Hej,
Frågan har varit uppe tidigare i forumet. Ni som byggt med MoveHome, hur upplever ni rumshöjden på 2,4 m? Jag tycker det är ok på övre sovrumsplan, men kanske litet lågt på nedre plan. Men vi är mkt intresserade av ett MoveHome hus, det passar oss perfekt i alla andra avseenden.
Tack för svar!
 
Vi har 240 på nedanvåningen och 235 på ovanvåningen. Det är rätt standard. Känns som det ska vara
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det är helt OK om det inte är mycket stora rum.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är helt OK om det inte är mycket stora rum.

Djupet på rummen känns avgörande, med så låg takhöjd föredrar jag att huset är mer långsmalt än kvadratiskt så att säga...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Är det små rum går det väl fint med 2.40, men personligen hade jag aldrig byggt med lägre än 2.60 i tak.
 
  • Gilla
leby och 4 till
  • Laddar…
G Gylleneknorren skrev:
Hej,
Frågan har varit uppe tidigare i forumet. Ni som byggt med MoveHome, hur upplever ni rumshöjden på 2,4 m? Jag tycker det är ok på övre sovrumsplan, men kanske litet lågt på nedre plan. Men vi är mkt intresserade av ett MoveHome hus, det passar oss perfekt i alla andra avseenden.
Tack för svar!
Själv har jag 2,4m på bottenplan och 2,3m i källaren. Trivs bättre med 2,3m. Som vanligt är smaken som baken.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
2,4 känns okej, men det blir mycket luftigare med t.ex. 2,7. I små rum spelar det inte så stor roll men har man t.ex. öppen planlösning är det mycket trevligare med lite högre
 
  • Gilla
Wladde
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2,4 känns okej, men det blir mycket luftigare med t.ex. 2,7. I små rum spelar det inte så stor roll men har man t.ex. öppen planlösning är det mycket trevligare med lite högre
Återigen smaken... Vi har mycket öppen planlösning både uppe och nere och skulle inte vilja ha högre. Tycker lägre höjd känns lite mer "ombonat/mysigt" medans högre känns kallt och kalt.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
I vår tillbyggnad har vi 2,02 som högsta höjd, och lägsta är på strax över 1,85m. Inte vi som byggt till vill jag bara tillägga.

I resten av huset har vi 2,4, förutom där vi renoverat och sänkt taket 50mm. Märker ingen skillnad.
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Återigen smaken... Vi har mycket öppen planlösning både uppe och nere och skulle inte vilja ha högre. Tycker lägre höjd känns lite mer "ombonat/mysigt" medans högre känns kallt och kalt.
Precis! Det är där det kan bli riktigt lyckat om man kombinerar olika takhöjder. T.ex. huset med 2,4 och vissa öppna rum öppet till nock exempelvis. Öppet och luftigt och mysigt krypin
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Har ej byggt med movehome men 240 har väl vart standard ganska länge. Jag har strax under 240 överallt pga flera lager golv av tidigare ägare, och jag som är strax över 190 kan tycka att det är lite lågt ibland.. så kör på högre om du vill ha mer ljus eller är lång tycker jag. Har bekanta som har 260+ i sin lägenhet och det känns kanon, särskilt i vardagsrum.
 
Jag har 2.40 bottenplan, 2.30 uppe. 2.40 fungerar, men så klart man inte kan ha kristallkrona och andra större saker i taket. 2.30 är alldeles för lågt även om jag är kort på 1.80.
 
Något som är viktigt att nämna är väl också hur lång man är. Jag är 190 cm och tycker vårt tak i den gamla delen av huset är på tok för lågt, sambon stör sig inte riktigt lika mycket.

Hur är det med uppvärmning och sådant, gör det en märkbar skillnad på elkostnad om ens tak är några dm högre?
 
Trångt med 240 när man vant sig vid högre. För mig är 260 optimalt, det skall ju inte heller kännas som man bor i en idrottshall eller nåt. Plus det kostar lite extra att värma upp
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har flyttat från 2.70 till ett hus med 2.40 och jag tycker det är rätt stor skillnad. Det är inte så man går och hukar sig, men jag tycker helt klart det är fulare och mer instängt. Det gäller som andra sagt mest större rum. I ett hus med högt i tak blir all möblering automatiskt rätt fin, här blir allt automatiskt rätt fult :)
 
  • Gilla
karenin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.