Hej. Behöver lite hjälp/kommentarer till hur jag ska hantera min bygganmälan. Jag har fått en fråga från bygglovsenheten angående anmälan och jag vet inte hur jag ska svara.

Jag tänkte bygga en enkel carport i form av Attefall komplementsbyggnad med grannmedgivande.
Carporten är placerad mellan och tar upp hela ytan mellan husfasaden och tomtgränsen, ca 3,9 m bred, 7,8m lång. (Grannens medgivande är klart och inte frågan i detta läge). Carporten är uppbyggd av åtta färdiga plintar.
Det finns ”ledningar” utmed husfasaden. Under blivande carport kommer avloppsledning och gammal elkabel att gå på ca två meters djup, dvs under källargolvet.
I samband med fjärrvärme lades en ny elkabel från gatan till framtida elskåp som också passerar under carporten. (Fjärrvärmen passerar INTE under carport) Dvs om gammal elkabel går sönder finns ny elkabel redan färdigdragen. Problemet är alltså avloppsledningen.

Fråga från kommunen handläggare (förortskommun till Stockholm) enligt följande:
”Situationsplan: Rita in befintliga ledningar. Redovisa om och hur framtida grävarbeten för elkabel och avloppsledning ska kunna utföras? Justera carportens läge om det behövs."

Fråga: Hur ska jag redovisa om och hur framtida grävarbeten för avloppsledning ska kunna utföras. Jag är inte expert på grävarbeten…?? Vad vill dom veta? Hur skulle ni svara?
/ Johan
 
De vill antagligen veta att det är möjligt att dra ledningarna på andra ställen på fastigheten än under carporten. De vore ju inte så bra om det i framtiden visar sig vara enda stället det går att placera ledningarna. Hur du ska komma fram till vad som är lämpligt vet jag däremot inte.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
De vill antagligen veta att det är möjligt att dra ledningarna på andra ställen på fastigheten än under carporten. De vore ju inte så bra om det i framtiden visar sig vara enda stället det går att placera ledningarna. Hur du ska komma fram till vad som är lämpligt vet jag däremot inte.
[/QUOTE]


Problemet är att ledningarna redan går där. De är befintliga ledningar som jag just nu inte behöver röra, men..
 
Är det ett lagkrav i PBL att de kan villkora ett bygglov med den typen av information?
 
Claes Sörmland
Argumentet du rimligen kommer med är väl att det antingen går att schakta i carporten, dvs att schakten inte riskerar carportens grundläggning eller att du kan flytta ledningarna till en annan plats. Eller som handläggaren tycks tänka sig: flytta på carporten.
 
N noupe skrev:
Är det ett lagkrav i PBL att de kan villkora ett bygglov med den typen av information?
Det är en anmälan för Attefall som TS ska göra. Handläggaren begär en kompletterande handling för att kunna ge startbesked.
 

Problemet är att ledningarna redan går där. De är befintliga ledningar som jag just nu inte behöver röra, men..[/QUOTE]

Vet du om det i detaljplanen är ett u-område, dvs område reserverat för underjordisk ledningsdragning? Det kan vara något sådant som handläggaren upptäck vid granskningen och därför skickar dig frågan.

Skärmdump av ett diskussionsforum med text om placering av Attefallshus på mark reserverad för underjordiska ledningar enligt PBL.
 
M MetteKson skrev:
Problemet är att ledningarna redan går där. De är befintliga ledningar som jag just nu inte behöver röra, men..
Vet du om det i detaljplanen är ett u-område, dvs område reserverat för underjordisk ledningsdragning? Det kan vara något sådant som handläggaren upptäck vid granskningen och därför skickar dig frågan.

Visa bilaga 441399[/QUOTE]

Det är inte prickmark. Enligt uppgift från kommunen är endast marken närmast vägen prickmark och det är minst 10 meter bort från carporten och huset.
 
Är det endast ledningarna till din fastighet eller även till någon granne? Ska du ändå schakta och det är gamla ledningar (betong?) hade jag bytt dem i samband med bygget och skrivit att förväntad livslängd >100år. Det går även att lägga skyddsrör så att det i framtiden går att byta ledningarna utan att schakta.
 
