De skriver att energiåtgången ökar och ok då, det kan väl stämma med sköljningarna.
 
wertok skrev:
Ja, den totala energiåtgången borde bli högre eftersom den t.ex. ska skölja i kallvatten. Beror på om dom enbart menar el-förbrukningen eller totala energiåtgången.
Det finns många aspekter på detta, jag har jagat endel information då jag tycker att det borde vara lönt att köra diskmaskinen på varmvatten om man kör med solfångare, pellets eller ved.
Min slutsats är att det inte är någon vits med att göra detta.
1. man sköljer i varmvatten istället för i kallt.
2. dagens diskmaskiner är så snåla med vatten så man kommer ändå inte hinna spola fram det varma vattnet till maskinen innan den är fyll.
Slutsats energiåtgången kommer att öka.

Jag har stött på en makapär(aquamix?, någon?) som på något vis bara släpper fram varmt vatten i början för att vid sköljning köra in kallvatten, men det faller ändå på att man sällan hinner spolafram varmt vatten till maskinen innan den är fyll.
 
http://www.oeko-energie.de/Energiespargeraete.htm

De skickar till Sverige om man ber. Min tvättmaskin är kopplad till varmvatten genom en "Waschmaschinenvorschaltgerät" av typ MS1002. Den funkar bra och ser till att för- och huvudtvätten sker med varm vatten och skölningarna med kall vatten. Även el till tvättmaskinen kan brytas ett tag så att tvätten ligger längre i vatten. Dock kostar den, så man spara in investeringen bara efter tio år eller längre enligt mina beräkningar. Dessutom kan vid nyare tvättmaskiner garantin påverkas, dvs om man fråga tillverkaren om tvättmaskinen får kopplas till en så där Waschmaschinenvorschaltgerät, så blir svaret sannolikt nej.
 
Rimligtvis blir det väl bättre sköljt med varmt vatten än med kallt? Vad nu det kan vara värt.

Tar diskmaskinen så mycket vatten att det alls är något att fundera över? Det går kanske åt mer energi för att hålla datorn igång, så att vi kan diskutera det här, än vad man kan spara in på att göra si eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.