Sitter och klurar på vad för takbjälkar som skulle kunna användas för att göra ett tak över två väggar. Mellan väggarna är det 5.80 m (alltså innanför hammarbanden på respektive vägg).

Taket som finns där idag är gammalt och låglutande (3-4 grader). Jag skulle vilja dubbla det till 8 graders lutning.

Har läst denna lathund, och där kan jag hitta diverse dimensioner, men det står att maximal taklutning är 5 grader:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Kan man inte bygga ett tak på det sättet med 8 graders taklutning? Måste jag i så fall använda takstolar i stället eller?
 
Mats-S
5 eller 8 grader ... ska nog inte spela någon större roll. Men om du vill vara på den säkra sidan kan du ju lägga bjälkarna tätare (typ CC60cm), tabellen i länken är ju räknad på CC 120cm. (Läs fotnoten under tabellen)
Lite dyrare då, men inte dyrare än att börja göra takstolar :)

Tack för länken, hade inte sett den här lathunden tidigare, SUPERBRA :)
 
Ett enkelt pulpettak kan byggas med takbjälkar som placeras i önskad lutning. Lämplig lutning är mest beroende på val av takmaterial. Med en spännvidd på 5,8 meter krävs limträ eller liknande om du inte vill bygga ett fackverk.
 
S SnickareHobb skrev:
Kan man inte bygga ett tak på det sättet med 8 graders taklutning? Måste jag i så fall använda takstolar i stället eller?
Jag skulle tro att dom skriver så för att inte behöva ta hänsyn till lutningen i sina tabeller. Med större lutning blir balken lite längre, så ligger du nära gränsen är väl det enklaste att gå upp en dimension för säkerhets skull.
 
Ok så kan det vara förstås. Intressant att dom gamla takbjälkarna är ca 50x200 (ohyvlat). Det har hållit i 50 år. Enligt tabellen krävs minst 90x270. Men det är förstås en del marginal i beräkningen. Med 50x200 kanske taket böjs ner lite mer än rekommenderat vid stor snölast.
 
50x200 är egentligen 2x8 tum. Skillnaden mot 45x195 kan förefalla liten men den förra har 20 % högre yttröghetsmoment. Lägg därtill en hög virkeskvalitet som närmar sig limträ i styvhetsegenskaper. Ju flackare taket är desto större betydelse får nedböjningen, som då kan orsaka "hålor" i ytan. Större taklutning är alltid bättre även ur konstruktionssynpunkt, eftersom en större andel av taklasterna då uppträder som normalkrafter i bjälkarnas längdriktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.