Jag hittade hit när jag sökte efter "lucka i trädäck" eftersom jag tänkt att bygga något liknande när det är dags för ny trappa utanför huset. Tanken är att den ska vara stor nog så jag kan få ned takbox där. Lösningen du har hittat på såg egentligen ut att passa bra för mig, och då undrar jag om det finns något liknande dessa "gångjärn/hjullager (eller vad kallar man det?) som man kan köpa? Eller bör man göra något helt annorlunda om man nu tänker bygga helt nytt trädäck?

Hela däcket blir ca 2,3-2,8 meter långt, 2 meter brett och jag tänker att luckan gärna kan vara ca 1,2 meter bred x 2 meter lång och det spelar egentligen ingen roll om den lyfts upp på längden eller på bredden.
 
Det borde gå att pussla ihop med regelverket om man planerar det från början.

Inspirationen som jag fick av er andra i denna tråden var just att få till ett motvikt andra sidan vipp-punkten, det är bra för att kompensera för en tung lucka. En takbox är lite annorlunda, jag gissar att du bara öppnar där max 4 gånger om året, då kan man ju prioritera stabilitet av terrassen högre än smidig öppningsbarhet. (till skillnad från min lucka som öppnas varje vecka)
Ett alternativ du kan ha är två luckor som ligger på kanten runt om, ev också om det behövs ett tvärgående element, som du bara lyfter (slidar upp) istället, och därmed kan du skippa hela gångjärnsproblematiken och göra det mycket enklare för dig själv.
 
tommib
Vill du vara riktigt fräsig så bygger du en hiss, modell WS3. Du kan då lägga upp takboxen på en rullbräda och skjuta in den från sidan i förvaringen.
 
tommib tommib skrev:
Vill du vara riktigt fräsig så bygger du en hiss, modell WS3. Du kan då lägga upp takboxen på en rullbräda och skjuta in den från sidan i förvaringen.
I så fall får jag nästan skaffa något häftigare än bara takbox att ha där nere?
"These vaults are used for safe special weapons storage, typically of tactical B61 nuclear bombs."

Tyvärr tänkte jag att det där området kan användas till mer än bara takbox (kan säkert hamna någon cykel där eller kanske några vinterdäck) så jag tänkte inte göra det så superanpassat till bara en sak. Så en betongplatta under och relativt stor lucka uppifrån blir nog mer funktionellt... men absolut inte lika häftigt.
 
W wittsjo skrev:
Hej jag har byggt en lucka i terrassen, därunder har jag en låda med all poolutrustning. Där skal man ner minimum en gång i veckan för att backspola etc.
Luckan blev väldigt tung, pga stommen och trallen som är 34mm.
Jag satte dit två gasfjädrar som ger 25N på varje sida, de funkar bra i den övre delen av öppningsförfarandet och håller luckan uppe, dock är luckan fortfarande aldeles för tung att öppna de första 2-3 decimetrarna.

Har ni några tips på hur man skulle kunna ytterligare förbättra "öppningshjälpen"?

Tyvärr tror jag inte jag får plats med några fler likadana dämpare.
[bild] [bild]
Gymma
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
J Jakob T skrev:
I så fall får jag nästan skaffa något häftigare än bara takbox att ha där nere?
Kanske ett paternosterverk med olika hyllor för olika prylar?


 
  • Gilla
wittsjo och 1 till
  • Laddar…
W wittsjo skrev:
Luckan fixad. Funkar suveränt Eftersom lådan och terrasstrukturen inte är helt linjerade behövde jag skära lite extra som inte ser så bra ut men funkar perfekt.
Jag hittade ett par bordsben i garaget dia ca 25mm, som hade ett rör på utsidan som man kunde dra ner över själva foten, så jag borrade in och monterade det yttre röret i den utanförliggande strukturen, limmade mot regeln, och fettade in insidan, sen monterade jag själva foten från insidan av boxen ni ser. Själva den boxen som bär den nedre delen av lådan är rätt kraftig men nära rotationspunkten, därefter är reglarna som trallen är skruvade i minimala, och lägger sig dessutom på reglar längs sidorna.
Luckan blev så lätt att jag behövde inte hydraulikdämparna längre.
Gör om gör rätt. Skönt att detta är fixat efter att ha irriterat mig på det i fyra år :)
[bild] [bild]

Är det bordsben fäste du kört igenom regeln?

Har själv typ samma problem...tänkte det skulle bli enkelt men icke.. det tar i :rofl:
 
  • Träkonstruktion med metalldetaljer för anslutning som inte passar perfekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Det var något liknande dessa men i rostfrittÖ
https://www.bauhaus.se/mobelben-habo-511-matt-nickel

Jag köpte dem på bauhaus, de kom med ett rör som sitter utanpå som normalt glider ner för att täcka över justerskruven. De rören satte jag i terassramen, sen skruvade jag fast själva benen i ramen för luckan. Krävde lite tankeverksamhet för att linjera upp det rätt och få hålen rätt för det går ju inte att justera efter att du borrat hålen så man har ju bara en chans. Sen fyllde jag med grease mellan benen och röret så klart.
Funkar suveränt även nu ett år senare, glad jag tog tag i det där med tanke på att man ändå skal ner där en gång i veckan under sommaren.
Som du ser på bilden har jag fått skära av lite här och där för att lådan inte står helt rakt under hålet i terrassen, en vidare förbättring vore att reducera boxen där benen sitter, den blev kanske lite överdimensionerad, men jag återanvände vad jag hade sedan innan så det var smidigt för mig.
 
W wittsjo skrev:
Hej Det var något liknande dessa men i rostfrittÖ
[länk]

Jag köpte dem på bauhaus, de kom med ett rör som sitter utanpå som normalt glider ner för att täcka över justerskruven. De rören satte jag i terassramen, sen skruvade jag fast själva benen i ramen för luckan. Krävde lite tankeverksamhet för att linjera upp det rätt och få hålen rätt för det går ju inte att justera efter att du borrat hålen så man har ju bara en chans. Sen fyllde jag med grease mellan benen och röret så klart.
Funkar suveränt även nu ett år senare, glad jag tog tag i det där med tanke på att man ändå skal ner där en gång i veckan under sommaren.
Som du ser på bilden har jag fått skära av lite här och där för att lådan inte står helt rakt under hålet i terrassen, en vidare förbättring vore att reducera boxen där benen sitter, den blev kanske lite överdimensionerad, men jag återanvände vad jag hade sedan innan så det var smidigt för mig.

Måste ju finnas flytande gångjärn för utomhusbruk?
 
Säkert. Mitt problem var att jag hade ca 5cm från terrassramen till luckramen, så jag behövde ett kraftigt rör för att klara böjmomentet däremellan (eftersom jag hade ramarna från början).
Kan man bygga luckramen tight mot terrassen så kan man kanske använda mer ordentliga lösningar. Men ett riktigt lager blir snabbt rätt dyrt, dessutom skal man ju hitta en vettig lösning att fästa det i träet.
Detta blev väldigt billigt och funktionellt...
 
  • Gilla
Andre_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.