Jag fräste ett spår för en kabel i en MDF-skiva idag och naturligtvis så lossnade frässtålet och grävde ner sig. Som tur var så gick det inte hela vägen igenom men det är i princip bara lacken som återstår. Jag tänker att det är stor risk att det sista också spricker framöver och hoppas att det går att förebygga.

Går det att laga i spåret på någit bra vis så att man stärker upp skivan igen? Det är alltså den andra sidan som är den synliga så hur det blir på sidan med spåren som ni ser på bilden spelar ingen roll.

Skadad MDF-skiva med ett djupt fräst spår och ojämna kanter där frässtålet lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag fräste ett spår för en kabel i en MDF-skiva idag och naturligtvis så lossnade frässtålet och grävde ner sig. Som tur var så gick det inte hela vägen igenom men det är i princip bara lacken som återstår. Jag tänker att det är stor risk att det sista också spricker framöver och hoppas att det går att förebygga.

Går det att laga i spåret på någit bra vis så att man stärker upp skivan igen? Det är alltså den andra sidan som är den synliga så hur det blir på sidan med spåren som ni ser på bilden spelar ingen roll.

[bild]
Skulle det funka med att göra en massa av trälim och sågspån att fylla med kanske?
 
Hade limmat i något, träbit eller röra av spån/lim och fyllt det sista med Mipa P97 exempelvis (grymt bra 2-komp spackel)
 
Om du nu har extremt lite material kvar och i princip bara lack så hade jag nog undvikit trälim och sågspån för att inte riskera att den fukten du tillför får ditt tunna lager som är kvar att börja röra sig. Hade spontant överväg plastic padding kemiskt trä eller liknande
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Svårt val det här.
Min spontana tanke var först sågspån och lim men min fru trodde just att det var risk för att spräcka det sista lilla som var kvar. Det var därför som jag vände mig hit och nu går svaren i samma delade riktning. :thinking:

Det är alltså extremt tunnt material som är kvar. Ytan buktar ut något precis där fräsen grävde ner sig så det är kanske en tiondels millimeter eller så kvar.

Om man går på plasic padding, epoxy eller liknande så bör det kanske finnas en risk för att de ämnena rör sig annorlunda mot trävirket över årstiderna och också orsakar sprickor. Eller bör det vara safe tror ni?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Svårt val det här.
Min spontana tanke var först sågspån och lim men min fru trodde just att det var risk för att spräcka det sista lilla som var kvar. Det var därför som jag vände mig hit och nu går svaren i samma delade riktning. :thinking:

Det är alltså extremt tunnt material som är kvar. Ytan buktar ut något precis där fräsen grävde ner sig så det är kanske en tiondels millimeter eller så kvar.

Om man går på plasic padding, epoxy eller liknande så bör det kanske finnas en risk för att de ämnena rör sig annorlunda mot trävirket över årstiderna och också orsakar sprickor. Eller bör det vara safe tror ni?
Hålet är så litet att jag inte tror skillnaden i expansion gör sig påmind. Du vill fylla med något som inte krymper, inte tillför fukt och fyller ut bra, epoxi borde därför vara lämpligt.
 
Epoxi. Stärker upp materialet, rör sig inte. Går att bearbeta i efterhand mm.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ytan buktar ut något precis där fräsen grävde ner sig så det är kanske en tiondels millimeter eller så kvar.
Snacka om tur i oturen. :surprised: Jag tror också på epoxy eller något "annat" tvåkomponentsspackel, kanske någon av dessa eller något liknande:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/finspackel-2000041672
https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/epoxispackel-nm-210
https://www.fordonsreparation.se/ve.../karosspackel/plastic-padding-finspackel.html

Kan du pressa något plant mot den lackade sidan där det buktar ut, medan det härdar, kanske utbuktningen också försvinner.
 
  • Gilla
Malvis
  • Laddar…
Nu har jag fyllt upp med epoxispackel. Jag la även lite vikt på skivan med förhoppning om att utbuktningen ska tryckas tillbaka. Jag kan dock leva med den lilla bulan om den inte ger med sig.

Vi får se hur det hela artar sig när spacklet har härdat
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.