M
Hej!

Tittat på ett radhus för ev köp som på många sätt passar oss. Dock har det ett stort fel: Radon 400 Bq/kbm och det är det dubbla mot gränsvärdet. Jag tänker att jag är intresserad ändå under förutsättning att nyinstallation av FTX-ventilation med värmeåtervinning kommer att lfå ner värdet under gränsvärdet.

Så... Är det rimligt att förvänta sig att FTX kommer att lösa radonproblemet?
 
Vad för grund och ventilation har huset idag?
 
Med en rätt utförd FTX anläggning så kommer du kapa dina radon halter med upp till 85%. Det hela handlar om att byta mängden luft tillräckligt många gånger som finns i rummen. Du kommer med största sannolikhet ner på ett värde under 100 Bq med FTX. Det är en vanlig metod för att få bukt med höga radonhalter. Du får även bättre luft, bättre inomhusklimat vilket i sin tur leder till att huset mår bättre.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
K
Om orsaken är blåbetong, så ja.
Jag gick från ca 680bq till 70bq iom installation av FTX.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
V Ville_Vessla skrev:
Vad för grund och ventilation har huset idag?
Platta på mark och självdrag Men det är nog till allra största delen blåbetongen som är boven här.
 
Även om det är radon som frisätts från berggrunden så gör FTX skillnad. Dock krävs det att luften utifrån har en renande effekt. Men det är väldigt ovanligt att FTX inte gjort skillnad. Mig veterligen har jag inte sett något sådant.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Vid endast blåbetong kommer du under 200 och förmodligen betydligt lägre än så under förutsättning att inte det nuvarande självdraget är något i hästväg. Har aldrig stött på ett sådant fall men de finns i teorin.

Vid en kombination av blåbetong och markradon kan du även åka på tätning mot genomföringar och/eller en radonsug då det ökade undertrycket i huset ett ftxsystem innebär kan öka mängden radongashaltig luft som dras upp genom springor och vrår. Tätning och/eller radonsug är för det mesta en liten merkostnad jämfört med installation av ftx
 
  • Gilla
Hampelina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I vårt förra hus låg radonet i ungefär samma storleksordning, minns inte exakt. Förra ägarna installerade ftx under våren strax innan de la ut huset till försäljning. Under hösten rev vi ut golvet på nedervåningen och la ventilerat golv. Efter det gjorde vi en långtidsmätning och hamnade runt 60. Jag tror att ftx var huvudsaken till sänkningen.
Ett annat hus vi tittade på hade runt 1100 Bq. Det hade ett likadant grannhus också haft innan ftx installerades. De låg långt under 200. (Båda husen var till försäljning, men inte samtidigt, men intressant att jämföra)
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Du kommer få betydlig lägre halt radon och dessutom så med bra luftkvalitet så minskar problemet med hur radonet gör ev skada för det är omtvistat om hur radon påverkar
Nu finns det ett gränsvärde och vid försäljning så är det bra att ha löst problemet
Med FTX och smart energistyrning så sparar du energi också
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Ja, FTX löser en stor del av problemet. Vi gick från ca 350 till 80.

Men blås inte upp detta för stort. Radon och asbest har en tendens att eskalera i folks huvud, man behöver ha en sansad och sund inställning till detta.
 
  • Gilla
Nevada2 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte omöjligt att det går att lösa med mekanisk frånluftsventialtion / förstärkt självdrag.

Inte lika flådigt men bra mycket billigare.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Sen finns ju radonsaneringsbidrag att söka nu. Installation av FTX är en ok åtgärd som är bidragsberättigat. Max 25 000:- i bidrag kan beviljas. Läs mer på Länsstyrelsen alt. Boverkets hemsida.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
A arowe17 skrev:
Ja, FTX löser en stor del av problemet. Vi gick från ca 350 till 80.

Men blås inte upp detta för stort. Radon och asbest har en tendens att eskalera i folks huvud, man behöver ha en sansad och sund inställning till detta.
Det gör jag inte. Långtidsexponering för radon är inte rekommendera.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
PeterFalun
gjorde långtidsmätning i ett hus, källare och blåbetong uppe.
gav värde på 350-400 på många ställen i huset.. riktvärdet är under 200

när vi hade visning av huset rådde lite osäkerhet hos köparen så jag tog dit en mätexpert. han konstaterade efter ca 2 timmar att det var läckage från marken i matkällaren. bara tegel på grus ingen gjuten platta där (60-talshus). mätvärde matkällare var 1000.

fick en skriftlig åtgärdsplan och köparen kände sig trygg. De gjöt golv i matkällaren och tätade på några ställen.

blåbetong kan ha höga värden men det beror på var den producerades. i detta fall var det inget problem

kostnad för mätningen sek 2600,-
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
A arowe17 skrev:
Sen finns ju radonsaneringsbidrag att söka nu. Installation av FTX är en ok åtgärd som är bidragsberättigat. Max 25 000:- i bidrag kan beviljas. Läs mer på Länsstyrelsen alt. Boverkets hemsida.
Ska kolla upp det. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.