Hej,

Är det någon här som vet var man kan köpa dressand till gräsmattan i Göteborg?
Gärna hämta själv om möjligt. Ser att flera har hämtat på sina respektive golfklubbar?

Vill ha sand med faktor 0.2 och uppåt.

Vore tacksam för svar:)
 
Allt i Mark, Gårda-Johan, Ballast Tagene, Hornbach. I södra stadsdelarna vet jag inte riktigt. Jehanders i Kållered lär ha sand. Beror ju på om du skall ha krossprodukt eller natursand.
 
prova med att ringa några sandtags-firmor. Vet att det finns ett mellan Skepplanda och Alingsås, tror att området heter Kilanda (åker förbi någon gång pga släkt). Vi hämtar från lokalt företag i Skåne som sorterar sand, men har också köpt hos den golfklubb jag är medlem i, för att dressa den green som jag sköter. Betalar 400 kr per släpkärra, ca 600 kg. Annars kan man köpa en stor lastbil, ca 20 ton, som går på ca 3500 kr. Sanden som har köpts från det lokala företaget har varit 0,2 mm till 2,0 mm och kallats betongsand. De säljer den sanden till bl.a. Finja.

Det kan ju vara så att de inte vill att privatpersoner hämtar själv, utan det krävs en åkeri med lastbil. Tror att det kan variera väldigt mycket mellan olika företag.
 
Halloj,
Slänger mig in i denna diskussionen... de flesta ovannämnda (allt i mark, ballast, hornbach) har vad jag kan se sand med nollfraktioner, typ finsand som 0-4 mm. Läser på många ställen man ska undvika nollfraktioner när man dressar gräsmattan. Ni som testat, hur illa är det om man dressar med 0-4 skulle ni säga? Hur viktigt är det att undvika nollfraktioner, och har dessa företag dressand utan nollfraktion om man frågar efter det?
 
Lite sent eller tidigt svar. Allt beror på fördelningen mellan 0-4mm. Är det stor andel 0, så kommer marken bli som cement. Det är därför man filtrerar ut allt mindre än ca 0,2 mm, vid dressning. Går ju alltid att prova!
 
  • Gilla
Jsprblmqvst
  • Laddar…
Tack för svar. Alltid kul att agera försökskanin! "Nej, det gick inte, det gick åt helvete, så nu vet ni det!" =D

Sand utan s.k. nollfraktion verkar svårt att få tag på till rimligt pris, och hur stor andel som är 0, eller nära noll har de jag kollat med inte haft koll på. Antar man får vara rutineradd och känna efter själv för att skapa sig en uppfattning, men så pass rutinerad är inte jag. Förstår det som ändå att man ändå bör akta sig för att använda för mkt sand med nollfraktion. Fick dock lite sand av närmsta golfbanan att blanda ut dressjord jämna ut lite ojämnheter med.
 
Natursand är ju naturligt sedimenterad i olika fraktioner. Bör vara minimalt med ”0-fraktion” i denna. Kallas ju även ler och silt när det är naturligt. I krossprodukter lär det nog inte gå att undvika.
 
  • Gilla
Jsprblmqvst
  • Laddar…
F faf skrev:
Sökord eu-sand Göteborg ger bla:
"Du som privatkund är välkommen att handla bergkross-, naturgrus- och jordprodukter vid vår anläggning på Sagsjövägen i Kållered

stötdämpande sand/EU-sand 0,2/4 mm"

tack, bra tips! Har inte kikat på dem då de är i helt fel sida av stan, men går ju absolut att fundera på!

[länk]
 
Jag vet inte hur sandbolagen verkligen gör? Kan det vara så att man naturligt, som johan gunverth antydde, har en siktkurvan som bryter naturligt vid ca 0,2 mm, dvs det sker ingen siktning av leren Har för egen del köpt sanden där vissa delar varit som att krama en snöboll, dvs innehållit en del ler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.