Jag håller på att planera ett attefallshus och har fastnat lite på värmen/varmvattnet.
Värt att nämna är att det kommer vara en lägenhet för uthyrning, alltså lägsta möjliga standard till bästa pris.(Tyvärr måste man tänka så för att få igen pengarna på sin investering)

Jag har fjärrvärme i bostadshuset.
Attefallshuset kommer ligga 35-40m från bostadshuset.

Jag tänkte först lägga en 4rörs kulvert för detta och lägga golvvärme i hela plattan.
Detta skulle kosta 25kkr för kulvert och ca 20k för golvvärmepaketet.

Första problemet med detta var att de jag pratat med tror det blir för mycket värmeförlust så det kommer sluta med att jag ändå måste installera ytterligare värmekälla.
Andra problemet var att varmvattnet kommer ta för lång tid att bli varmt. 10sek ska det ta för nybyggda lägenheter.

Jag tittade lite på el-element och upptäckte att det bara skulle kosta ca 5.500kr/år och under 10kkr i installation. Därför slopade jag idén med fjärrvärme.
Tankar kring detta?

Kvarstående problem är ju varmvattnet. Jag tänker att man kan seriekoppla en 5L vvb i attefallshuset med ett isolerat varmvattenrör från min fjärrvärme i huset. Alltså koppla varmvattnet från varmvattnet i bostadshuset som ingående på vvb. Då skulle vvb ha varmt vatten för hyresgästen fram tills varmvattnet hinner bli varmt?

Jag inser att vattnet i det 40m långa markröret har ca 20L ljummet vatten (om jag inte räknat galet) och detta måste ju antagligen tömmas någonstans för att det ska kunna komma varmvatten därifrån?

vvc har jag också kikat på, men det verkar halvbra och dyrt med en liten pump som ska gå året runt.

Finns det någon vvs:are som hade kunnat ge lite tips?

Någon som har löst liknande problem själva?
 
Kan du inte ha en större VVB i huset och låta den ta allt?
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
J Juulis skrev:
Jag håller på att planera ett attefallshus och har fastnat lite på värmen/varmvattnet.
Värt att nämna är att det kommer vara en lägenhet för uthyrning, alltså lägsta möjliga standard till bästa pris.(Tyvärr måste man tänka så för att få igen pengarna på sin investering)

Jag har fjärrvärme i bostadshuset.
Attefallshuset kommer ligga 35-40m från bostadshuset.

Jag tänkte först lägga en 4rörs kulvert för detta och lägga golvvärme i hela plattan.
Detta skulle kosta 25kkr för kulvert och ca 20k för golvvärmepaketet.

Första problemet med detta var att de jag pratat med tror det blir för mycket värmeförlust så det kommer sluta med att jag ändå måste installera ytterligare värmekälla.
Andra problemet var att varmvattnet kommer ta för lång tid att bli varmt. 10sek ska det ta för nybyggda lägenheter.

Jag tittade lite på el-element och upptäckte att det bara skulle kosta ca 5.500kr/år och under 10kkr i installation. Därför slopade jag idén med fjärrvärme.
Tankar kring detta?

Kvarstående problem är ju varmvattnet. Jag tänker att man kan seriekoppla en 5L vvb i attefallshuset med ett isolerat varmvattenrör från min fjärrvärme i huset. Alltså koppla varmvattnet från varmvattnet i bostadshuset som ingående på vvb. Då skulle vvb ha varmt vatten för hyresgästen fram tills varmvattnet hinner bli varmt?

Jag inser att vattnet i det 40m långa markröret har ca 20L ljummet vatten (om jag inte räknat galet) och detta måste ju antagligen tömmas någonstans för att det ska kunna komma varmvatten därifrån?

vvc har jag också kikat på, men det verkar halvbra och dyrt med en liten pump som ska gå året runt.

Finns det någon vvs:are som hade kunnat ge lite tips?

Någon som har löst liknande problem själva?
Skippa kulvert och sätt en varmvattenberedare i attefallshuset som får ta hela varmvattenbehovet. Storlek beroende på hur många som ska bo där. Luft-luft-VP kompletterat med elradiatorer på vissa ställen (beroende på planlösning) kan vara en idé för värmen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till information om planlösningen förstås.

Det kommer vara ca 27m2 och 3.5m högt i tak med loft på halva huset.
Det blir alltså en 1:a - ett rum med kökshörna och ett badrum på ca 5m2.
Badrummet kommer vara uppvärmt med el-golvvärme.

Det ska räcka med el/olje-radiatorer som värme om det inte blir golvvärme från fjärrvärmen. Alltså ingen luft/luft i första hand.

Ulltand Ulltand skrev:
Kan du inte ha en större VVB i huset och låta den ta allt?
Jo, det var det jag menade i mitt inlägg att jag ville göra med kulverten.
Fjärrvärme har ingen VVB, den har en värmeväxlare så det är oändligt med varmvatten.
Det jag frågade efter med varmvattnet var ju något sätt att få varmt vatten i kranen tills varmvattnet från bostadshuset är varmt nog pga värmeförlusten i marken.
 
Staffans2000
Om inte fjärrvärmen är väldigt billig, finns det ingen anledning till att anlägga en kulvert överhuvudtaget.

Staffan
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
J Juulis skrev:
Jag kan lägga till information om planlösningen förstås.

Det kommer vara ca 27m2 och 3.5m högt i tak med loft på halva huset.
Det blir alltså en 1:a - ett rum med kökshörna och ett badrum på ca 5m2.
Badrummet kommer vara uppvärmt med el-golvvärme.

