Tja det var väl inget särskilt, släckte alla lampor, slog av regleringen på pannan, drog ur datorer, en handdukstork och mobilladdare.
Se'n måste man kanske betänka att detta var unde natten och ingen tvättmaskin, torktumlare, spis, micro, lampor, laddomat, Tv-apparater eller datorer var i gång. Så om jag sover resten av livet i mörker och utan kontakt med omvärlden kan jag komma ner i rimlig förbrukning. ;)
 
Tänk på att nätaggen till datorerna ligger på 300-500W, så två-tre datorer som står på konstant kostar en del (sen om dom drar 300-500W konstant vet jag iofs inte).
En 40" LCD/Plasma TV drar 300W.

 
2an skrev:
Kör pellets o vi är 3 personer o motorvärmare klarar oss på mellan 3300-3500 kWh..
Har bara lågenergilampor med timers o diskmaskin på vv..
Ny kyl o frys vilket gjorde nästan 1600 kWh/år
Jo på sommaren ligger vi på undre 6 kWh/dygn o vintern ca 13 kWh/dygn el mellan 155-175 kWh/månad (juni, juli o augusti)

Kollade då vi va borta 6 dygn förra sommaren o allt va avstängt utom kyl o frys (tror jag iaf) då hade det gått 11 kWh..

Huset är på 215 m2
 
Hocke skrev:
Tänk på att nätaggen till datorerna ligger på 300-500W, så två-tre datorer som står på konstant kostar en del  (sen om dom drar 300-500W konstant vet jag iofs inte).
En 40" LCD/Plasma TV drar 300W.
Det stämmer att de kan leverera 300-500 watt men i snitt drar en dator ca. 60 watt alltså samma som en vanlig glödlampa.
 
Isso skrev:
Nå'n som vet mätarnas tillförlitlighet?
Mätaren får mäta fel (2% ) eller om det är 5% jag minns inte.
Emellertid märkte jag att min gamla mätare hoppade fram >:( en gång när det var åskväder och påtalade för lev. och fick den utbytt.
Dock är varken jag eller lev. säker på att det var fel på den gamla.
 
Har 2 hushåll med vv beredare på 50 liter i ena huset och 200liter i det andra. Kollade förbrukningen och den var konstant 50KWh per dag. Lånade en tångamperemeter och gick igenom alla säkringar för att se vad som drog så mycket.
När jag kom till den lilla vv beredaren så märkte jag att den bara tog ström från 2 faser så jag kollade huvudbrytaren till den som var av modell äldre, den hade tre bleck som kopplade in faserna och när jag filade lite på dem så kom alla faser igång och förbrukningen minskade direkt med ca 15KWh per dag, kopplade sedan ur 200liters beredaren och kör med pannan istället så kommer jag ner till mellan 20-30KWh per dag.

Lite mycket ändå tycker jag då jag har lågenergilampor precis överallt som jag är supernoga med och släcka också :) vi är 2 vuxna och 2 småbarn, tvättar 1 maskin om dagen, och diskar 1 maskin per dag, diskmaskinen är kopplad på varmvatten så den tar nog inte så mycket.

Har det lilla huset uthyrt just nu men när tanten flyttar ska jag stänga av vv beredaren och se vad det gör för skilnad.
Funderar lite på hur mycket en kaffebryggare tar om den står på en längre stund, har märkt att varje gång jag är inne till tanten så har hon den på, men de kanske inte tar så mycket på tomgång?

/Niclas
 
colonel skrev:
Lite mycket ändå tycker jag då jag har lågenergilampor precis överallt som jag är supernoga med och släcka också :) vi är 2 vuxna och 2 småbarn, tvättar 1 maskin om dagen, och diskar 1 maskin per dag, diskmaskinen är kopplad på varmvatten så den tar nog inte så mycket.

/Niclas
Vad är det för ålder på vitvarorna??

