7ender
Hej,

Jag har en annan tråd, men vänder mig till denna forumdel och hoppas få hjälp med vilka balkdimensioner jag behöver till taket på en typ "amerikansk" veranda.

Den befintliga ramen som ligger på pelare är ca 6,2m x 3,8m. Kommer även ha ett överhäng på 40-50 cm. Balken är 225x90 limträ.
Snözon 1,5-2,0 (norra Stockholm).
Jag eftersträvar en lutning på 14 gr. men det kommer bli en kompromiss där.

1. Kortsidan på bilden har en spännvidd på 3,6m. Behöver jag en pelare till där det nu sitter en staketstolpe?

Träram för veranda under konstruktion med markeringar för balkdimensioner framför ett gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. När jag fortsätter med taket, kan jag köra på 225x90 limträ (som jag råkar ha en del av) på de takåsar jag markerat röda nedan, och resterande 225x45 reglar C24?
Skulle det i så fall krävas cc60?
De diagonala bjälkarna kommer ha en spännvidd på kanske 4,4 m.

Skiss av amerikansk verandatak med markerade balkar i rött, föreslagen lutning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har svårt att applicera TräGuidens tabeller på denna typ av tak.

Tack på förhand :D
 
7ender
Ja den pdf:en hjälper lite.
På sid. 32-33 kan man utläsa att en 90x225 limträbalk klarar 9,29 m fri längd vid cc 120 i snözon 2.
Det låter som jag kan använda det till diagonalbalkarna i mitt tak. Det som gör mig osäker är att ett antal bjälkar ska ju fästas i de två diagonalerna. Såhär:

Skiss av takkonstruktion med diagonalbalkar och bjälkar anslutna i ett galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagonalerna får en spännvidd på ca 4,3 m.

Nån får gärna bekräfta att det håller.
 
Om man vill att taklutningen ska vara densamma åt alla håll, så måste takfallen vara lika långa framåt som åt sidorna. Eftersom veramdans djup i det här fallet är något större än halva dess bredd, krävs en liten ås högst upp om detta krav ska upprätthållas. Jag tycker det är en onödig formalitet. En något lägre taklutning framtill kommer inte att märkas. Diagonalerna bör därför dras till mittpunkten. Diagonalerna blir då ca 4,75 m långa och bör snarare vara 90x270 om taket inte görs alltför tungt. 90x225 duger nog till de kortare reglarna.
 
7ender
J justusandersson skrev:
Om man vill att taklutningen ska vara densamma åt alla håll, så måste takfallen vara lika långa framåt som åt sidorna. Eftersom veramdans djup i det här fallet är något större än halva dess bredd, krävs en liten ås högst upp om detta krav ska upprätthållas. Jag tycker det är en onödig formalitet. En något lägre taklutning framtill kommer inte att märkas. Diagonalerna bör därför dras till mittpunkten. Diagonalerna blir då ca 4,75 m långa och bör snarare vara 90x270 om taket inte görs alltför tungt. 90x225 duger nog till de kortare reglarna.
Hej Justus,

Tack för att du tar dig tid att svara.

Ja, har skaffat mig bättre förståelse ang. takvinklarna. Tyvärr har vi fastnat för en flat bit i toppen, dvs att inte dra ihop diagonalerna. Jag inser att skillnaderna i taklutning utåt/åt sidorna ökar. Det jag är inne på nu är 10° utåt och knappt 14° åt sidorna. Är det dumt?

I vilket fall, jag går upp till 90x227 på diagonalerna. Är det dumt att jacka ur dem 45 mm ute vid pelarna, så att alla åsar kommer i samma nivå på ovansidan? Kanske kan förstärka lite med skruvlimmad plyfa i värsta fall?

Sen måste jag bestämma mig för hur allt ska fästas i väggen. Det är 6cm plankvägg (som jag väl måste skruva i) plus 2x45 korsreglat tilläggsisolering. Min snickarkompis tycker jag ska fästa en regel ordentligt utanpå bef. panel, som jag skruvar åsarna i. Sedan en tjockare regel under som åsarna vilar på. Hur tycker du det låter?
 
Du menar 90x270? Fyra graders skillnad i taklutning är svårt att uppfatta. Däremot bör man inte gå ner till alltför låga lutningar eftersom det påverkar val et av takmaterial.

Det är alltid bättre att bygga på de lägre bjälkarna än att jacka ur, även om 45 mm av 270 är ganska marginellt.

Man bör göra infästningen så att exponerad panel kan bytas. Det behövs någon form av plåttäckning som går in bakom panelen och som skyddar övergången mellan vägg och tak..
 
7ender
J justusandersson skrev:
Du menar 90x270? Fyra graders skillnad i taklutning är svårt att uppfatta. Däremot bör man inte gå ner till alltför låga lutningar eftersom det påverkar val et av takmaterial.

Det är alltid bättre att bygga på de lägre bjälkarna än att jacka ur, även om 45 mm av 270 är ganska marginellt.

Man bör göra infästningen så att exponerad panel kan bytas. Det behövs någon form av plåttäckning som går in bakom panelen och som skyddar övergången mellan vägg och tak..
Yes, 90x270 såklart.

Jag har en erkänt duktig plåtis som i dagarna kommer och säger hur han vill ha det.

Jag har skurit ut panelen och (efter bilden) fäst en fet regel med franska in i plankväggen. Sen fäster jag åsarna ordentligt i regeln samt, om det går, nån skruv direkt in i planket. Kanske säkrar med ett vinkeljärn.
Stegar framför en gul trävägg med en nyskuren panel och synliga reglar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.