F Freddan#1 skrev:
Det är bra som katten! Men vem orkar med kalla golv och enorm värmekostnad i längden?

Bygg nytt istället för att renovera om det går att lösa ekonomiskt. Alltid bättre i längden.

Jag personligen avskyr äldre hus, annat än att vila ögat på.
haha, nya hus är ocharmant, ingen själ. Lösa ekonomiskt? Gamla hus på bra adresser är alltid mer eftertraktat än nytt. Centralvärme, kostar gratis (För medlemmen dvs)
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske förstår du begreppet, kanske inte. Här är en av väldigt många artiklar om det jag berättade: [länk]
Nja, luktar lite lobbying från vår träindustri tycker jag. Beräkningar redovisas inte tex. Vem som helst kan ju skriva vad som helst. Även jag nu och här :) Var och en bedömer!
 
Det är sant Freddan, du är fri att skriva vad du vill i stort sett på detta forum.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, nya hus är ocharmant, ingen själ. Lösa ekonomiskt? Gamla hus på bra adresser är alltid mer eftertraktat än nytt. Centralvärme, kostar gratis (För medlemmen dvs)
Vet det att fina gamla hus står högt i pris. Men jag bedömmer att det är främst för att ju äldre husen är desto bättre läge och adresser har de. De kom ju först i kön så att säga. Nyare hus har som regel sämre lägen. Och läget eller prestigen är ju viktigt för många än de nya tomterna några kilometer bort. Jag har sett för mycket och föredrar nya hus i modern stil. Vill inte lägga så stor del av ekonomin på uppvärmning och oändliga renoveringar och underhåll. Men vill man ha ett gammalt snyggt hus så är det ju var och ens ensak. Tycker synd om barnen som strax kommer efteråt när det unga kära paret som köpt gamla drömhuset för att uppnå någon slags Astrid Lindgren dröm. De sitter fast i renoveringar i många år. Köp istället ett nyare radhus eller nyare villa om det går ekonomiskt föreslår jag. Så får de tiden till barnen och sig själva istället.
Har sett massor av äldre skilsmässohus där paret glidit isär p.g.a. av tidsbrist för allt och ekonomismällar när de upptäcker vad allt kostar.

Men som sagt var och en styr själva över vad de gör. Det kan ju gå bra också.
 
Redigerat:
F Freddan#1 skrev:
Vet det att fina gamla hus står högt i pris. Men jag bedömmer att det är främst för att ju äldre husen är desto bättre läge och adresser har de. De kom ju först i kön så att säga. Nyare hus har som regel sämre lägen. Och läget eller prestigen är ju viktigt för många än de nya tomterna några kilometer bort. Jag har sett för mycket och föredrar nya hus i modern stil. Vill inte lägga så stor del av ekonomin på uppvärmning och oändliga renoveringar och underhåll. Men vill man ha ett gammalt snyggt hus så är det ju var och ens ensak. Tycker synd om barnen som strax kommer efteråt när det unga kära paret som köpt gamla drömhuset för att uppnå någon slags Astrid Lindgren dröm. De sitter fast i renoveringar i många år. Köp istället ett nyare radhus eller nyare villa om det går ekonomiskt föreslår jag. Så får de tiden till barnen och sig själva istället.
Har sett massor av äldre skilsmässohus där paret glidit isär p.g.a. av tidsbrist för allt och ekonomismällar när de upptäcker vad allt kostar.

Men som sagt var och en styr själva över vad de gör. Det kan ju gå bra också.
Man köper gamla charmiga hus pga att modern arkitektur och materialval är för prisoptimerad. Jag hade inte haft något emot att köpa ett modernt charmigt hus, men jag vet knappt om jag sett något annat än kantiga betonglådor byggas senaste 20 åren?? Ibland försöker dom sminka över med någon träpanel men det är läppstift på en gris. Tomterna man får tag på i storstadsregioner är små och tråkiga, och bara tanken av att bo i ett nybyggt trångt radhusområde ger mig corona.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
N
P Pettttter skrev:
Man köper gamla charmiga hus pga att modern arkitektur och materialval är för prisoptimerad. Jag hade inte haft något emot att köpa ett modernt charmigt hus, men jag vet knappt om jag sett något annat än kantiga betonglådor byggas senaste 20 åren?? Ibland försöker dom sminka över med någon träpanel men det är läppstift på en gris. Tomterna man får tag på i storstadsregioner är små och tråkiga, och bara tanken av att bo i ett nybyggt trångt radhusområde ger mig corona.
”läppstift på en gris”; den var bra; håller fullständigt med. Många ”moderna” hus är pastischer på äldre med fuskspröjs och helt fel proportioner och gör sig inte heller på minimala tomter.
 
F
P Pettttter skrev:
Man köper gamla charmiga hus pga att modern arkitektur och materialval är för prisoptimerad. Jag hade inte haft något emot att köpa ett modernt charmigt hus, men jag vet knappt om jag sett något annat än kantiga betonglådor byggas senaste 20 åren?? Ibland försöker dom sminka över med någon träpanel men det är läppstift på en gris. Tomterna man får tag på i storstadsregioner är små och tråkiga, och bara tanken av att bo i ett nybyggt trångt radhusområde ger mig corona.
Förstår, men moderna funkishus brukar det vara mindre problem med. Det är en balansgång hur man tänker. Majoriteten anser jag tänker faktiskt med ögonen och känslan, istället för med huvudet. Det vackra sämre huset kommer före i intresset framför en kanonbra funkishus som är nyare. Alla är olika.