4 st full stora kyl/frys kan göra 9 kWh/dygn (3200 kWh/år) mer än vad nya A-klassade drar..

Stora cirkulationspumpar 90W kanske de finns några av o går dessa åretrunt??

Har själv bara en på 30 W o den stängs över sommaren (ca 3,5 mån/år) då ingen värme behövs vilket iof bara gör 75 kWh/år..


 
colonel skrev:
Funderar lite på hur mycket en kaffebryggare tar om den står på en längre stund, har märkt att varje gång jag är inne till tanten så har hon den på, men de kanske inte tar så mycket på tomgång? /Niclas
Hm - jag vet inte hur mycket den drar men jag har skaffat mig en ny lite elegantare Melitta som automatiskt stänger av efter 60 minuter. Vem vill ha så gammalt kaffe? Jag har kopplat på en 30-minuterstimer vilket gör att jag aldrig använder bryggarens på/avknapp utan endast timern. Så du kan kanske förära 'tanten' en timer? Kostar inte många kronor ;).
 
Min nya B klassade frysbox drar 0,5625 kwh/dygn
Inte mycket :)
 
Mätt på HELA tvbänken drar den 60W i standby.
sat, video, tv och hemmabio+sub

Om du har såpass nya kyl/frys att du har kvar instr. boken. Kolla med elmätaren om det stämmer. Det kan ju vara så att de är på väg att ge upp men kyler, med rejäl förbrukning som följd.
 
wertok skrev:
Det stämmer att de kan leverera 300-500 watt men i snitt drar en dator ca. 60 watt alltså samma som en vanlig glödlampa.
Med skrivare, högtalare, adslmodem och lite annat lulllull drar dator paketet 220Watt i drift och 75W i standby :surprised:. Har nu grendosa med brytare. :) Kylskåpet ligger och snittar på 16W.(0,384kWh/dygnet)
TV-paketet(tv,dvd,video och boxer) 30W i standby, grendosa med brytare här också.
 
Isso skrev:
Hallo,
Jag undrar vad ni har för elförbrukning när ni eldar med ved?
Vi är fyra i familjen, sex rum inkl. köket 120 m2 i ett plan. Vi bränner av 15-17 000 kWh/år. Ingen motorvärmare, infravärme eller nåt sånt. Diskmaskin går på varmvatten från vedpannan. Kan det vara rimligt? Kollat på nätet och gjort en uppskattning som hamnar på max 8000 kWh/år.....
Jag kom på att tänka på elräkningar där mätaren avläses 1 gång per år och man betalar efter uppskattad/beräknad förbrukning där emellan. Har du bott länge i huset? Stämmer mätarställningen som finns inskrivet på elräkningen med det faktiska förbrukningen som din mätare visar? Det har ju hänt att när man flytar till ett gammal hus så "ärver" man förre ägarens elförbrukning tills elmätaren läses av igen ( 1 gång per år). Kanske hade förre ägaren en stor aqvarium som orsakade stora elräkningar .... och som du inte har ;) Du har kanske koll på det men .... bara en tanke ...
gaia
 
Närå Gaia, jag har bott i huset se'n 98....
Jag har dock påbörjat en inventering. En bov kan vara den gamla frysboxen i friggeboden. Den verkar gå 20 min varje timme ungefär. ska kolla den med classes mätare. Återkommer förhoppningsvis framledes med rapport från inventeringen.
 
Satt och bläddrade i Electroluxkatalogen och slogs av att de skriver att energiförbrukningen för en diskmaskin är högre om man ansluter till varmvatten, kan detta verkligen stämma :-/
 
Stomp skrev:
Satt och bläddrade i Electroluxkatalogen och slogs av att de skriver att energiförbrukningen för en diskmaskin är högre om man ansluter till varmvatten, kan detta verkligen stämma  :-/
Ja, den totala energiåtgången borde bli högre eftersom den t.ex. ska skölja i kallvatten. Beror på om dom enbart menar el-förbrukningen eller totala energiåtgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.