten som vandrar är vanlig markfukt som man kan inte dränera sej ifrån. Lägger du en fuktspärr för den fuktvandringen så får du förr eller senare känningar av det i form av att fex saltutfällningar lyfter fuktspärren och plattorna med. På målad vägg brukar vilken som helst tätt färg lossna och bubbla upp med tiden. Allt är bara frågan om tid om fukten inte kan vandra ut genom målad yta eller fogar. Ibland får man synliga skador efter 3 år ibland efter 13 men ingen kan säga dej hur snabbt dom kommer.

En gammal källarvägg brukar klara sej utan synliga fuktskador så länge man inte lägger på något tätt ytsikt. Finns det synlig fuktpåverkan så syns det tydligast nere i kanten där väggar möter golvet. Ibland är bara ytterväggar drabbade ibland också innerväggar. Ser man att väggytan är skadat eller mörk av fukt redan innan man målar, tapetserar, sätter plattor så bör det ringa en varningsklocka. Då ska man konsultera en fackman som kan gissa bättre än en optimistisk amatör :).

Ibland kan väggytan se friskt ut och först när den täcks av tätt ytsikt som problem uppstår. Som exempel: tapett som möglar bakom golvlist, färg som bubblar och flagnar, färg som släpper från betongen, kakelfog som vittrar och ramlar ut, saltutfällningar,bom i putsen, fönster och dörrkarmar som börjar svälla och röra på sej. Oftast sätter man igång och dränerar om .... till ingen nytta. Oftast tror man att om man har omdränerat en gammal källare så är det fritt fram att betrakta den som alla andra våningar men så enkelt är det inte, tyvärr.
Jag tycker att omdränering behövs först när fukten kommer in högt upp på väggarna och golvet står i eller undervatten. I många fall är det dock bara markfukt + tätt ytsikt som spökar.

Det enda sätt att få en renovering mer hållbart är att inte stänga fukten i vägg och golv dvs inte försöka få det helt tätt på insidan så den moderata fuktvandringen fortsätter ohindrat.
 
  • Gilla
leeo
  • Laddar…
Jag håller med dig i dina argument, för har man oisolerat under plattan så kommer en vägg som är gjuten direkt på denna antagligen också bli fuktig till en viss del, om man t.ex inte spärrat innerväggen mot plattan på något sätt. Frågan är bara om man kan ta stöd i BKR direkt, utan att ta in konsultation. Det skulle kanske kunna göras i följande stycke

Då golv- och väggytor, utan underligggande/
utvändig värmeisolering, står i direkt
markkontakt och där inträngning av
vatten/fukt kan förekomma
,
Väggen står ju inte i direkt markkontakt, men den står i kontakt med marken via plattan och ser man redan idag att färg/puts har släppt pga fukt, då har man kanske konstaterat fakta att inträngning av fukt kan förekomma (dvs ingen fuktspärr)

Funderar bara på hur mycket fuktspärren kan skada i en innervägg enligt ovanstående. Säg att man fuktspärrar ena sidan av en murad innervägg, den sidan mot badrummet. Hur stor risk är det att fukten som vandrar upp i väggen via plattan orsakar så pass stor skada att tätskikt och kakel släpper? Försvinner den inte bara ut ur den "otätade" väggsidan? Då kan kanske fuktspärr vara OK. Men då kan man ju å andra sidan tänka att man får kanske större fuktpåverkan på baksidan av badrummet och därmed ökade skador som följd på den väggen, (puts/färg som släpper snabbare), vilket skulle tala mot fuktspärren.

Någon som har erfarenheter från liknande scenario i verkligheten?
 
AnneFi
Kan berätta hur vi gjorde när vi renoverade badrummet i vår källare.
Orolig för tätskiktet ringde jag till vårt försäkrings bolag där jag fick tala med en kille som förklarade att jag skulle tätskikta hela badrummet med något som tydligen skulle vara ogenomträngligt från ena hållet men som släppte igenom från andra. Jag är inte så smart, kan inte se hur tekniken skulle fungera. men för mig lät det lika troligt som schackbrädsfärgen i tomteverkstan.

Jag ringde istället till BKR och fick svaret att det skulle fuktspärras på golvet och väggar vid just dusch och badkar. Detta skulle vi göra för att stoppa den största delen av fukten utifrån vilket gör att kakel och klinker sitter kvar bättre, om jag förstod det rätt. i resten av badrummet skulle väggarna få andas.
 
