Hej!

Hittade detta när jag rev upp trädäcket runt poolen. Det är eldosorna till poolbelysningen som ligger i plastpåsar. Ni som kan el - är detta en godkänd "installation"?

Eldosor till poolbelysning inkapslade i sönderrivna plastpåsar på grusmark under trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Eldosor till poolbelysning inkapslade i smutsiga och skadade plastpåsar under ett trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för dosor och hur är dom anslutna?
 
Saknar lite silvertejp runt också...
 
  • Haha
Myckling
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för dosor och hur är dom anslutna?
Hade bara dessa bilder på mobilen. Tar nya väl hemma. Vill minnas att det är kopplingsdosor.
 
Om kablarna, dosorna och anslutningarna är godkända så är det i princip inga problem. Men å andra sidan skulle man väl inte bemödat sig att slå in dom i påsar om det var riktigt gjort...
 
Dom där påsarna är inte beständiga och lär göra varken från eller till.
Ta bort, titta så allt är rätt.
Om inte, gör om, gör rätt.
 
Vad drivs belysningen med för spänning?
 
Titta efter märkning på dosorna som anger vilken IP-klass de har.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Saknar lite silvertejp runt också...
Behövs väl inte, finns ju ett buntband som håller tätt :rolleyes:
 
Påsarna är ju solblekta, de kommer falla sönder i tio tusen pyttebitar när de får lite mer sol på sig, så bort med dem! Om det ska vara påsar där av någon anledning måste de vara uv-beständiga eftersom det uppenbarligen kommer solljus där.
 
Ip65. Utedosa iofs men tycker ändå att det såg för jävligt ut när jag hittade dem. Borde åtminstone skruvats mot bärlinan eller?
 
  • Hand håller en smutsig vit IP65-anslutningsdosa mot en bakgrund av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte grävt upp elen...borde inte den här ligga några dm ned i jorden?
 
  • En exponerad elledning som ligger ovanpå en grusyta, vilket indikerar att den inte är ordentligt nedgrävd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rom Kosrov Rom Kosrov skrev:
Jag har inte grävt upp elen...borde inte den här ligga några dm ned i jorden?
Nej, flexslang är inte klassad för att förläggas i mark. Flexslangen borde inte använts överhuvudtaget, antingen är kabeln klassad för att förläggas i mark eller så gräver du ner gula kabelskyddsrör.
 
A ati skrev:
Nej, flexslang är inte klassad för att förläggas i mark. Flexslangen borde inte använts överhuvudtaget, antingen är kabeln klassad för att förläggas i mark eller så gräver du ner gula kabelskyddsrör.
Tack! Och vilket djup bör elen ligga på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.