Här är två bilder. Förhoppningsvis förklarar det lite bättre. Vindskydden är skruvade i varandra med överliggaren och sedan taket ovanpå det. Det sitter fast i golvet med vinkeljärn på vänstra sidan samt med 2 skruvar (hade glömt dom) på högra sidan (dessa sitter i föreningens avdelare mellan altaner). Utöver detta sitter det en likadan stolpe som på bilden på vänstra sidan som den är skruvad med 2 skruvar i ungefär huvudhöjd för blommor/ljusslinga. Dessa är även skruvade i föreningens avdelare (hade bara långa skruv + så man inte lutar sig mot stolpen och den flyttar på sig då den inte är skruvad i golvet)
 
  • Altan med vindskydd och genomskinligt tak, skruvat fast i golvet och en fast struktur, konstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från en altan med trädäck, överliggare och tak, samt en person som planterar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det andra medlemmar som har samma typ av tak som er?
 
Det där kan jag verkligen förstå att styrelsen reagerar på.
 
  • Gilla
Grod4n och 12 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Det där kan jag verkligen förstå att styrelsen reagerar på.
1 16386 skrev:
Det där kan jag verkligen förstå att styrelsen reagerar på.
vad är skillnaden på mitt kontra dessa som folk har uppsatta på sina altaner i föreningen?
 
  • Svart pergola med tak över trädäck vid vatten med utebord och stolar, mot skog och klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit paviljong med tak och draperade sidor på en webbshopssida, pris och produktinformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det andra medlemmar som har samma typ av tak som er?
inte samma typ då jag byggt detta själv kontra dom andra som köpt färdiga (se inlägget ovanför)
 
Skillnaden kanske är att grannarnas fått godkänt av styrelsen!? Har styrelsen sagt att du får ha liknande som grannarnas eller vad är deras förslag ?
 
  • Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skillnaden kanske är att grannarnas fått godkänt av styrelsen!? Har styrelsen sagt att du får ha liknande som grannarnas eller vad är deras förslag ?
Deras förslag är att riva. Varken mer eller mindre och först var det att man fick inte ha permanent monterat tak i fastigheten, då krävdes det bygglov enligt Västerås stad. När dom fick reda på att det var ställning fick det inte vara tak över altan alls. På frågan om dom andra ställningar och markiserna (som även vice ordförande har) så ”det ska vi se över” sen inget Mer. Och även nu när jag frågar om det, senast idag när ordförande sa att han kommer gå in och plocka ner allt, så var svaret att jag har inget med det att göra.
 
  • Gilla
Kemiläraren
  • Laddar…
Hmmm, det verkar som ni har en fight ni inte kan vinna tyvärr. Be om att få skriftligt om vilka typer av tält, tak mm som är godkända så får styrelsen besluta om det på nästa möte.
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm, det verkar som ni har en fight ni inte kan vinna tyvärr. Be om att få skriftligt om vilka typer av tält, tak mm som är godkända så får styrelsen besluta om det på nästa möte.
därför jag vände mig till detta forum just för att jag tröttnat på bråka med dom om detta Ocj ville veta mer juridiskt vad man får/inte får göra.

Roliga i detta hela är att dom tog beslut och sökte om bygglov för att glasa in balkongerna (dom som ville dvs) för att det ska gå att nyttja balkongerna ”så dom det är tänkt”. Jag försökte ha konversation med just ordförande om detta att altan inte går att nyttja när det regnar så man har ca 30-40cm som max från väggen att använda då allt vatten från taken rinner ner och skvätter ner allt. Hans svar var ”det kan vi inte ta hänsyn till” .
 
Tyvärr tillhör inte marken utanför er bostadsrätt Som du fått veta tidigare. Ni får vara glada att ni gratis får använda och ha altan på marken. Däremot borde styrelsen vilja ha bestämmelser för vad man får bygga eller sätta upp på altanen. Prata ihop med övriga grannar på markplan och gör ett gemensamt brev till styrelsen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H Heurlin skrev:
vad är skillnaden på mitt kontra dessa som folk har uppsatta på sina altaner i föreningen?
Har den svarta möjlighet att skjuta taket åt sidan? I så fall pergola = bygglovsbefriad = ett sätt att komma runt regeln kring bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Har den svarta möjlighet att skjuta taket åt sidan? I så fall pergola = bygglovsbefriad = ett sätt att komma runt regeln kring bygglov.
Ja där blir det lite svårare, min stomme är byggd i ett stycke, taket är dock byggt på marken och påskjutet på stommen och sedan skruvat i stommen underifrån. Något jag kan ta upp/ner själv även om det var lite mek att göra det själv. Fick upp det själv dock så bör kunna få ner det själv också.

Edit; låter kanske lite omständigt att bygga på det sättet men gjorde så eftersom jag inte visste om sambon skulle gilla taket eller inte
 
H Heurlin skrev:
Ja där blir det lite svårare, min stomme är byggd i ett stycke, taket är dock byggt på marken och påskjutet på stommen och sedan skruvat i stommen underifrån. Något jag kan ta upp/ner själv även om det var lite mek att göra det själv. Fick upp det själv dock så bör kunna få ner det själv också.

Edit; låter kanske lite omständigt att bygga på det sättet men gjorde så eftersom jag inte visste om sambon skulle gilla taket eller inte
Så du byggde utan att fråga sambon också..? ;)
 
Redigerat:
  • Haha
Polyester och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Så du byggde utan att fråga sambon också..?
haha, nej då, vi hade pratat om det och skissat men det byggdes under en helg när hon var borta så mest osäker på om färgen på plasten var rätt samt enkelt att plocka ner om hon ansåg att det blev för mörkt i vardagsrummet som är innanför då alla fönster hamnade under taket.
 
Att bygga utan sambons tillstånd, är ett allvarligt brott. ;):D

När det gäller framsidan så får naturligtvis inte styrelsen bara riva ditt bygge.
Men vad står det i ditt avtal om framsidan.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.