Hej!

Kan någon vara snäll och hjälpa mig identifiera detta ogräset och vad man kan göra åt det? Det tar över stora sjok av gräsmattan och dödar gräset under, det är lite slingrande och lätt att plocka bort men det har ju som sagt dödat gräset under. Jag gödslade med Algomin gräsgödsel i våras men sedan dess så tycker jag bara gräsmattan blivit sämre istället för bättre. Väldigt mycket klöver och så detta ogräset då. Jag är inte superpetig med gräsmattan men det är tråkigt när det blir såhär tycker jag.

Mvh J
 
  • Närbild på gräsmatta invaderad av slingrande ogräs och klöver som påverkar gräsens tillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräs blandat med gräs och klöver på en gräsmatta, visar områden där gräset är dött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slingriga ogräs bland grässtrån på en gräsmatta som ser ut att domineras av klöver och ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jag är inte alls säker men det ser lite ut som våtarv.
 
Det liknar alldeles för mycket penningblad Lysimachia nummularia. En marktäckande perenn som dessvärre inte håller sig på sin plats utan frösår sig gärna i t.ex. gräsmattan. Blommar med gula blommor men klipps gräsmattan så hinner de inte blomma. Kanske finns den på annat ställe i trädgården. Mycket besvärlig eftersom den bildar rankor som får rötter vartefter den växer.

Det finns ingen närbild på bladen men skickar med en länk så du själv kan bekräfta eller förkasta.

http://perenner.se/vaxt/lysimachia-nummularia-penningblad/
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det liknar alldeles för mycket penningblad Lysimachia nummularia. En marktäckande perenn som dessvärre inte håller sig på sin plats utan frösår sig gärna i t.ex. gräsmattan. Blommar med gula blommor men klipps gräsmattan så hinner de inte blomma. Kanske finns den på annat ställe i trädgården. Mycket besvärlig eftersom den bildar rankor som får rötter vartefter den växer.

Det finns ingen närbild på bladen men skickar med en länk så du själv kan bekräfta eller förkasta.

[länk]
Håller med om att det är ganska likt men vi har inte haft några sådana i trädgården någonsin och kan inte se att grannarna har det heller så undrar vart det kommer ifrån och hur det kan ha spridit sig så mycket om det skulle vara penningblad
 
T
Gruppen "Vilken växt?" på Facebook brukar komma med rätt bra svar också.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Om du inte har invändningar mot att använda bekämpningsmedel så hade jag föreslagit besprutning med exempelvis dicotex 2 ggr och sen vertikalskära/scarifier och stödså gräs över hela gräsmattan.

Sen bara punktbehandla skiten i framtiden alternativt rycka det som kommer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag hade penningblad i en kruka med blommor vid dörren, de säljs ofta som sådana plantor. Nu har jag penningblad över hela tomten... Så den behöver inte vara planterad i en rabatt för att den skall sprida sig som en tok.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Om det vore penningblad. Borde man inte sett åtminstone några gula blommor någonstans då? För har inte sett någon alls
 
  • Gilla
Olle56
  • Laddar…
Om du vill vara säker på vilken växt som växer i din gräsmatta så gå ut och ta en närbild på ett blad, fokus på bladet och ingen rörelseoskärpa i kameran så borde det vara lätt att avgöra.

Här är en länk med fina bilder på bladen, http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/penningblad och bilden går att förstora om man klickar på den. Bladen är nästan runda utan tydlig spets. En bladnerv delar bladet och det syns även tydliga nerver som går ut från mittnerven, inga flikar på bladet. Publicera gärna en bild på ett blad.

Är det penningblad som växer i gräsmattan har den funnits där länge med tanke på hur utbredd den är. Det är helt omöjligt att upptäcka enstaka skott av penningbladet när det växer tätt intill marken och gömmer sig i gräset. När man upptäcker det så har spridningen gått långt.
 
Redigerat:
A Abies koreana skrev:
Om du vill vara säker på vilken växt som växer i din gräsmatta så gå ut och ta en närbild på ett blad, fokus på bladet och ingen rörelseoskärpa i kameran så borde det vara lätt att avgöra.

Här är en länk med fina bilder på bladen, [länk] och bilden går att förstora om man klickar på den. Bladen är nästan runda utan tydlig spets. En bladnerv delar bladet och det syns även tydliga nerver som går ut från mittnerven, inga flikar på bladet. Publicera gärna en bild på ett blad.

Är det penningblad som växer i gräsmattan har den funnits där länge med tanke på hur utbredd den är. Det är helt omöjligt att upptäcka enstaka skott av penningbladet när det växer tätt intill marken och gömmer sig i gräset. När man upptäcker det så har spridningen gått långt.
Här kommer lite närbilder
 
  • Närbild på en planta med gröna blad och slingriga rötter på en grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en växande planta med gröna blad och slingrande rötter på grov asfaltyta
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Bra (y) bladen är motsatta precis som hos penningbladet och för övrigt stämmer det överens med min beskrivning av bladen så ja, jag är övertygad om att det är penningblad i din gräsmatta.
 
L Leif i Skåne skrev:
En 1/2 dl Dicotex blandat i 5 liter vatten (1:100) fixar det på några månader i växtsäsongen!!!
Min gräsmatta såg likadan ut i våras och nu är där bara spridda blad kvar, samtidigt försvann alla maskrosor.

Här är en lång tråd i ämnet.
[länk]
Dör inte gräset också av det? Finns det något i Sverige som kan funka?
 
A Abies koreana skrev:
Bra (y) bladen är motsatta precis som hos penningbladet och för övrigt stämmer det överens med min beskrivning av bladen så ja, jag är övertygad om att det är penningblad i din gräsmatta.
Efter att ha googlat lite mer och hittat blåvita blommor i ogräset så har jag kommit fram till att det är Majveronika (Veronica serpyllifolia) som jag har i gräsmattan. Det verkar tyvärr vara samma skit som Penningbladen förutom att det är blåvita blommor istället för gula. Vill inte ha de i gräsmattan i vilket fall........sprider sig något oerhört.
 
Redigerat:
J Janne82 skrev:
Dör inte gräset också av det? Finns det något i Sverige som kan funka?
Nä. Grässtrået har för liten yta för att ta skada, vid den koncentrationen 1:100 men ökar man koncentration så blir gräset gult och dör. Men andra växter har större yta och får mer av medlet på sig som den drar ner till rötterna.

Jag köpte 2 liter i Tyskland på postorder och en liter räcker livet ut, så jag har möjlighet att vidarebefordra en oöppnad Dicotex kostnad för mig blev 375kr/liter med frakten till mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.