Hur är ett hus från i mitten på 50-talet byggt? Enligt beskrivningen är stomme och bjälklag av trä. Är det då ett "plankhus?"
 
Hus från mitten av 50-talet är nästan undantagslöst byggda med regelstomme, dvs inte plankstomme.
 
J justusandersson skrev:
Hus från mitten av 50-talet är nästan undantagslöst byggda med regelstomme, dvs inte plankstomme.
Ok, tack för svar. Finns det något sätt stt kolla om det är reglar eller plank på visningen?
 
Mitt hus från 1953 är byggt med trästomme.
 
Då får man börja knacka på väggarna. Men reglarna/planken är oftast dolda så det är inte sä lätt alla gånger att tolka knackningsljudet. Om huset är 11/2.plans på ca 115 kvm så kan man utgå från att det har regelstomme. Då är det nämligen byggt med statliga lån och då var man tvungen att följa Bostadsstyrelsens regler. Svenska staten försökte nämligen minska användningen av trä i det inhemska byggandet så att mer kunde gå på export.
 
När jag letade hus begärde jag ut allt från kommunens bygglovsarkiv, det tycker jag borde vara praxis för alla husköpare. Då får man förhoppningsvis reda på konstruktionen via teknisk beskrivning osv.

Kontakta din kommun och se om du kan hinna få tag i detta innan visningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.