MMR skrev:
Väggen står ju inte i direkt markkontakt, men den står i kontakt med marken via plattan och ser man redan idag att färg/puts har släppt pga fukt, då har man kanske konstaterat fakta att inträngning av fukt kan förekomma (dvs ingen fuktspärr)
Gamla källarväggar brukar ofta stå på en sula och golvet är gjutet vanligtvis efter att väggarna murades så dom väggarna har faktiskt direkt kontakt med marken. Så är min källare byggd. Min duschvägg som var kaklat på båda sidor utan fuktspärr klarade sej någorlunda men det fanns en del spruckna kakel och dåliga fogar och nu ska den kaklas om efter 22 år. Vi fuktspärrar endast duschytor och hoppas att det håller lika länge som förr :). Jag skulle i alla fall inte våga fuktspärra där det inte behövs för det kan verkligen göra mer skada än nytta. Väljer du fel färg/ytsikt på andra sidan så stänger du fukten inne i väggen och fukten hittar ju garanterat ut men kanske inte på det ställe du önskar dej :).
gaia
 
cem77 skrev:
Var hittar du stöd för detta i BKR? .
Jag har inte läst i BKR. Litar inte på experter heller för de har skadat mitt hus tillräckligt redan. Hela källaren målades med tätt plastfärg som säkert rekommenderades i butiken av någon expert. Vinden ändrades om och ventilerades nästan ihjäl också i följd av expertråd en gång i tiden. Se bara hur ofta experter byter regler ang konstruktion av ett våtrum. När man har precis renoverat så ändras de igen. Vilka experter funnit ut att träreglar och mineralull är OK i en källare? Nu ändrade dom sej igen och det är plåtreglar och fläktar som gäller. Vad blir deras nästa påhit?
Jag har sett hur en tätt ytsikt kan förstöra en källarvägg och drar en slutsats att en fuktspärr kommer att göra samma jobb och kanske till och med snabbare.

Jag bor i ett snart 70 år gammalt hus med källare och har lärt mej en hel del bara genom att renovera den bit för bit :). Försöker minimalisera skaderisken genom att observera vad och varför det gick snett sist och vad som kan göras bättre. Struntar i vad försäkringsbolagen förordar för jag räknar med att jag får inte ens1 krona om mitt kakel ramlar av väggen. Har jag frågor ang källaren så frågar jag en erfaren "murmästare" och inte en snickare. På det sätt kommer jag nog längre än med BKR :)
gaia
 
  • Gilla
Markku65 och 3 till
  • Laddar…
Jag håller helt klart med dig när det gäller modifieringar av gamla hus. Vårt hus är 85 år gammalt och vi har turen att man i stort sett aldrig gjort något varken i källaren eller vinden. Man har inte byggt en gillestuga med furupanel dikt an källarväggarna på 70-talet och man har inte tilläggsisolerat vinden. När vi köpte huset hittade inte besiktningsmannen tillstymmelse till mögel. Puts som släppt och utfällningar på källarväggarna finns, men ingen "källardoft" och klimatet är behagligt (kostar ju ett par kronor extra i uppvärmning såklart). Källaren består fortfarande bara av putsade väggar och målat betonggolv, bortsett från badrummet som är kaklat, men det är nog från 50-talet, då hade man nog inga regler om tätskikt.

Detta vill jag precis som du inte förstöra eller förvärra. Min tanke är också att ta det lugnt med fuktspärren. Det blir inget mot yttervägg eller golv. Befintliga innerväggar kommer kollas så gott det går. Kanske är de konstruerade som du säger, min misstanke är att jag har både och. Enligt ritningarna så är ena väggen i "korridoren" bärande, och den kan mycket väl stå på backen. Den andra väggen är inte bärande och kan vara byggd ovanpå golvet.

Samtidigt så vill jag följa de branschregler som finns, t.ex. BKR, både för min egen skull, men framförallt för framtida försäljning. Därför vill jag gärna ha stöd i de regler som finns eller känna att jag har tillräcklig information för att kringå dessa, eventuellt måste jag kanske då ta in konsultation utifrån.
 
Redigerat:
MMR skrev:
Samtidigt så vill jag följa de branschregler som finns, t.ex. BKR, både för min egen skull, men framförallt för framtida försäljning. Därför vill jag gärna ha stöd i de regler som finns eller känna att jag har tillräcklig information för att kringå dessa, eventuellt måste jag kanske då ta in konsultation utifrån.
Jag förstår dej så väl för just enlighet med regelverket kan bli avgörande för bla priset när köparen ställer den frågan.

Jag skulle också önska mej att vårt hus var i orörd skick med å andra sidan så skulle jag aldrig lära mej det jag vet idag och troligtvis göra samma dumma fel om inte andra före oss redan gjort det . Nu har jag lärt mej av andras fel i stället för av mina egna :). Det kostar att rätta till dom gamla misstag men det blev mycket billigare för oss ändå.
Ur min verklighet kan jag bara konstatera att det är inte så lätt att omvandla ett gammalt gediget tegelhus till ett ruckel för det tål mer än man skulle tro :).

