Vi har en tomt på gång ("bråkar" med kommunen om bygglov) men har ögonen öppna för andra tomter och är villiga att beakta alla inkommande förslag ;D

Ni som har tomt vid vatten... Vetter tomten mot norr, söder, öster eller väster? Och ni som har mot norr, känner ni att vattensidan blir "mörk" och att ni skulle vilja ha mer sol?

Har hittat många fina områden, men är lite tveksam till att det är norrläge :-/

Synpunkter?
 
Hammarn61 skrev:
Såg i någon annan tråd att du "led" av bygglovsdepp, vad hände?
Tack, vi fajtas fortfarande. ;)

Som läget är nu så har kommunen förpassat bollen till säljaren, vilken kommunen anser måste detaljplanera sitt markområde innan det kan bli tal om några bygglov över huvud taget. Innan maj månad kan jag varken få bu eller bä från något håll. Bara att vänta... Under tiden letar vi efter andra alternativ - just in case :-/
 
Tack! Ja, vi håller tummarna! Tycker att vi hittat vår drömtomt, men vill inte stå i startgroparna och stampa och aldrig komma igång... Om du förstår vad jag menar.

Man vill ju gärna ha ett "ja" eller ett "nej" - klara besked och raka puckar - så att man vet om man ska leta efter annat eller hålla ut!

Vi har fortfarande inte fått något skriftligt svar på vår bygglovsansökan som vi lämnade in för 2 månader sedan. Finns det inte en tidsgräns för hur lång tid det får gå innan man får ett besked?
 
Glöm heller inte bort att tänka på hur mycket och varifrån det blåser. Ett hus omgivet av åkrar eller en sjö riskerar att bli utsatt för mycket blåst vilket är halvsvårt att dämpa och kan också ge högre energiräkningar.
 
Thomas skrev:
Hej Idalind
Jag har en tomt med vatten läge i norr på en halvö. Ön har en liten kulle på mitten, skulle kunna bygga sutteränghus. Men nu blev det inte så utan en väldigt egen lösning om det går igenom bygglovsansökningen.
Om man tittar med klockans hjälp så har jag sol helt fram till 16.00 sedan kommer den över kullen, just den här tiden tappar man solen lite tidigare men framåt mitten maj kommer jag att få kvällssol. Då håller den sig över kullen längre. Nu har jag löst kvällsol med att lägga vardagsrummet på andra våningen så man har utsikt åt 3 håll och en rejäl balkong. Vilket gör att jag hoppas få riktigt mycket kvällsol. Men för min del är det nog viktigare med morronsol.
Låter jätteintressant och mycket spännande! Du har möjligtvis inte en hemsida eller annat man kan ta en sneak-a-peak på??
 
Thomas skrev:
Inte ännu, håller på att försöka lära mig ett hemsides program. Men kommer nog i någon form fram över.
Meddelar du mig och andra nyfikna strutar då? ;D
 
Och Thomas, vilket program är det du försöker lära dig? Jag letar själv efter något bra program att bygga hemsida med...
 
Idalind skrev:
Jag letar själv efter något bra program att bygga hemsida med...
Prova med HTML Edit den är superbra och kostar bara 100kr.Lätt att lära sig och WISIWIG.

;D

 
Sweli skrev:
Prova med HTML Edit den är superbra och kostar bara 100kr.Lätt att lära sig och WISIWIG.

;D
Sweli, hur går jag till väga med HTML Edit? Hur får jag varan i min burk? Är inte jättehaj på dataprogram, men är en mycket god och lättlärd student  ;D

Har du själv använt dig av HTML Edit när du gjorde din hemsida? Jag tycker att du har gjort en superfin hemsida och är imponerad av ert husbygge! Applåder, applåder!!!  ;D ;D ;D

Ta mig inte för att vara "besserwissrig", men du menar WYSIWYG = What You See Is What You Get? Eller?  
 
Idalind skrev:
Sweli, hur går jag till väga med HTML Edit? Hur får jag varan i min burk? Är inte jättehaj på dataprogram, men är en mycket god och lättlärd student  ;D

Har du själv använt dig av HTML Edit när du gjorde din hemsida? Jag tycker att du har gjort en superfin hemsida och är imponerad av ert husbygge! Applåder, applåder!!!  ;D ;D ;D

Ta mig inte för att vara "besserwissrig", men du menar WYSIWYG = What You See Is What You Get? Eller?  
OOOppps! felstavat  ;D det var just vad jag menade.

Nej, har inte använt det program utan CoffeeCup HTML Editor, men det liknar väldigt mycket den jag kör, därför rekommenderar jag den. Det är på svenska, kanske lite lätare för en nybörjare.