Gjorde en besiktning i denna veckan. Enplanshus och badrum med tjockare svetsade plastmattor i badrummet från år 2000. Pensionärer som skulle sälja huset och huset var som nytt inuti, även plastmattorna.
Den nye köpare skulle riva bort mattorna och sätta dit klinkers sa han. Jag sågade det och sa att dessa plastmattor är det bästa du kan ha. Täta och ingen risk för fuktskador samt lätta att städa. Håller säkert 20 år till.
Men han stod på sig mattorna skulle bort och ersättas med klinkers. Vilken tokstolle! Låna pengar för sådant onödigt och risk för vattenskador med klinkers samt att de är like ohygieniska för det blir aldrig rent i fogarna.

Men antar att det hade med prestige att göra eller nåt
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Förstår, men moderna funkishus brukar det vara mindre problem med. Det är en balansgång hur man tänker. Majoriteten anser jag tänker faktiskt med ögonen och känslan, istället för med huvudet. Det vackra sämre huset kommer före i intresset framför en kanonbra funkishus som är nyare. Alla är olika.

Gjorde en besiktning i denna veckan. Enplanshus och badrum med tjockare svetsade plastmattor i badrummet från år 2000. Pensionärer som skulle sälja huset och huset var som nytt inuti, även plastmattorna.
Den nye köpare skulle riva bort mattorna och sätta dit klinkers sa han. Jag sågade det och sa att dessa plastmattor är det bästa du kan ha. Täta och ingen risk för fuktskador samt lätta att städa. Håller säkert 20 år till.
Men han stod på sig mattorna skulle bort och ersättas med klinkers. Vilken tokstolle! Låna pengar för sådant onödigt och risk för vattenskador med klinkers samt att de är like ohygieniska för det blir aldrig rent i fogarna.

Men antar att det hade med prestige att göra eller nåt
ah en plastmatteförespråkare du är en sådan... Gillar känslan av offentligt utrymme
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Är du en sån där kakelförespråkare som gillar känslan av offentligt badhus?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är du en sån där kakelförespråkare som gillar känslan av offentligt badhus?
Nej på offentliga badhus är det mer små kvadratiska plattor gärna med avikande fog.
 
För att återgå till frågeställningen så här jag och min fru tack vare denna diskussion nu börjat sova med öppet fönster. Vi har aldrig sovit bättre :D(y)

/Krille
 
  • Gilla
Helena Lillarve och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
För att återgå till frågeställningen så här jag och min fru tack vare denna diskussion nu börjat sova med öppet fönster. Vi har aldrig sovit bättre :D(y)

/Krille
Trodde jag alla gjorde :D
 
  • Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
F
Lärde mig ett nytt ord för ett tag sedan.

"Parmiddagsbräckare"

Ligger en hel del sanning i det ordet. :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Det här argumentet att "det är nyttigt med frisk luft" känns som en floskel. Om det nu är så, varför har man då 2020 inte kvar mekanisk ventilation med självdrag i nybyggda hus? Det finns en miljömässig och energimässig vinst med att filtrera luften och återvinna värmen och bygger och konstruerar man då fina anläggningar för att dessa ska få utföra denna uppgift så raserar man hela idén om man i stället har ett fönster eller en dörr permanent öppen.

Det är lika dumt som en bil som har ACC och sen öppnar man fönstren för att man tror att det ska bli svalare...eller vrider på MIN för att man tror att det då snabbare blir kallare (gäller bilar med klimatanläggning). Låt tekniken och automatiken jobba, det är därför den sitter där!

Sen, om man nu jämför med bilar: varje droppe bensin som det har kostat att accelerera bilen till den hastighet man nu färdas i försvinner till ingen nytta när man bromsar. En välplanerad körning där man då måste bromsa så lite som möjligt är det absolut mest ekonomiska (men kanske inte bra i längden för bromsarna).
Samma ska gäller uppvärmning. Varje grad av temperaturhöjning av luften i huset har kostat i watt på nåt sätt och släpper man ut den utan att ha försökt tillvarata denna energi så har man per definition eldat för kråkorna. Att man sen måste byta ut förbrukad luft mot ny fräsch som då har en längre temperatur är en annan sak men den luft man släpper ut bör vara så kall som möjligt - om man tänker på ekonomi alltså.

Ja det är mitt hus och jag som sätter reglerna och kunde jag övertygas om att ett litet tillflöde av uteluft inte punkterar hela uppvärmningsbudgeten så lägger jag ner diskussionen. Flera här säger så. Det här är sen inte avgörande i vår relation utan bara en intressant diskussion, hon skulle inte dra om jag spikade igen dörren!
jag bodde Tidigare i ett 70 tals hus med vattenburen elvärme och en luftvärmepump, självdrag , jag tilläggsisolerade, installerade FTX och jordvärme...elförbrukningen reducerades drastiskt ...men det var ändå ca 20000kwh om året (inkl hushållsel) .

Flyttade sen in i ett större 20 tals hus med spån på vinden , självdrag och bergvärmepump, gammal vedpanna och öppenspis ..har paxfläkten i badrum på jämt och även köksfläkten, .sover med öppet fönster ....och elförbrukningen är ungefär lika..
När den gamla bergvärmepumpen på 16kw gick sönder och det installerades en ny 10 kw pump trodde jag att det skulle märkas på elräkningen...men inte då ...kan iofs bero på garagebygget
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.