Det går an om man inte har problem med rygg och axlar.

För oss är det uteslutet.....
 
Coolman skrev:
Vad är skillnaden egentligen mellan lackad och oljad? Vilken yta är mest tålig?
Detta har jag hittat på forumets startsida nå'nstans:
"Det mest slitstarka alternativet är ett lackat golv. Lacken lägger sig utanpå trät och det är mest lacken som slits och inte trät. Ett lackat trä gulnar med tiden. Golvet måste lackas om innan lacken är nedsliten till trävirket.

Många väljer att luta furu- eller grangolvet, vilket förhindrar att trät gulnar. Istället blir det gråvitt. Lutningen skyddar dock inte mot slitage och golvet måste efterbehandlas med antingen lack, olja eller såpa.
- Du får ett ljust gråvitt och väldigt mjukt golv om du efterbehandlar det lutade golvet med vitpigmenterad olja. Det är en av mina favoriter, säger Christel.

Oljebehandling passar såväl parkett som massiva trägolv. Det finns både för- och nackdelar med oljebehandling. Oljan är lätt att stryka på och du får ett varmt och levande golv. Blir det märken i golvet reser sig träet igen om du tillför vatten. Om du oljar golvet kan du också utan problem lacka eller måla det efteråt, om du har lust att byta ytbehandling. Till nackdelarna hör att ny inoljning bör göras då och då på ställen där du ser att oljan slitits bort. Ibland kan det oljade golvet också vara svårt att få rent. Det är viktigt att golvet poleras efter inoljningen för att ytan ska bli tålig."

Hoppas det hjälper!

C.
 
Vi har en stor hund ca 35 kg och nu även en liten valp på ca 14 kg.

I huset finns

1. Lackade ektiljor=Hundklor ger repmärken både i lacken och även spår i själva trädelen.

2. lackat furugolv = Slitage som ovan fast värre pga av mjukare trä.

3. Oljat furugolv= Spår i trädelen men inga repmärken. Slitaget syns inte alls så mycket som på lackat golv.

 
Sweli skrev:
Vi blev inspirerad av södra Europa och gjorde hela bottenvåning med klinkers. Vi tycker inte att det ser så tokig ut. Har fått mycket beröm från vänner och andra besökare  ;D
Här är lite dåliga bilder från julen.

De är faktiskt härlig att gå barfota på det varma golvet, inga problem med gäster med stilettklackar  ;D ;D

[bild]
[bild]
Är det ett sånt blankt golv med minimal fogbredd?
 
Varför bara tänka vi har hund, den repar golvet?

Klart man få offra golvet för jycken!

Välj klinker om du absolut inte tål repor i golvet.

Laminat billigt klarar vovarna ett tag innan repor framträder men dem kommer på sikt och då ser det riktigt tråkigt ut.

Mitt tips (även valet vi gjorde) köp billigare parkett (vi köpte på byggmax 199 kr m2) då kan man ju byta oftare, personligen tycker jag att repor i trägolv speciellt oljade golv ger mer rustiklook och hemkänsla, men det kanske bara jag tycker ;D
 
En "mjuk" fundering är ju att det är jobbigt för hunden om golvet är för hårt och halt.
Dels blir det jobbigt och obekvämt att ligga på det hårda golvet och är det ett ouppvärmt sten- eller klinkersgolv kan det bli för kallt, dels blir det "Bambi på isen" om det är för halt vilket kan skada raser med svagheter i höft- och armbågsleder.

Vi har en whippet som inte har några såna svagheter, men när vi busat på laminatgolvet har det hänt ett par gånger att tassarna åkt isär så långt att han har sträckt sig och fått ont.
 
R
Jag har en liknande fråga som i den här tråden. Har fått en skada på min stavparkett (ek, 30-talet) efter att ett element började läcka och nu ska föreningen fixa detta men måste hela golvet slipas om och behandlas. Har haft ett par golvläggare här på plats och de ger helt olika rekommendation, vaxolja resp två lager lack.. Har ingen hund (fast jag planerar att skaffa, men ek är väl ganska adekvat även då?) men delar av golvet finns i köket så det är ju bra om behandlingen tål typiskt köksslitage. Vad säger ni om vaxolja/hårdvax resp lack?

Har jag förstått saken rätt om det finns både vaxolja/hårdvax och "vanlig" olja? Finns det fler behandlingar jag borde känna till?
 
d b skrev:
Jag har en liknande fråga som i den här tråden. Har fått en skada på min stavparkett (ek, 30-talet) efter att ett element började läcka och nu ska föreningen fixa detta men måste hela golvet slipas om och behandlas. Har haft ett par golvläggare här på plats och de ger helt olika rekommendation, vaxolja resp två lager lack.. Har ingen hund (fast jag planerar att skaffa, men ek är väl ganska adekvat även då?) men delar av golvet finns i köket så det är ju bra om behandlingen tål typiskt köksslitage. Vad säger ni om vaxolja/hårdvax resp lack?

Har jag förstått saken rätt om det finns både vaxolja/hårdvax och "vanlig" olja? Finns det fler behandlingar jag borde känna till?
Jag skulle inte lacka golvet utan olja det (och se till att olja om ofta). Lack och hund är ingen bra kombination.
 
Efter att i många år bott med riktigt hård parkett som förstördes av 44 kg hund med "kattklor" (som inte kunde dras in) blev det rått betonggolv i nybygget för tio år sedan. Ett par mjuka mattor löste problemet med hundras som är känslig för hårt underlag.
I en hyreslägenhet hade jag nog funderat på tvättbar heltäckningsmatta som man hystar när man flyttar, åtminstone om man håller sig med tung hund som kan skada golven.
 
yonna skrev:
Efter att i många år bott med riktigt hård parkett som förstördes av 44 kg hund med "kattklor" (som inte kunde dras in) blev det rått betonggolv i nybygget för tio år sedan. Ett par mjuka mattor löste problemet med hundras som är känslig för hårt underlag.
I en hyreslägenhet hade jag nog funderat på tvättbar heltäckningsmatta som man hystar när man flyttar, åtminstone om man håller sig med tung hund som kan skada golven.
Jag har faktiskt en sådan där balkongmatta som heltäckningsmatta i köket/hallen (men ingen ful grön, min är gråsvart). Den går till och med att knöla in i en tvättmaskin och håren går lätt att dammsuga bort. Suveränt för mig med många och stora hundar.

Letade reda på den jag köpte: http://www.halens.se/hemma-hemtexti...attor-25028&utm_content=konstgrasmatta-239005
 
Vi har bytt golv i huset och pratade med en "expert" som menade att märken syns mindre på ett ljust golv än ett mörkt golv. Vi valde en Askparkett med mattlack.

Det bästa enligt "experten" skulle vara att ha en vaxad yta, då man själv kan lägga i vax om man får en skada. Med hundar känns det som att man skulle behöva lägga i vax varje dag, därav valde vi mattlack som även det skulle vara mer förlåtande mot skador än ett klarlack.

Laminat är givetvis bra eftersom det är svårrepat, men erfarenheten vi har av det från vårt förra hus är att hundarna tycker det är för halt och "spinner" runt mer pga av det.

Vi har valt att lägga mattor på platser där de gärna blir extra mycket spring, tex runt hörnet från köket till hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.