Det ska räcka med el/olje-radiatorer som värme om det inte blir golvvärme från fjärrvärmen. Alltså ingen luft/luft i första hand.


Jo, det var det jag menade i mitt inlägg att jag ville göra med kulverten.
Fjärrvärme har ingen VVB, den har en värmeväxlare så det är oändligt med varmvatten.
Det jag frågade efter med varmvattnet var ju något sätt att få varmt vatten i kranen tills varmvattnet från bostadshuset är varmt nog pga värmeförlusten i marken.

Missförstånd :) Jag menade en elektrisk VVB i nya huset.

Ledningen dit kan du frysskydda med en självreglerande elvärmekabet,
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
Vi körde separat VVB och el-raddar. Värmekabel på inkommande vatten med avstängning från bef. hus. Driftskostnad ca 5000kr/år inkl hushållsel.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi körde separat VVB och el-raddar. Värmekabel på inkommande vatten med avstängning från bef. hus. Driftskostnad ca 5000kr/år inkl hushållsel.
Åh, tack! Då stämmer det med ca 5500kr för elvärmen, till och med mindre.
Var placerade ni VVB och hur stor?

Den här värmekabeln ni skriver om, är det något nytt? Jag har sett många som bara lägger ner en PEM slang?
Fryser den?
Är det en bra idé att lägga ner en isolerad slang som denna istället?
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-rir-ex-x20x2-5-50m/
Eller det är billigare med elvärmekabeln? Vad för kabel är detta i så fall?

Är det möjligt att placera VVB på ytterväggen, utomhus? Om man bygger ett litet tak för den kanske?
Annars får en 30L kanske räcka, det ska monteras energimunstycken på blandarna så det inte används så mycket vatten(40%) ändå, så det borde ju räcka? Det kommer troligen finnas diskmaskin, så det är mest duschen som kräver varmvatten.

Tack för alla era snabba svar!
 
Redigerat:
PEM-slang med värmeslinga, typ denna, om det är en riktig vargavinter finns risken för frysning, men isolera PEM-slangen ändå med värmekabel under isolering: https://www.clasohlson.com/se/Frost...32aQGj1EGjniegJ5PB1pfZRFN_vpjvoxoCJSsQAvD_BwE

Räkna med 2 personers förbrukning av vatten så behöver du nog minst 80L, VVB kostar inte många kronor. Sen lägger du kostnad för el och uppvärmning inbakad i hyran. Montera inte VVB utomhus!
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
J Juulis skrev:
Åh, tack! Då stämmer det med ca 5500kr för elvärmen, till och med mindre.
Var placerade ni VVB och hur stor?

Den här värmekabeln ni skriver om, är det något nytt? Jag har sett många som bara lägger ner en PEM slang?
Fryser den?
Är det en bra idé att lägga ner en isolerad slang som denna istället?
[länk]
Eller det är billigare med elvärmekabeln? Vad för kabel är detta i så fall?

Är det möjligt att placera VVB på ytterväggen, utomhus? Om man bygger ett litet tak för den kanske?
Annars får en 30L kanske räcka, det ska monteras energimunstycken på blandarna så det inte används så mycket vatten(40%) ändå, så det borde ju räcka? Det kommer troligen finnas diskmaskin, så det är mest duschen som kräver varmvatten.

Tack för alla era snabba svar!
30 L räcker till en dusch men sedan måste du vänta ett tag innan nästa kan duscha.

Man kan tänka sig två VVB. En liten under diskbänk för kök och en lite större för badrummet.

Värmekabel ha funnits länge. Vi ha en typ som man sticker in i röret och då är det inte nödvändigt med isolering men det sparar ju energi så klart.
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
Kör på en typ 50l varmvattenberedare och snålspolande munstycken.

För rumsuppvärmning elradiatorer eller luft-luft värmepump.
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
PEM-slang med värmeslinga, typ denna, om det är en riktig vargavinter finns risken för frysning, men isolera PEM-slangen ändå med värmekabel under isolering: [länk]

Räkna med 2 personers förbrukning av vatten så behöver du nog minst 80L, VVB kostar inte många kronor. Sen lägger du kostnad för el och uppvärmning inbakad i hyran. Montera inte VVB utomhus!
Ah, okej! 80L får det kanske bli då, minst ser jag, 80L ska räcka till 3x3min dusch, själv duschar jag ibland 15min+ så det är ju kanske i minsta laget.
Angående plats osv, måste den installeras i vattensäkert område? Eller kan jag ha den liggandes på ett litet loft som kommer vara förråd, (alltså ej inbyggt) och dra vattenslangarna i väggarna (pex) dit varmvatten ska användas?
 
Den ska placeras där det finns en golvbrunn för att din försäkring ska gälla. Varför inte i badrummet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den ska placeras där det finns en golvbrunn för att din försäkring ska gälla. Varför inte i badrummet?
Okej, det var synd, jag kommer ha ont om plats i badrummet, men får se om jag kan lösa det. Kanske kan ha en liggande uppe vid taket över tvättmaskinen/torktumlaren
 
J Juulis skrev:
80L ska räcka till 3x3min dusch, själv duschar jag ibland 15min+ så det är ju kanske i minsta laget.
80 liter räcker till två ganska rejäla duschar om du har 70 grader i beredaren. Mer om du har 80 grader och naturligtvis lite mindre vid 60 grader.

Kanske inte två 15+ duschar dock.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.