N NoOne2k skrev:
Är det endast ledningarna till din fastighet eller även till någon granne? Ska du ändå schakta och det är gamla ledningar (betong?) hade jag bytt dem i samband med bygget och skrivit att förväntad livslängd >100år. Det går även att lägga skyddsrör så att det i framtiden går att byta ledningarna utan att schakta.
Hej,
Det är endast en avloppsledning i plast på min fastighet ut till gatan. Har ingen plan på att byta något just nu. Åtta plintar är satta, men ingen schaktning ska göras. Har alltså inga planer på att gräva mera just nu alls.
 
Om dina ledningar ligger mellan plintraderna skulle det ju gå att argumentera att vid behov av byte så handgrävs denna under den blivande attefallshuset. Bättre hade väl givetvis varit att byta och hänvisa till förväntad livslängd allt tom byta samt förlägga i kulvert
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L
Cristar Cristar skrev:
Fråga från kommunen handläggare (förortskommun till Stockholm) enligt följande:
”Situationsplan: Rita in befintliga ledningar. Redovisa om och hur framtida grävarbeten för elkabel och avloppsledning ska kunna utföras? Justera carportens läge om det behövs."

/ Johan
Svara honom med att fråga vilket lagstöd han har för sin begäran. (Gör det skriftligt. Med epost har du alltid bevis för vad de verkligen har sagt.)
I Regeringsformen I (vår grundlag) 1§ står det att en myndighet alltid måste ha lagstöd för allt de gör.Om handläggaren inte kan redovisa en paragraf som tydligt ger hen rätt att begära en sådan redovisning så är det bara tala om att de inte har rätt att ställa det kravet och du behöver inte göra det. Insisterar handläggaren i alla fall så ska du vända dig till hans/hennes chef eller länsstyrelsen.

Ledningar och avlopp regleras i detaljplanen, och då använder man u-områden, som man inte får bygga på. Är det inte prickat och/eller markerat med u, så har kommunen försatt sin möjlighet att komma med sådana krav i efterhand.
Det finns inget krav på att du ska veta var ledningarna går (oavsett om du vet det eller inte i verkligheten). Det är därför det finns ledningshänvisning så man slipper gräva av elkablar o dylikt. Det där är ett egenpåhittat krav.
 
Claes Sörmland
L Le Luik skrev:
Svara honom med att fråga vilket lagstöd han har för sin begäran. (Gör det skriftligt. Med epost har du alltid bevis för vad de verkligen har sagt.).
Förslag på lagstöd:

PBL 8 kap:

Textdokument som visar en lista över tekniska egenskaper för byggnadsverk enligt svensk lagstiftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



PBF 3 kap

Text från lagstiftning om byggnaders bärkraft, stadga och beständighet enligt PBL.


D v s det är sannolikt att ledningar måste bytas under byggnadens livslängd och då måste man kunna nå dem med grävning utan att rasera eller äventyra byggnadens beständighet.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Och här kommer en laghänvisning som säger att byggnadsnämnden har rätt att kräva in de handlingar som krävs för att kunna ta beslut i ärendet. I TS fall redovisning av ledningarnas läge.

PBL 9 kap 22 paragraf;
Svensk lagtext från PBL om byggnadsnämndens rätt att kräva in kompletterande handlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
:) Som förslag så skulle det kanske gå, om det inte vore för det faktum att man inte får ta upp de tekniska egenskaperna i bygglov eller anmälan. Du kan även läsa om det på Boverket. (De hör till byggprocessen och ska tas upp på det tekniska samrådet. Om man inte behöver ha tekniskt samråd så är det byggherren själv som ansvarar för att de uppfylls. För en carport/garage så krävs det ytterst sällan tekniskt samråd, det är ett enkelt bygge. Om inte byggnadsinspektören är övernitisk och oerfaren, dvs inte kan byggnation. )

Det finns dessutom uppenbarligen en detaljplan, eftersom han skriver att den nya byggnaden inte står på prickmark. Den yta på en detaljplan som inte är prickad kallas byggrätt. Själva namnet antyder vad det betyder, att man får bygga där. Som jag skrev ovan så ska dessa frågor redan vara utredda. Frågor som utreds i detaljplanen får inte tas upp igen i bygglov/anmälan, just för att de redan anses vara utredda.
 
  • Gilla
Cristar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.