Du går till hemsida, www.htmledit.net, ladda hem programmet till det operativsystem för din dator.
Spara filen i en mapp som du kan hitta igen  ;D

Efter nedladdningen, gå till filen och starta installationen, följ instruktionen, klart!  8)

Lycka till!

PS tack för kommentarerna om hemsidan och bygget ;D ;D ;D
 
Sweli skrev:
OOOppps! felstavat  ;D det var just vad jag menade.

Nej, har inte använt det program utan CoffeeCup HTML Editor, men det liknar väldigt mycket den jag kör, därför rekommenderar jag den. Det är på svenska, kanske lite lätare för en nybörjare.

Du går till hemsida, www.htmledit.net, ladda hem programmet till det operativsystem för din dator.
Spara filen i en mapp som du kan hitta igen  ;D

Efter nedladdningen, gå till filen och starta installationen, följ instruktionen, klart!  8)

Lycka till!

PS tack för kommentarerna om hemsidan och bygget  ;D ;D ;D
Tack själv för bra tips - inte bara angående detta utan även på andra områden. Hoppas du stannar kvar här på forumet ett bra tag framöver!

//Ida
 
Idalind skrev:
Tack själv för bra tips - inte bara angående detta utan även på andra områden. Hoppas du stannar kvar här på forumet ett bra tag framöver!

//Ida
Dina ord värkligen värmer, jag blir rörd.

Jag ska försöka bidra med det lilla vi har lärt oss med vårt bygge. Så jag stannar kvar ;D ;D

 
För att återknyta till ämnet ;) ...

Vi har också tittat på tomter där vattnet är på norrsidan. Först kändes det helt bakvänt, men genast börjar hjärnan hitta lösningar...
Det är inte så dumt!
Tänk er stora glaspartier mot vattnet/norr och kanske ett glasat uterum/altan, där man inifrån hela tiden har kontakt med vattnet. Och sen har man södersidan som "lä och solsida". Där får man göra lite vindskyddat från sidorna så man får gossig värme även på våren...

Norr och vatten är ju en lite kall kombination... Man skulle kunna ställa huset långt åt norr, så får man större och frodigare trädgård...

(Ida, vi kanske tittat på samma område. Som Craxen? Kanske en liten byggahus.se-filial?)
 
Byggare Babe skrev:
För att återknyta till ämnet  ;) ...

Vi har också tittat på tomter där vattnet är på norrsidan. Först kändes det helt bakvänt, men genast börjar hjärnan hitta lösningar...
Det är inte så dumt!
Tänk er stora glaspartier mot vattnet/norr och kanske ett glasat uterum/altan, där man inifrån hela tiden har kontakt med vattnet. Och sen har man södersidan som "lä och solsida". Där får man göra lite vindskyddat från sidorna så man får gossig värme även på våren...

Norr och vatten är ju en lite kall kombination... Man skulle kunna ställa huset långt åt norr, så får man större och frodigare trädgård...

(Ida, vi kanske tittat på samma område. Som Craxen? Kanske en liten byggahus.se-filial?)
Hmmm... Du kan ha helt rätt i mycket  ;D

Ja, i det område vi tittar på har vi definitivt lättare att få tag på en bra "norrtomt". Och det kanske inte är så dumt när allt kommer omkring  :-/

Jag har hela tiden sett framför mig mina barn som leker och plaskar i vattnet medan jag ligger på bryggan i solen som skiner på vår strand från tidig morgon till sen kväll. Jag hade så där jag växte upp - "tyvärr" bor mina föräldrar kvar där  ;D ;D ;D - och jag vill så himla gärna ge mina barn detsamma. Är rädd att jag inte kommer bli 100% nöjd och tillfreds förrän jag har det exakt som jag vill!

Många av mina tidigare krav har jag dragit ner på, men vissa står envist kvar och låter sig icke rubbas  ;D

Vi var och tittade på en tomt med norrläge för några veckor sedan. Högt läge med brant sluttning ner mot vattnet och en vidunderlig utsikt! Men oj, så mörkt det var! Solen nådde tomten endast mellan 10 och 11 på förmiddagen. Det var på tok för många och för höga tallar runt omkring och det kändes som om man kom in i Mörka Skogen. Huu! Men skulle samma tomt vara på plan mark och omgiven av gröna ängar, så vore det ju en helt annan femma.

Tål att tänkas på. Skulle GÄRNA vilja se lite planlösningar (både interiört, exteriört och trädgård) på en tomt i norrläge.  :)

Väntar med spänning på Thomas hemsidespremiär!  ;D
 
Vårt förra hus låg i nordost med sjöläge. Dock hade vi en stor fjärd utanför så nordanvinden var väl den stora nackdelen. Annars hade vi sol hela dagen på tomten, låg i en sluttning. Vi hade ett litet suteränghus med balkong mot vattnet, vi hade alltid sol i någon ände av balkongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.