Vi hade putsskador på många ställen som orsakades av en tätt färg på väggarna. Det hängde "påsar" av färg fyllda med putssand + saltutfällningar i påsarna, bom på många konstiga ställen. Färgen revs bort, putsen revs där den satt lös och reparerades med kalkputs som efter några månader härdning målades med silikatfärg. Det har fungerat över förväntan. Inga nya fuktrelaterade skador sen dess (år 2004?).
Om du planerar reparera dina skadade källarväggar så ska du först kolla vad det är för puts som sitter där och reparera med samma sort. Jag gissar att det är ren kalkputs du har och då blir cementblandat puts för stark och den gamla putsen spricker vid reparerade områden. Är väggar målade med en tätt färg så skall färgen bort innan du målar med silikat eller annan färg som kan "andas" typ kalkfärg,limfärg.
Ska du kakla dina väggar så är kalkputsen ingen bra underlag för kakel - den orkar inte bära kakel. Då måste du kanske ta bort all gammal kalkputs ( om det är kalkputs du har) och putsa om med en starkare KC puts =kalk+cementputs. KC-puts finns i minst 3 olika % blandningar. Vår byggmästare putsar med 50%+50% blandning ( finjas KC- typ C) och grundar betongväggytan med något starkare. Ja, det är mycket du får tänka på innan du kommer till fuktspärrens vara eller icke vara :).

Jag hoppas verkligen att du hittar en förnuftig konsult som hjälper dej att ta dom svåra beslut och du sliper lära dej av egna fel :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hela vår källare har målats med silikatfärg, men det är nog många år sedan och på en del ställen har puts/färg släppt ändå. Utrymmen som inte kommer vara badrum kommer jag reparera. Badrummet vet i tusan, det är ett tag till vi skall projektera så vi får ta alla aspekter i beaktning. Ev får all puts rivas först för den är i dåligt skick och då funderar jag på att låta någon putsa upp utrymmet igen, både som underlag för kakel där det behövs och ev. för målning. Jag tror inte vi vill ha ett helkaklat utrymme oavsett
 
Jag lyfter denna gamla tråd och hoppas på ett enkelt svar.

Det jag läst hittills i tråden gör gällande att man har tätskit direkt i duschen eller där man spolar vatten, och bara difföppen fix/klinkers i övriga ytor så betongen kan andas. Det är så jag planerat att göra sedan tidigare så där är jag på rätt väg.

På flera ställen står det dock att detta gäller oisolerade plattor.

Kan man inte göra på samma sätt med isolerad platta? Det har varit/är min avsikt men kanske gör jag bort mig då?

Det gäller ett tillbyggt utrymme i källare, och golvet är alltså isolerad betongplatta, alla väggar är betong (skalblock eller sandwichelement) och taket är betong (håldäck). Ovanför är garage, och byggnadskroppen är därför ovanligt isolerad från resten av huset och allt organiskt material, så generellt är det låg reell risk för skador.
 
Redigerat:
Man resonerar som så att om plattan är isolerad så finns inget problem med tillskjutande fukt underifrån och då skall hela ytan fuktspärras - Detta för att det anses att det inte finns anledning att ventilera plattan.

Gick själv genom samma resa - Bilade upp golvet, 200mm cellplast, 12 cm platta - Både plattsättaren och Anticimex säger att med isolerad platta skall hela ytan ha tätskit och så blev det hos mig.

Allt enligt gängse norm mig veterligen.

Är den däremot oisolerad så skall den kunna andas - Antingen genom att man sätter tätskikt enbart i områden som duschhörna/badkar eller att man använder sig av ett diffusionsöppet tätskit.
 
Hos mig är plattan inte gjuten ännu, men kommer isoleras med 200 och få golvvärme.

Det rör sig om 40m² relax-yta så det är en rätt avgörande fråga om jag skall tätskikta allt eller ej.

Min idé har varit att köra Weber Superflex D2 i alla zon1-områden, och låta resten vara öppet. Resten kommer bara undantagsvis vara blött genom våta fötter som vandrar runt.

Dock kommer det vara en hög relativ fuktighet i utrymmet då jag skall ställa in ett Ute-spa-bad. Kommer dock placera 3x125mm kanalfläktar på separat brytare direkt ovanför badet som skall gå när man har locket av.

Är detta:
1. Emot byggnorm?
2. Dömt att ge problem? (bortse från lämplighet i att ha ett sådant bad inomhus, jag vet att detta är omdiskuterat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.