Hej.

Jag har en trappkopplad Dimmer 2 så att jag kan styra dimmerfunktionen från två olika ställen i hallen. So far so good. När min bror som är "epileptiker" kopplade in den hann vi inte med att utreda varför S2 funktionen inte fungerar.

Nu har jag gjort en total omconf. av min Homecenter2 och tänkte försöka reda ut detta.

Är det någon begränsning som gör att S2 funktionen inte fungerar om dimmer2 är trappkopplad? Om inte, hur skall man koppla för att det skall fungera?

Disclaimer. Jag kommer inte koppla själv utan det får min bror som är behörig göra. Jag tänkte dock föregå genom att ta reda på hur det skall kopplas så han slipper lägga sin dyrbara tid på att efterforska detta när det väl är dags.

Tack för all hjälp. =)
 
Lite svårt att förstå ditt problem. Hur är det kopplat idag? Hur är S2 inkopplad?
Trappkoppling eller ej ska inte ha någon betydelse tycker jag.
Har du kollat genom de avancerade parameterinställningarna?
Hur vill du att ingång S2 ska fungera?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Hur har du kopplat?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lite svårt att förstå ditt problem. Hur är det kopplat idag? Hur är S2 inkopplad?
Trappkoppling eller ej ska inte ha någon betydelse tycker jag.
Har du kollat genom de avancerade parameterinställningarna?
Hur vill du att ingång S2 ska fungera?
Jag kan inte riktigt svara på hur det är kopplat idag :oops:. Jag har 5st dimmer2 och kör S2 på alla andra. Kopplat enligt konstens alla regler (som de övriga 4) förutom själva tappningen då. Jag har ställt in scene activation på parameter 28 i parameterinställningarna.

Jag har även dubbelkollat scenen så att allt är rätt, scene activation #26 osv.

Jag (han) kommer nog få felsöka bakom knappen också vad det lider. Men som sagt så gjorde vi inget annorlunda när den kopplades in. Dimmning funkar från båda ställen etc.

Har sökt men inte hittat något kopplingsschema för trapp + S2. Men sen är jag också kass på el-lära:geek:
 
Trappkoppling eller ej är nog oväsentligt, det handlar om hur styrsignalerna till S1 och S2 kommer in.
Är ingång S2 kopplad i en trappkoppling? Om inte,så behöver du väl en dubbeltrappbrytare där den ena kretsen nyttjas till S2.
Mer går nog inte att säga så här på distans och utan att veta hur grejorna är kopplade.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Ja, det blir ju liksom omöjligt att svara på varför din koppling inte fungerar när du inte ens vet själv hur det är kopplat. :rofl:

Med 99% sannolikhet så har du gjort fel.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det blir ju liksom omöjligt att svara på varför din koppling inte fungerar när du inte ens vet själv hur det är kopplat. :rofl:

Med 99% sannolikhet så har du gjort fel.
Hehe ok jag fattar och är ödmjuk inför att all info inte finns tillgänglig just nu. Jag försökte formulera min fråga så att ni som kan betydligt mer än mig kanske vet om denna kombination ej är möjlig. Att jag därför inte kan förvänta mig att det skall funka.

Jag har givetvis en dubbelknapp med dimmern bakom och har kopplat in S2 mot den andra knappen precis som på de andra puckarna. Med den enda skillnad att puckens S1 är trappkopplad till en annan knapp (nej jag vet inte exakt hur det är kopplat) Trappningen funkar klockrent och jag förutsätter inga fel där, men S2 funkar som sagt inte trots "vanlig" S2 inkoppling..
 
Jag har några Fibaro som "tappat" S2. Det enda sättet jag då lyckats få det att fungera är att avregistrera pucken och inkludera den som ny igen. Den får ju nytt Id osv så beror på hur mycket du orkar pyssla med det.
Nu ska tilläggas att jag haft mina kopplade till en Aeotec Z-Stick Gen5 som använder openzwave så fibaros borde vara stabilare kan man tycka men prova går ju alltid..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.