Hej! Tog bort två platsbyggda garderober som ett 2,70 m långt hyllplan delvis vilade på och tänkte ersätta med konsoler. Ena delen där garderob ej satt har de först satt trä och sedan hyllkonsol i plåt på det, (se bild så ni fattar min dåliga förklaring) och tänkte göra samma igen så det blir enhetligt. Hyllplanet är ca 60 cm djupt och ska orka hyfsat mycket (lådor med kläder, pärmar etc). Väggen är tegel med mycket puts, hus från 40-talet. Tänkte borra med slagborr, men undrar vilken plugg och skruv som är bäst? Skruv behöver vara ca 7 cm lång har jag klurat ut. På Bauhaus tipsade de om nån megaskruv med sexkantshuvud, men vill allra helst ha med försänkt huvud, tänker det blir snyggast(?).

Så, kan någon tipsa om exakt plugg+skruv, märke, gärna länk etc, dvs inte bara "universalplugg" eller så. Tycker det är en djungel och för mycket att välja mellan! Tacksam för hjälp.

Vit vägghyllkonsol som stödjer ett hyllplan mot en vit, putsad tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det tegel behöver du ingen slagborr. Blir bara smulor av hålet då. Det bästa är nog plugg och skruv av "spikpluggs" typen. Alltså långa, kanske en decimeter. Då kommer man in i väggen och det blir bra stöd och hålets karaktär blir inte lika primärt.
 
Är det tegel så kan du använda vanliga plugg tänk på dock att pluggen ska sitta i teglet och inte putsen.
Och skruven ska gå igenom pluggen.
 
Slagborr funkar utmärkt i tegel det slår inte sönder något som en borrhammare.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Slagborr funkar utmärkt i tegel det slår inte sönder något som en borrhammare.
okej, kanske utryckte mig luddigt men det jag m,enade var att det bästa egentligen är en vanlig borrmaskin med vanliga borrar. Sliter lite på borren men man behöver inget som slår alls i tegel och med vanlig metallborr blir hålen bättre.
 
Ett riktigt borrstål för betong med härdad soets måste ju vara bättre en en metallborr?
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…

Bästa svaret

Har själv alltid bott i gamla hus/lägenheter med tegel+puts+diverse överraskningar nästan varje gång man borrar. Hemligheten med att lyckas är helt klart låååång plugg. Själv har jag fastnat för dessa eftersom man kan få en 70mm lång plug utan att behöva göra ett monsterhål. I den kör du vilken 5mm skruv du vill bara se till så den når precis lite längre än pluggen (så skruv ca 75mm plus tjockleken på det du skruvar upp).
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Expansionsplugg-Bizeps-6-70-50-styck/8229584/artikel-detaljer.html

När det gäller borrande i tegel+puts så måste man nästan börja med en smalare borr för att sen gå upp till det man behöver. Jag kör alltid slagborr men funkar kanske utan. Tycker personligen bara att slagborren hanterar när man når en sten eller tegelkant bättre istället för att man glider åt sidan.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
H
Har vid lättbetong och tegel ofta valt att köra med en trä/metallborr istället för betong för att få ett finare hål då det lätt blir för stort med betongborren. Kör även utan slag.

P Pettttter skrev:
När det gäller borrande i tegel+puts så måste man nästan börja med en smalare borr för att sen gå upp till det man behöver. Jag kör alltid slagborr men funkar kanske utan. Tycker personligen bara att slagborren hanterar när man når en sten eller tegelkant bättre istället för att man glider åt sidan.
+1 på den. Är det väldigt smuligt så brukar borr en storlek mindre än plugg ge ett lagomt hål.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ett riktigt borrstål för betong med härdad soets måste ju vara bättre en en metallborr?
Man kan tycka det men hålen blir bättre med en vanlig metallborr. Tegel är så poröst så det borrar bra ändå. De slits ju dock. Det är ju det som är nackdelen med slagborr och porösa material. är borren 8mm så är ju hålet typ 9mm innan man borrat klart just för att det smulas sönder. En metallborr avverkar bara med skären så att säga och då blir hålet exaktare.
 
P Pettttter skrev:
Har själv alltid bott i gamla hus/lägenheter med tegel+puts+diverse överraskningar nästan varje gång man borrar. Hemligheten med att lyckas är helt klart låååång plugg. Själv har jag fastnat för dessa eftersom man kan få en 70mm lång plug utan att behöva göra ett monsterhål. I den kör du vilken 5mm skruv du vill bara se till så den når precis lite längre än pluggen (så skruv ca 75mm plus tjockleken på det du skruvar upp).
[länk]

När det gäller borrande i tegel+puts så måste man nästan börja med en smalare borr för att sen gå upp till det man behöver. Jag kör alltid slagborr men funkar kanske utan. Tycker personligen bara att slagborren hanterar när man når en sten eller tegelkant bättre istället för att man glider åt sidan.
Smart! Har alltid irriterad mig på att pluggarna har varit för korta för putsade väggar.
 
Tack för alla svar! Har nog ändå bestämt mig för slagborr, har hört från många att det funkar bäst. Har fått låna en Dewalt, så får duga. Som någon skrev kan man väl stänga av slagfunktionen iaf. Så spiralborr med härdat skär avsett för betong funkar? Behöver man köra in nått lim eller så i plugghålet?
 
A Andy78 skrev:
Är det tegel så kan du använda vanliga plugg tänk på dock att pluggen ska sitta i teglet och inte putsen.
Och skruven ska gå igenom pluggen.
Tack för tips! Alltså att jag ska trycka in pluggen en bra bit? Putsen kanske är typ 2-3cm djup.
 
A Alexander_ skrev:
Tack för tips! Alltså att jag ska trycka in pluggen en bra bit? Putsen kanske är typ 2-3cm djup.
Jag brukar oftast trycka in dem där teglet börjar, men inte alltid kör man långa plugg å skruv så går det bra ändå.
 
  • Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Bor i ett hus från 1903 med pust o tegelsten i väggen...vill nu byta gardinstång..Har borrat med slagbord men den kommer inte så långt in kanske 4 cm så pluggen går inte i....kan man lägga cement i hålet så det blir stadigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.